Toon posts:

PC kapot en FAQ helpt niet [laptop of laten maken?]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ten eerste heb ik de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen en ik kom er niet uit. Dit topic is meer van wát zal ik kopen en niet of ik het laat repareren en ik probeer te onderbouwen waarom.

Gisteren deed ik een verse installatie van Vista. De eerste setup stage ging zonder problemen en geen foutmeldingen en toen moest het systeem opnieuw opgestart worden en hij komt niet meer door de BIOS heen.

Waar hebben we het over?
AMD64 3800+ Venice
ASUS A8R-MVP
2x512 MB XMS geheugen
X1950XTX GPU
Rocketteer 600 watt voeding

Wat heb ik gedaan?
1. BIOS batterij eruit gehaald en 2 minuten gewacht; mocht niet baten
2. Proberen in BIOS te komen, maar zo ver komt hij niet, hij blijft op het logo hangen
3. 1 latje geheugen, harddisk los, GPU los, niet baadt
4. Ik monteer alles weer, wil testen en lampjes lichten heel even op en niets meer.

Het probleem?
Moederbord of voeding, maar nu komt de vraag van wat ik het beste kan doen. Kan ik beter voor een laptop gaan of een reparatie laten uitvoeren met alle kosten van de upgrade erbij.
Upgrade = 375 euro en reparatie bij slechte voeding al gauw 100 euro, dus 475 euro.

Ik heb ook een hele leuke laptop zien staan bij bol.com en deze lijkt me wel wat:
De bovenste

Nu de voor en nadelen afwegen en ik heb jullie hulp daarbij wel even nodig want ik kan fouten maken.

Voordelen laptop
1. Minder energieverbruik, scheeld 166,67 euro per jaar (300 watt tov 50 watt bij 8 uur per dag)
2. Dingetje is mee te nemen naar andere ruimtes zodat je ook eens ergens anders kan zitten
3. Lange garantie mogelijk en alles in een
4. Bij stroomuitval accu beschikbaar, dus een eigen UPS als het ware. Al is het maar voor een uurtje, datis genoeg om alle werk op te slaan of om nog even dat af te maken.
5. Ze zijn niet duur meer en deze is sneller als mijn desktop.
6. Ik kan nog geld terug winnen door het goede gerei te verkopen zoals de videokaart want beeld geefthet apparaat wel, dus videokaart mankeerd helemaal niets.
7. Bij reparatie geen auto nodig om het spul weg te brengen en weer op te halen
8. Mee te nemen op vakantie om muziek te luisteren, te gamen of net wat.
9. Ik mag Monique's Cd's niet lenen, maar laptopje met CDex meenemen is prima :)
10. Bij maten is het ook handig.....

Nadelen laptop
1. Als het kapot gaat ben je alles even kwijt
2. Meestal minder snel als een desktop tegen dezelfde prijs, maar dat verdien je snel terug.
3. Toetsenbordje van deze leenlaptop (dankje lieve buurman, je bent goud waard) is wel wennen en touchpad is goed in te stellen, maar ik plug zo mijn oude muis erin en hoppa.
4. Ik ben geen die-hard gamer meer en als ik een goed potje kan spelen op 1280x800 ben ik tevreden. Desnoods kan ik mijn huidige TFT van 22 inch er zo op aansluiten of verkopen.
5. Diefstalgevoelig, dus ik zal het apparaat zorgvuldig in de gaten moeten houden als ik ergens anders kom.

Ik vind het overzicht van Bol.com wel heel goed want de laptop waar ik een oogje op heb staat onder het kopje "desktop vervangers".

Stel een laptop gaat 3 jaar mee, dat is 166,67 * 3 is een slordige 500 euro bespaard zodat de laptop 799-500=299 kost in verbruik tov een desktop PC.
Mijn desktop is best dorstig.

De leenlaptop is een Amilo laptop met Vista, maar ik kan gamen, al is het maar op 640x400, het is maar tijdelijk en ik kán gamen, dus ik klaag niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem CSL Beleid eens door uit de CSL FAQ, staat genoeg info en links in om je te helpen wat je moet kopen.
Of je nu een notebook of desktop koopt moet je natuurlijk zelf weten.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:47
ik denk niet dat een pc 300watt gebruikt bij wat internetten en downloaden, dus dat rekensommetje klopt niet echt.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:56
Wat Fanatic_FS zegt klopt wel hoor. Het is niet omdat je voeding 300W is( vermoed ik), dat je die 300W ook effectief gebruikt... Als je processor op een lagere kloksnelheid gaat draaien is dat ook al een stuk minder verbruik.