Toon posts:

NEC DVD brander wordt wel herkend, maar leest/schrijft niets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De volgende vreemde situatie doet zich bij mij voor.

Een paar weken geleden een nieuwe PC gekocht. Configuratie:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H
AMD Athlon X2 4850e
4x 1 GB Kingston DDR2
Samsumg Spinpoint F1 750 GB
NEC AD-7200S (S-ATA)

Het OS is Windows XP x64. Dit OS is geinstalleerd met bovengenoemde NEC drive (toen deed deze het dus nog wel). Daarna heb ik deze drive een tijdje niet meer gebruikt. Toen ik een paar dagen geleden echter een DVD wilde branden werkte dit niet. Daarna maar eens geprobeerd of lezen wel ging. Maar zowel gebrande als geperste CD/DVD's worden absoluut niet gelezen; er gebeurt gewoon niets. Drive staan gewoon in verkenner alleen is volgens de verkenner dus altijd leeg.

Heb firmware al geupdate (naar 1.06), meest recente 780G/SB700 drivers geinstalleerd, brander geuninstalled bij Device Manager zodat Windows hem na een reboot weer opnieuw installeert.

Ik heb al uren gezocht op internet naar een oplossing; die laatste (de brander uninstallen) werke bij sommigen. Maar veel info is er niet over te vinden. Vreemd want het is zo'n beetje de meest verkochte brander.

Iemand een suggestie wat ik nog kan doen?

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Ik heb dezelfde brander en ook problemen, leest nog wel cd's en schrijft dvd's maar kan geen normale c's branden.

Je kunt ook nog even kijken of hij goed is aangesloten.
Mss dat hij niet helemaal perfect erop zit of iets in die zin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de brander al in verschillende S-ATA poorten geprobeerd. Daarnaast heeft deze dus gewoon gewerkt (bij de OS installatie).

De ingestelde S-ATA mode is trouwens IDE (dus niet RAID of AHCI).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Verwijder alle software die maar iets met cd/dvd te maken hebben.
Dus brandprogramma's, cd simulatie zoals daemon tools.
Dan ide kontroller en brander verwijderen in apparaten beheer.
Dan reboot,
dan nero installeren en proberen.

Indien dit niet werkt bezorg je een ubuntu live cd, en kijk of je brander werkt.
Indien brander wel werkt dan windows opnieuw installeren

Je kan ook nog vooe windows kijken tav sony en rootkit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een identieke drive gekocht, en die werkt wel op de betreffende compu.

Daarnaast vertoont de oorspronkelijke drive hetzelfde gedrag (wel herkenning maar niets lezen/schrijven) op een andere compu. Ik denk dus dat de drive kapot is.