[XP SP2] IPW4965 kan plots niet meer verbinden

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Mijn broer heeft een laptop waar XP Pro SP2 (legaal) op geïnstalleerd werd. Sinds een tijdje - eigenlijk sinds ie de laptop bij mij thuis op m'n netwerk probeerde te krijgen - weigert de draadloze verbinding (Intel Wireless Pro 4965) dienst. Onder Linux (dat er dus in dualboot op staat maar door hem niet gebruikt wordt, dat is puur om mijn fetisj te botvieren) werkt het wél. Op het netwerk van m'n broer z'n studentenhuis kan hij nu evenmin verbinding maken in Windows, net als op z'n school (drie plaatsen waarop het voorheen wel werkte onder Windows). Als ik Linux opstart kan ik perfect verbinding maken met het netwerk in het studentenhuis, op z'n school kan ik het niet testen (en hij heeft het zelf ook nog niet gedaan). Het lijkt me dus eerder een softwareprobleem in Windows zelf.

Het scenario: de laptop start op, er wordt ingelogd op Windows, de draadloze verbinding is gedesactiveerd. De client is geconfigureerd om automatisch verbinding te maken met het draadloze netwerk (een Eminent 802.11b/g netwerk op mixed mode met WPA TKIP en zonder MAC filtering) van m'n broer z'n kot. De netwerkkaart probeert na een paar seconden 'spontaan' verbinding te maken, lijkt daarin te slagen, en vraagt een IP aan (netwerk wordt bediend door DHCP), wat een paar seconden in beslag neemt, maar daarna lijkt ze zich te resetten (het icoontje in het systeemvak krijgt opnieuw een rood kruisje). Na een aantal seconden doet het hele scenario zich opnieuw voor, al kan dat ook liggen aan het feit dat ik het icoontje direct na het starten aanklik en het zelf al gevraagd had om te verbinden :P. Voorheen gaf hij nog als foutmelding het typisch cryptische 'geen of beperkte verbindingsmogelijkheden', daar rept hij nu met geen woord meer over. Als ik de client list op de router check komt zijn MAC adres daar niet in voor.

Wat heb ik al geprobeerd (en wat geen zoden aan de dijk lijkt te zetten)?
- Laatste drivers er op gezet (11.5.1.15, april 2008)
- Een statisch IP met overeenkomstig netmask en DNS-servers toekennen
- De neiging tot energiebesparing van de adapter verminderen (apparaatbeheer)
- De adapter standaard op 802.11b/g modus zetten (ook in apparaatbeheer)
- Het logboek nagekeken, dit geeft alleen berichten over de adapter die on- en offline gaat en de DHCP request die slecht afloopt)
- ipconfig /release en ipconfig /renew geprobeerd, maar Windows beschouwt de adapter als 'ontkoppeld' en wil bijgevolg ook geen acties uitvoeren
- Systeeminfo gecheckt voor mogelijke conflicten met andere hardware (en ook apparaatbeheer), er zijn er geen dixit Windows

Ik zit nu bij m'n broer zelf, en ik kan bevestigen dat z'n desktop (Windows XP SP2 Pro) en mijn laptop (Linux) perfect op het netwerk functioneren (zoals voorheen). Aangezien er veel interferentie blijkt te zijn met andere netwerken in de buurt die op kanaal 9, 11 en 12 zitten (het kotnetwerk zat op 11) heb ik het kanaal naar 3 veranderd, om de interferentie te verbeteren. Op de laptop van m'n broer lijkt dat echter geen verschil te maken - het probleem blijft.

Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag :).

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 23-05-2008 22:57 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
* bump *

:*)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Al geprobeerd om WPA op de router tijdelijk uit te zetten. Wellicht dat daar iets fout gaat

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedoel je client side of server side? Het lijkt me wat vreemd als alle apparaten (gewoonlijk zitten er vier à vijf clients op het netwerk) nog werken en alleen die van m'n broer dienst weigert - dan ligt het niet aan het AP maar eerder aan de client (en specifiek aan het OS/platform hier lijkt me?).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bump

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Borromini schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:51:
Bedoel je client side of server side? Het lijkt me wat vreemd als alle apparaten (gewoonlijk zitten er vier à vijf clients op het netwerk) nog werken en alleen die van m'n broer dienst weigert - dan ligt het niet aan het AP maar eerder aan de client (en specifiek aan het OS/platform hier lijkt me?).
Aan de routerkant uiteraard

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ok, maar ik heb de laptop getest op twee verschillende locaties, en andere clients werken wel perfect. Ik heb de settings op Windows ook gereset en opnieuw de key ingegeven, zonder resultaat. Ik zal es checken wanneer ik er nog es passeer of een open netwerk wel werkt.

Pagina: 1