Per ongeluk order geplaatst

Pagina: 1
Acties:

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:39
Mensen, een probleempje: (correct me als ik dit niet hier mag vragen?)

Ik heb op een website naar een telefoon zitten kijken met abonnement. Nu ging ik wat gegevens invullen omdat ik benieuwd was naar hoe de deal/contract er dan uitzag.

Ik kreeg direct een mail met dank voor bestelling, toen dacht ik HO dat was niet echt de bedoeling (een bestelling plaatsen)

Nu is de vraag dus eigenlijk makkelijk: zit ik er nu aan vast?

Ik neem aan: zolang ik dat contract wat ze mij gaan toesturen, niet onderteken en terugstuur ik ook niet een deal met hen maak.

Ik kan dus zeg maar dat contract negeren als ze het toesturen. Ik zit toch nog nergens aan vast zonder definitieve handtekening?

Het probleem is namlijk dat ik al bij een andere website een order heb staan, die ik wel graag wil afronden. Maar ik was nieuwschierig naar het verschil tussen beide contracten etc.

Ik neem aan dat het nu een kwestie is van 1 ondertekenen en de ander negeren (dan is er ook een overeenkomst right?)

God, wat maak ik een langdradig verhaal ervan, excuses :P!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31
Er is pas sprake van een overeenkomst wanneer beide partijen daartoe de wil hebben. In jouw geval is daarvan geen sprake.

Om gedoe te voorkomen en voor alle partijen voor werk en kosten te besparen kun je beter per ommegaande aangeven aan de winkel dat je niet de wens had om een overeenkomst aan te gaan en dat de geautomatiseerde bestelling op een fout berust.

Het niet tekenen van een contract zegt op zich weinig. In theorie kan een koop namelijk geheel online gesloten worden. Dat deze stap er nu naar verwachting wel tussenzit ontslaat je nog niet bij voorbaat van alle plichten. (Al zou je je ook nog op de wet kopen op afstand kunnen beroepen.) Beter is dus om bovenstaand advies op te volgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2008 22:15 ]

Verwijderd

Wet kopen op afstand van toepassing?

• Sleehond
Ik heb inderdaad direct een reply gedaan op hun mail.

In de zin van excuses blablabla was wat aan het rondkijken naar de aanbieding, wou zien hoe een eventueel contract er uit zag, maar het niet de bedoeling was dat ik direct al een bevestiging kreeg.

Zal vast goedkomen neem ik aan :)?

• Sleehond
Wat houdt overigens die Wet kopen op afstand in?

Verdomme dit voelt toch wel raar, ergens denk ik ach zolang ik het opgestuurde contract niet teken en terugstuur ben ik de overeenkomst niet aangegaan. Maarja toch ergens bang dat ik nu iets stoms heb gedaan. Maar goed ik heb direct gemailed al, dus ik hoop dat ze snappen dat ik een misverstand heb gemaakt.

• Sleehond
Sorry dat ik nu me eigen topic vol gooi, maar dit zie ik in het contract staan:

Om uw bestelling definitief te maken dient u echter het bijgaande contract getekend en voorzien van een kopie geldig legitimatiebewijs en kopie bankafschrift (niet ouder dan 1 maand en zonder saldo informatie) in te sturen.

+

Let op dat u het contract en de bescheiden op tijd instuurt i.v.m. acties welke een beperkte looptijd hebben. Helaas is het vaak niet mogelijk een te laat ingestuurd contract te verwerken!

Ik neem aan, dat ik dus gelukkig NOG nergens aan zit gebonden. Er staat duidelijk om uw bestelling definitief te maken moet je bijgaande contract tekenen etc etc.....

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Niets aan de hand. Bij een koop op afstand (internet, telefoon etc.) kun je de koop altijd (er zijn een paar uitzonderingen) binnen 7 dagen ongedaan maken. Mochten ze je mailtje niet lezen dan zou ik alles gewoon ongetekend retour sturen met de mededeling dat je afziet van de aankoop.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Je kunt gewoon de EDIT knop gebruiken...
Een triple post is niet nodig :>

Hoi!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:31
Maak je verder even geen zorgen. Je hebt nu gedaan wat je moest doen.

Bel er morgen/maandag even achteraan voor een bevestiging (voor zover je daar nog niet om hebt gevraagd in je E-mail).

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Schop naar Shopping Forum

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

je kan elke koop ongedaan maken.
Dat is je goed recht.
Of het nu een autoverzekering, een levensloop polis of zelf je pensioen aanvulling is.
Als het maar binnen 8 dagen gebeurt.
Soms zitten er kosten aan, zoals bij het kopen van een huis of je aanbetaling bij een 2e hands auto, maar je kan het ongedaan maken .

[ Voor 26% gewijzigd door weeraanmelden op 31-05-2008 18:38 ]

• JvS
  • Laatst online: 08:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan elke koop op afstand ongedaan maken ja. Koop in een winkel is gewoon koop. Tenzij de winkel als service biedt dat je het product om kan ruilen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Je kunt ook lang niet alle kopen op afstand ongedaan maken. De wet noemt een aantal producten die niet kunnen worden teruggestuurd, zoals zaken die op maat zijn gemaakt, kranten, bederfelijke waar e.d.

Realiseer je overigens goed dat andere 'aankopen' dan de koop van roerende zaken (dus internet- en telefoonabonnementen e.d.) onder een andere regeling vallen. Dan is er strikt genomen namelijk ook geen sprake van een consumentenkoop. Een consumentenkoop is de koop van roerende lichamelijke zaken, electriciteit daaronder begrepen (zie art. 7:5 lid 1 BW).

Bij een internetabonnement terwijl je al een modem hebt wordt er bijvoorbeeld geen roerende lichamelijke zaak geleverd. Denk ook aan (analoge) televisie (er komt alleen signaal uit de muur) of digitale televisie waarbij je niet tevens een decoder koopt. Dat is dan ook geen koop op afstand, maar een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten.

Daarvoor geldt grof gezegd hetzelfde afkoelrecht als voor de ontvangst van roerende zaken, maar met één voor de praktijk belangrijke uitzondering. Ten eerste gaat de 'afkoeltermijn' van zeven werkdagen lopen op het moment van sluiten van de overeenkomst (art. 7:46i lid 6). Ten tweede kun je je als consument niet meer op het afkoelrecht beroepen, als vóórdat er zeven werkdagen zijn verstreken, de dienstverlener al is begonnen met de nakoming van zijn verbintenis en de afnemer daarmee heeft ingstemd (art. 7:46i lid 5 sub a).

Kort gezegd, als jij (bijvoorbeeld) digitale TV aanvraagt, je probeert het een paar dagen en de kwaliteit bevalt je niet, dan kun je dus niet na zeven dagen zonder meer van je abonnement af (tenzij er een puur contractuele afkoel- of probeerperiode is overeengekomen, zoals bijv. de periode van vier weken van Digitenne waarin je er nog kostenloos en onmiddellijk vanaf kunt, of tenzij er nog aanvullende handelingen nodig zijn voor het aangaan van de overeenkomst, zoals het opsturen van een kopie ID-bewijs en bankrekening).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 11:54 ]

Pagina: 1