[Debian] probleem met nvidia driver na reboot

Pagina: 1
Acties:

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik probeer de nvidia driver (versie 169.12) te installeren op een debian systeem (Linux debian 2.6.24-1-686), waarbij ik dit doe door de installer te starten via

sh NVIDIA-Linux-x86-169.12-pkg1.run

Dit lukt, en X wordt gerestart. Ik krijg netjes een nvidia scherm te zien en ik kan inloggen en verder werken. Geen probleem. Echter, na een herstart, start X niet meer en zie ik deze regel in de logfile staan.

(EE) Failed to initialize GLX extension (Compatible NVIDIA X driver not found)

Ik kan dit oplossen door de 'nvidia' driver te wijzigen in 'nv'. Tevens heb ik de nvidia driver in /etc/modules toegevoegd zodat deze geladen wordt. de glx module heb ik gedisabled.

Ik snap niet wat er verkeerd gaat (of wat ik fout doe). Ik heb diverse websites gevonden die eigenlijk bovenstaande stappen suggereren. Ik snap het niet meer :|

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heeft Debian niet gewoon ergens de nvidia-driver via aptitude ofzo? Als 'non-free' repository wellicht oid? Want dat lijkt me een stuk makkelijker.

• cenix
Vast wel, maar dan krijg je al een relatief oude driver. Ik wil ook een nieuwere.

• cenix
Ok, als ik de glx module niet laad krijg ik de melding ook niet. Het lijkt er dus op dat de glx module die geladen wordt onderdeel is van de nvidia driver. Zodra ik de driver wijzig in nvidia krijg ik alleen maar een zwart beeld en even later de melding dat X niet gestart kan worden. Uit de log file zie ik geen relevante zaken staan. Geen errors, de nvidia module wordt correct geladen, maar toch wil x niet starten.
De log file geeft niets relevants. Nog een idee om e.e.a te controleren?

• cenix
Solved.

Het bleek dat er een conflicterende nvidia-glx package op mijn systeem stond - die ik niet zag via apt-get of synaptic package manager. Nadat deze verwijderd was en de driver opnieuw geïnstalleerd heb ik nu al een aantal maal kunnen rebooten en alles werkte naar behoren.