• Kinzz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-05-2023
Ik heb afgelopen week me nieuwe systeem binnen maar nu heb ik een probleem met m'n geheugen in combinatie met me Mobo.

Systeem:

Intel Q9450
EVGA 790i Ultra SLI
4GB(2x2) OCZ DDR3 1600MHz 7-7-7-24
3x XFX 9800GTX XXX 3-way SLI
Xonar D2X
ThermalTake Armor +
4x WD 500GB RAID5
Thermaltake 1200W

Toen ik mijn systeem in elkaar zette en voor t eerst starte had moest in gelijk in de BIOS de voltages en timings van de geheugenmodules in stellen omdat ie deze niet automatisch pakte. Ook zegt de BIOS "EPP memory not detected" waardoor ik geen gebruik kan maken van SLI-OC op de geheugen modules.

Daarna installeerde ik windows, geen enkel probleem. Toen Windows was geïnstalleerd downloade ik de driver van Nvidia voor t Mobo en Videokaarten . Hierna moest de PC opnieuw opstarten. Tijdens het opstarten kreeg ik een crash scherm.

Sindsdien kan ik de PC niet meer opstarten met 2 Modules erin! Met 1(maakt niet uit welke van de 2) start de PC perfect op... Echter het installeren van Windows gaat wel met 2 modules erin! Totdat ie Windows voor het eerst moet opstarten, dan crasht ie weer... Ik heb ook een Windows geheugentest gedaan die je via F6 kan oproepen voor t opstarten, en hier komt de PC moeiteloos door heen, zelfs op 1700Mhz nog...Ook heb ik geprobeerd de andere 2 DIMM slots te gebruike, dit hielp ook niet..Wel als ik beide modules op een andere channel zet! Maar in dual-channel kan ik windows niet meer opstarten zonder dat ie crasht.

Weet iemand misschien waar dit aan ligt? Ik zat al te denken dat t geheugen misschien niet compatibel was, maar dat had ie toch al vanaf t begin problemen moeten hebben??

Verwijderd

Memtest al geprobeerd, kun je zien als het aan je geheugen ligt. ;)
Maar dit staat ook allemaal in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dus neem deze ook maar gelijk even door.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:43
offtopic: welke cpu cooling gebruik je op je evga?

Computers are useless. They can only give you answers.

• Kinzz
Waterkoeling, want mijn Thermalright IFX-14 moet eerst even gelapt worden, zo krom als een hoepel :P Dus gebruik nu een Thermaltake CPU blok, Asetek 1200L/u Pomp, en een Black Ice 120mm Radiator. Temps Idle 31 Load 42

Ik heb ff een ISO gebrand van memtest en zal ik zo proberen. Maar Nvidia memory test en Windows memory test lopen er probleemloos doorheen.. Dus denk niet dat t hier aan ligt.

[ Voor 29% gewijzigd door Kinzz op 23-05-2008 11:33 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je Vista hebt, omdat je anders toch geen Tri SLi kunt draaien. ;)
Er is namelijk een patch voor Vista met meer dan 4GB.
Heb je trouwens Vista 64 bit?

Foutbericht wanneer u Windows Vista probeert te installeren op een computer met meer dan 3 GB RAM: 'STOP 0x0000000A'

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 11:47 ]

• Kinzz
Ja Vista Ultimate 64bit ;) Dat is wel de foutmelding die ik volgens mij kreeg, ik zal zo ff kijken!

[ Voor 58% gewijzigd door Kinzz op 23-05-2008 11:56 ]

• Kinzz
Heb nu Vista op 1 Module geïnstalleerd, toen de patch geïnstalleerd en vervolgens de 2de module erbij geplaatst..Nu werkt het perfect! THANKS!!!

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11-2025
Zelfde probleem hier met mijn ASUS Stiker II NSE,

Ik kan ook maar met 2 GB windows ( Vista Ultimate 64 bit ) installeren, na vele updates en SP1 kan ik pas upscalen naar 4 GB.
Eerder dan krijg ik bij de installatie van windows al Blue screens. 0x0000007e

Mijn systeem loopt op 2 GB en op 4GB instabiel, games crachen. netwerk verbinding valt ook vaak weg ( google maar eens op "unidentified network" )

Het schijnt dat deze 790i chpset niet overweg kan met OCZ geheugen, staat ook nergens in de lijsten van moederbord fabriikanten. ( kwam ik ook pas achter toe het al telaat was )
Ik kijk nu op tweakers omdat ik mijn asus wilde ruilen voor een EVGA, maar dat gaat dus ook niet werken. Ik zal dus echt ander geheugen moeten gaan aanschaffen , of de 790i chipset laten vervallen.

Laat het maar weten wanneer jij een fix gevonden hebt, maar ik heb mijn MB voor maandag als RMA aangemeld.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
@ cyctech
Heb je Memory Remap al aangezet in het BIOS en heb je ook al een Memtest gedraait? Staan de voltages verder goed ingesteld?

Verwijderd

Ik spreek uit ervaring daar ik ook een 790i ultra sli moederbord heb, en die werkt niet stabiel op OCZ geheugen, heb van alles geprobeert, zelf in reparatie gestaan bij alternate en ook die techneuten kwamen er niet uit, althans ze kwamen to de conlusie dat OCZ niet werkt met dit moederbord, met wat voor bios instelling dan ook ! ben overgegaan op Corsair DDR3 1333 4G, en hij loopt nu stabiel...

Ondanks dit alles, even een betere bios en drivers afwachten, zodat ik weer mijn OCZ ReaperX 1333 8G kan plaatsen!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2008 22:41 ]

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
cyctech schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:41:
Zelfde probleem hier met mijn ASUS Stiker II NSE,

Ik kan ook maar met 2 GB windows ( Vista Ultimate 64 bit ) installeren, na vele updates en SP1 kan ik pas upscalen naar 4 GB.
Eerder dan krijg ik bij de installatie van windows al Blue screens. 0x0000007e

Mijn systeem loopt op 2 GB en op 4GB instabiel, games crachen. netwerk verbinding valt ook vaak weg ( google maar eens op "unidentified network" )

Het schijnt dat deze 790i chpset niet overweg kan met OCZ geheugen, staat ook nergens in de lijsten van moederbord fabriikanten. ( kwam ik ook pas achter toe het al telaat was )
Ik kijk nu op tweakers omdat ik mijn asus wilde ruilen voor een EVGA, maar dat gaat dus ook niet werken. Ik zal dus echt ander geheugen moeten gaan aanschaffen , of de 790i chipset laten vervallen.

Laat het maar weten wanneer jij een fix gevonden hebt, maar ik heb mijn MB voor maandag als RMA aangemeld.
Onderussen werkt het meeste OCZ geheugen prima met de laatste biosupdate
Pagina: 1