Toon posts:

[Debian] Installer detect netwerk kaart niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu al enige tijd op mijn oude laptopje naast windows xp ook debian 4.0, waar ik erg tevreden over ben. Ik wil nu ook graag Debian op mijn desktop pc installeren, maar dat lukt me maar niet.

Het probleem is dat mijn desktop pc een asus P5B-e mobo heeft, met een onboard attansic L1 netwerk kaart. Nu wordt deze volgens de url vanaf 2.6.21 supported. De laatste build van debian (4.0r3) heeft echter 2.6.18. Daardoor detect hij mijn netwerkkaart niet, en kan ik hem dus niet installen.

Nu dacht ik dat deze site het antwoord was, omdat deze backported installers heeft met geupdate kernel's. Dus ik daar een installer van gedownload met 2.6.23 kernel, maar mijn netwerkkaart wordt tijdens de installatie nog steeds niet herkend. Ik denk dat deze de kernel pas bij de installatie update, en dat de installer zelf nog steeds een oude kernel gebruikt ofzo.

Bestaat er een manier voor een betrekkelijke linux n00b zoals ik (dus geen custom kernel compiles aub) om debian toch geinstalleerd te krijgen op mijn (i386) pc?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 22:52 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even pure gekkigheid, maar waarom niet tijdelijk een el-cheapo prutsnic erin gestopt die wél 200% zeker gevonden gaat worden tijdens de install?
dan kun je later je nieuwe kernel installeren mét support.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik inderdaad zelf ook bedacht, maar ik vind eigenlijk dat het toch ook wel softwarematig te doen moet zijn, vooral omdat de huidige linux kernel gewoon alles support. Maar mocht ik er niet uitkomen dan stop ik er inderdaad een extra kaartje bij.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of je leent een kernel van Ubuntu, dat zal waarschijnlijk ook wel gaan.

De driver is supported volgens het forum. De kernel .deb kun je hier downloaden, de modules moeten er nog bij dacht ik, beide kun je los op een externe schijf of zoiets bewaren, en dan onder Debian met 'dpkg -i blabla.deb' installeren.

Je kunt natuurlijk ook de volledige Ubuntu CD downloaden, altijd handig om in huis te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de cd van ubuntu hardy hier liggen (die support hem inderdaad prima), maar ik zou niet weten hoe ik die vanuit de debian installer kan openen. Ik weet dat ik met alt F2 in een shell kan komen, en de cd mounten lukt ook nog net, maar dan?

Verwijderd

Lenny (testing) heeft de benodigde module op de installatie cd
http://www.debian.org/devel/debian-installer/

Werkte hier prima op een Asus mobo (p5e-vm hdmi) met Attansic nic :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 00:48 ]

Verwijderd

Dat je netwerkkaart niet wordt gedetecteerd is wel een probleem. Maar je kan altijd een minimum systeem installeren en er vervolgens via een usb-stick of cd een recentere kernel-image erop zetten (dpkg -i linux-image-2.6.25-2.deb) die de netwerkkaart wel herkent en de installatie via apt-get install gnome kan afronden. Als de hardware dermate recent is dat de verouderde etch er niet meer op boot kan je de testing (lenny) install cd's. proberen. Als die niet werken en ubuntu cd's ook niet, dan heb je echt een probleem.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 00:06:
ik heb de cd van ubuntu hardy hier liggen (die support hem inderdaad prima), maar ik zou niet weten hoe ik die vanuit de debian installer kan openen. Ik weet dat ik met alt F2 in een shell kan komen, en de cd mounten lukt ook nog net, maar dan?
Ik had er niet meteen aan gedacht om 'm vanuit de installer al mee te installeren. Werk je met een kleine network install CD die meteen al pakketten vanaf het internet nodig heeft? Met een volledige install CD moet je ook de minimale installatie zonder netwerkkaart kunnen voltooien. Wel kan 't zijn dat je daarna je netwerk even aan moet maken in /etc/network/interfaces.

Anyway, 't kan wel, maar 't makkelijkst is om te doen nadat de installer de standaard kernel heeft geïnstalleerd. Dan is er een directory /boot met een /boot/grub. Als je onder de Debian installer een ingebouwde shell start (bijna onderin in het menu) dan is dat onder /target gemount, dus /target/boot is dan je boot directory van je nieuwe systeem. Daarnaast moet je beschikking hebben over de gereedschappen om de kernel klaar te maken voor gebruik (dpkg, mkinitrd enz.). Het kan zijn dat dat vanuit de installer gewoon niet erg lekker werkt vanwege de beperkte shell en dat je beter eerst naar je nieuwe systeem toe kan starten.

