• Jan.B
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Zoals de titel al aangeeft, loopt mijn computer de laatste tijd regelmatig vast in het BIOS (zie video). Het BIOS opstartscherm verschijnt, maar nadat het beeld een aantal lijnen naar boven is veplaatst, loopt de computer vast. Dit gebeurde niet iedere keer, maar sinds het opnemen van de video loopt de computer wél iedere keer vast. Mijn vraag is of iemand enig idee heeft waar dit aan kan liggen?

Ik heb zelf al allerlei standaard "troubleshooting" geprobeerd, waaronder:
  • Voedingskablel loshalen en na een aantal minuten terug in de voeding steken
  • Alle losse componenten van het moederbord halen
  • Videokaart vervangen door een Sapphire ATI X700 Pro (PCI-e)
De computer liep na iedere stap nog steeds vast. En dan moet ik eerlijk zeggen dat mijn ideeën op zijn...

Het gaat om een Fujitsu Siemens PC met een OEM Asus A8N-SLI moederbord, een AMD X2 3800+ (so939), een Nvidia 7800 GTX, 2x512MB DDR-400 geheugen en een Seasonic 500W voeding. Verder zit er een OEM DVD-brander in, een 250GB harde schijf en een cardreader. Computer valt (uiteraard) buiten de garantie en laten repareren is kostentechnisch niet interessant.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56

SkyStreaker

Move on up!

Hoogst waarschijnlijk een gevalletje "BIOS opnieuw flashen", hij is denk ik een ietsjepietsje corrupt.

http://support.asus.com/d...guage=en-us&model=A8N-SLI

GA GEEN BETA'S GEBRUIKEN

[ Voor 40% gewijzigd door SkyStreaker op 23-05-2008 17:52 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als je op esc drukt zodra je opstart, vredwijnt dan het grafische bootscherm niet? Dan zou je kunnen zien in welk stapje het fout gaat.
Heb je ook vaste schijven en dvd-station afgekoppeld in je test? Mischien loopt hij vats op een defect harde schijf.
Heb je daarnaats de mogelijkeid met ander ram te proberen? Of één van de twee latjes?

doe ook eens een cmos reset (meestal met jumpertje -> zie handleiding mobo)

[ Voor 10% gewijzigd door the_stickie op 23-05-2008 17:52 ]

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
Ik zal als ik jouw was zal ik geen bios update doen.

Als hij vastloopt met update dan kan je bord wel wegdonderen.

Ik zal toch de onderdelen nog eens na lopen.

Haal alles los en probeer het met een dimmetje en kijk wat hij doet.

• Jan.B
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Dank voor alle reacties tot nu toe! Ik ga dit allemaal proberen, en voor zover al gebeurd nogmaals, en hoop dat het probleem zo opgelost kan worden.

Een BIOS flash wordt dan het "last resort", voor het geval al het voorgaande niet lukt.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56

SkyStreaker

Move on up!

Inderdaad een last resort... En doe idd voorzichtig. Ga ook met zo weinig mogelijk middelen dat ding booten (desnoods update via USB stick of diskette), geen HDD/DVD's d'r aan. Goed stripje geheugen.

En dan valt dat ding nog te hotswappen met een BIOS-chip meende ik, maar dat is een HEEL ERG paardemiddel.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Probleemtopics zoals deze horen niet thuis in de CSL, zie hiervoor ook het CSL Beleid

Het moge duidelijk zijn dat het gaat om een probleem met het moederbord en dit topic gaat om die reden ook naar de PMG. Werk daarnaast ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 24-05-2008 11:00 ]

Pagina: 1