Toon posts:

[Powerbook G4] Traag geworden, constant schijfactiviteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na ongeveer 2,5 jaar ben ik bang dat mijn 15" PowerBook G4 (1,67 Ghz) begint af te takelen.
Sinds een tijdje heb ik het idee dat hij erg traag is geworden, voorbeelden hiervan zijn hakkelig verlopend browsen door mappen in de finder, schermen die niet direct sluiten op het indrukken van de close button linksbovenin, etc. Kortom, alles loopt net een tikje te langzaam, erg frustrerend.

Daarnaast hoor ik continu dat er harde schijf activiteit is, wat eerder nooit het geval was. Je hoort steeds de harde schijf ratelen alsof hij bezig is met het kopieren van grote bestanden oid.

Ik maak me zorgen of dit niet het begin van het einde aanduid of dat ik simpelweg de boel eens een keer moet "opschonen/vernieuwen". Ik hoop hier op tips/suggesties!

Specs:
PowerBook G4 15" 1,67 Ghz
2GB ram
Mac OS 10.5.2 (leopard)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 15:26 ]

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Het zou kunnen komen doordat je nu Leopard draait, wat toch redelijk zwaar is voor een G4. Vroeger werkte je met Tiger en dat was een stuk 'lichter' voor je systeem.

Je zou gewoon weer Tiger kunnen gaan draaien, kunnen wachten of 10.5.3 verbeteringen biedt, of je systeem opnieuw installeren met een minimum aan achtergrondprogramma's.

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Misschien is je hard disk aan het eind van zijn latijn. Geheugen probleem? Hardware test gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu ongeveer 4 maanden leopard en in het begin heb ik nergens last van gehad. Het lijkt me sterk dat daar het probleem in zit, daarnaast ken ik andere mensen die op dezelfde configuratie ook leopard gebruiken en dat levert ook geen problemen.
Jappo112 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 16:02:
Misschien is je hard disk aan het eind van zijn latijn. Geheugen probleem? Hardware test gedaan?
Hoe voer ik een goede hardware test uit?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 16:23 ]

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 22:33

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

de computer opnieuw opstarten met c ingedrukt gehouden (of d)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, hoe die hardware test moest had ik bij voorbaat wel even mogen googlen want dat was binnen 2 sec uitgezocht :)

In ieder geval, uitgebreide hardware test gedaan, niks gevonden, alles schijnt in orde...

Verwijderd

Je schrijft dat er continu harde schijf activiteit is. Ik denk aangezien dat een veranderde factor is sinds je je computer traag vindt lopen, dat daar een oorzaak kan liggen. Wat gebeurt er op dat moment? Wat zie je in 'Activiteitenmonitor' aan cpu/geheugen activiteit? iStat Pro (correct me if i'm wrong) kan geloof ik bijhouden hoeveel 'load' of schrijf/lees activiteit wordt gevraagd van je harde schijf.
Wat ik ook wel eens heb gelezen: het zou bijvoorbeeld kunnen dat Spotlight voortdurend opnieuw aan het indexen is, waardoor je harde schijf voortdurend in gebruik is.
Als je schijf voortdurend 'bezet' of in gebruik is, wordt je computer een stuk trager.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 23:01 ]

• CodingMammoth
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-01-2025
[b][message=30120874,noline]iStat Pro (correct me if i'm wrong) kan geloof ik bijhouden hoeveel 'load' of schrijf/lees activiteit wordt gevraagd van je harde schijf.
In activiteiten monitor/weergave tool van Apple zie je onder het tabblad 'Disk Activiteit':
Reads in/sec:
Writes out/sec:

en
Data read/sec:
Data write/sec:

Deze zaken tonen aan of de harde schijf gebruikt word,en hoezwaar (opm: is wel een som voor alle harde schijven).
Overigens moet je eens googlen op het proces dat toch wat CPU inneemt, zeer waarschijnlijk is Spotlight bezig.

Verwijderd

Ik heb ook een PB G4 met dezelfde specs en heb vorige maand eens een clean install gedaan. Duurde in totaal een uurtje of 3. Eens dit gebeurt is voelt die (mentaal) rapper aan en is je schijf eens lekker leeg.

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Mijn Pb G4 loopt na een clean install met Leopard ook lekker, maar het is wel zo dat Leopard zwaarder is voor mijn G4 dan Tiger.
Pagina: 1