Hier wat commando's die voor een andere kernel te installeren relevant zijn, met 'man blah' of 'blah --help' kun je wat uitleg vinden:
find /media/cdrom -name linux-*
dpkg -i /media/cdrom/pool/blabla/linux-blabla.deb
dpkg -i /media/cdrom/pool/blabla/linux-bla-modules-blabla.deb
pico /boot/grub/menu.lst # kijk of de kernel erbij staat
update-grub # automatisch kernels vinden en toevoegen
fdisk -l # kijk of je harde schijf op /dev/hda zit
ls -la /boot # kijk of de installer ook een initrd image heeft gemaakt bij de nieuwe kernel (mkinitrd)
grub-install /dev/hda

Maar je kunt inderdaad ook prima Debian testing installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
tnx ik ga het een en ander proberen :) Ik heb over het algemeen toch de voorkeur voor een stable systeem boven een Beta, maar anders ga ik lenny eens proberen inderdaad.

edit: misschien domme vraag, maar waar kan ik die precompiled kernel installer (linux-image-2.6.25-2.deb) downloaden, Darx?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 13:08 ]

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

edit: ik was aan het slapen, laat maar :)

[ Voor 91% gewijzigd door DusHmaniac op 25-05-2008 13:18 ]

All your base are belong to Chuck Norris

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35
Wat ik zou doen is Debian Etch installeren, de 2.6.22 kernel uit de etch-backports repository trekken en op USB stick zetten en daarna installeren met dpkg -i.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:21:
Wat ik zou doen is Debian Etch installeren, de 2.6.22 kernel uit de etch-backports repository trekken en op USB stick zetten en daarna installeren met dpkg -i.
hmz deze backport file is maar 2kb... is dit echt alles wat ik nodig heb om de kernel te updaten? Of gaat deze er alsnog vanuit dat hij de rest van het internet kan trekken?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:58:
hmz deze backport file is maar 2kb... is dit echt alles wat ik nodig heb om de kernel te updaten? Of gaat deze er alsnog vanuit dat hij de rest van het internet kan trekken?
Ik neem aan dat je het over linux-image-2.6-686 hebt? Dat is een dummy package die zelf (vrijwel) niks bevat, maar die depend op de recentste linux-image. Zie de "Other Packages Related to" sectie :)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:05:
tnx ik ga het een en ander proberen :) Ik heb over het algemeen toch de voorkeur voor een stable systeem boven een Beta, maar anders ga ik lenny eens proberen inderdaad.

edit: misschien domme vraag, maar waar kan ik die precompiled kernel installer (linux-image-2.6.25-2.deb) downloaden, Darx?
Lenny is niet zozeer een beta.. Dan kom je al uit bij Sid :) Voor een thuispc kan je zonder problemen Lenny gebruiken, de kans dat je tegen problemen aanloopt is erg klein (en je hebt wat nieuwere software :+)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

AlterMann schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:44:
Lenny is niet zozeer een beta..
Mja, wat is het dan? Het is geen eindproduct, maar nog in ontwikkelfase. Het bevat dan ook bugs (meer dan Stable) en is niet de door Debian aangeraden versie. "Beta" klinkt wel als een goede samenvatting vind ik ;)
Dan kom je al uit bij Sid :)
Sid zou ik eerder als alpha beschouwen.
Voor een thuispc kan je zonder problemen Lenny gebruiken, de kans dat je tegen problemen aanloopt is erg klein
Misschien, maar dat wil niet zeggen dat het niet beta kan zijn :)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

AlterMann schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:44:
[...]

Lenny is niet zozeer een beta.. Dan kom je al uit bij Sid :) Voor een thuispc kan je zonder problemen Lenny gebruiken, de kans dat je tegen problemen aanloopt is erg klein (en je hebt wat nieuwere software :+)
als je lenny pakt zet dan wel lenny en niet testing in de apt sources.
anders pak je al snel weer de volgende testing als lenny stable is.

>.< >.< >.< >.<

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
deadinspace schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:08:
[...]

Mja, wat is het dan? Het is geen eindproduct, maar nog in ontwikkelfase. Het bevat dan ook bugs (meer dan Stable) en is niet de door Debian aangeraden versie. "Beta" klinkt wel als een goede samenvatting vind ik ;)

[...]

Sid zou ik eerder als alpha beschouwen.

[...]

Misschien, maar dat wil niet zeggen dat het niet beta kan zijn :)
Hm.. Ok, you are right :>

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien nog een andere aanpak: boot een willekeurig live-cdtje met een nieuwere kernel en instaleer Debian vanaf daar?

Ik weet zeker dat ik ooit een pagina heb gezien waar alle commando's die de installer uitvoerd onder elkaar staan. Kan m nu alleen zo snel niet vinden...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1