Na ''betere'' koelpasta te hebben aangebracht, hogere temp.

Pagina: 1
Acties:

• Excellence1
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-07-2025
Hallo,

Gisteren heb ik de Zalman ZM-STG1 koelpasta gekocht omdat ik zelf vroeger altijd normale koelpasta gebruikte. Vroeger waren de temperaturenop idle 39 en fully loaded 52. Dus na veel reviews te hebben gelezen ben ik naar de winkel gegaan en heb dat potje dus aangeschaft.Ik heb toen de oude koelpasta helemaal goed verwijdert en de nieuwe erop gezet. Dus ik met volle moed de pc aanzetten en wat bleek nou, de temp schoten ineens naar 48. Dus ik heb toen opnieuw de koelpasta eraf gehaald en opnieuw aangebracht maar nu kan ik de letters van de processor nog net lezen(heel moeilijk). En nu is de temp op idle 42. Wat ik wel overigens merk is wanneer ik een stressprogramma op zet, dat de temp niet hoger komt dan 52 en als de stressprogramma klaar is, dan zakt de temp binnen enkele seconden fors neer. DUs ik denk wel dat die koelpasta van goede kwaliteit is maar dat ik het er niet goed opgelegd heb. Ik denk dus dat die te dik opgelegd is. Wat denken jullie?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het op juiste dikte opgesmeerd word?

Mijn specs:
Asus A8n5x
AMD 4400+ (Stock speed+ grotere koeler dan stock)

Dank jullie wel

[ Voor 3% gewijzigd door Excellence1 op 23-05-2008 11:16 ]

Check mn uitverkoop: http://tweakers.net/aanbod/list_ads/user/176261

Verwijderd

Is dat dat spul wat je uitsmeert met een borsteltje?

Mijn ervaring is is dat deze de werking op langere duur verliest (elk half jaar bijv). Normale pasta heeft de eigenschap de koeler 'vast te houden' als het ware als je deze er stevig opdrukt. Dit is eigenlijk te dunne compound die niet de koeler vanzichzelf vast kan houden, je moet je koeler dus stevig op de socket draaien. Anders heeft dit maar een halve werking. En ja , deze pasta doet het echt beter dan AS5 bijv. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 11:18 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
je hebt toch wel je koeler goed gemonteerd he? Wat je kan doen om de resultaten te verbeteren is je processor te gaan polijsten, hiermee maak je een mooi egaal oppervlak waardoor hij dus beter contact maakt met je koeler.

Tevens moet je maar de hoeveelheid van een rijstkorrel nemen en dat netjes uitstrijken over je processor, als je teveel doet kan je zelfs je processor om zeep helpen...

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:25
Je moet echt je best doen om Zalman ZM-STG1 te dik aan te brengen. Het is namelijk zeer vloeibaar voor een koelpasta. Toen je de koeler aandrukte, is de overtollige pasta gewoon onder de heatsink vandaan geduwd. Ik denk dat het door het warmere weer komt, of omdat je vroeger een keer de temperatuur hebt gemeten, terwijl het buiten kouder was. Deze temperaturen zijn normaal tot zelfs goed te noemen en niks om je zorgen over te maken.
Mishmash schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:18:
je hebt toch wel je koeler goed gemonteerd he? Wat je kan doen om de resultaten te verbeteren is je processor te gaan polijsten, hiermee maak je een mooi egaal oppervlak waardoor hij dus beter contact maakt met je koeler.

Tevens moet je maar de hoeveelheid van een rijstkorrel nemen en dat netjes uitstrijken over je processor, als je teveel doet kan je zelfs je processor om zeep helpen...
Waarom zou hij moeten polijsten? 52 graden @ load met dit warme weer is toch goed? En btw, polijsten is kutwerk ;)

Zalman ZM-STG1 is een soort doorzichtige nagellak die je met eenzelfde soort kwastje aanbrengt en dus niet een pasta die je uit een tube knijpt. Sowieso is een rijstkorrel veels te weinig en alleen maar van toepassing op de naakte core van bijvoorbeeld een AMD Athlon XP, vanwege het kleine oppervlakte.

[ Voor 51% gewijzigd door Joep op 23-05-2008 11:26 ]

Verwijderd

Gewoon CPU heatspreader+koeler reinigen met alcohol. Zo zuiver mogelijk.
Pasta aanbrengen zo dun mogelijk (evt met creditcard uitstrijken).
CPU vastzetten met clips. Even nog slagje naar links en recht roteren voor een uniforme laag te bewerkstelligen.

Mogelijke verklaring van probleem:
De zalman pasta is zeer dun en zal dus grotere oneffenheden niet kunnen overbruggen waar normale dikkere soorten dat wel doen.

• Excellence1
Echt de temperatueren schommelen heen en weer, ik zit nu crysis te instaleren en de temp is gelijk gestegen naar 48, als ik nu 20 sec alle progjes sluit dan zakt hij weer tot 42.
Ik heb trouwens de koeler en de proc. schoongemaakt met aceton maar ik zal het met een credit card zo opnieuw proberen en dan hopen dat het de 3e keer wel lukt(scheepsrecht ^^)

• Joep
Excellence1 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:27:
Echt de temperatueren schommelen heen en weer, ik zit nu crysis te instaleren en de temp is gelijk gestegen naar 48, als ik nu 20 sec alle progjes sluit dan zakt hij weer tot 42.
Ik heb trouwens de koeler en de proc. schoongemaakt met aceton maar ik zal het met een credit card zo opnieuw proberen en dan hopen dat het de 3e keer wel lukt(scheepsrecht ^^)
Het is 100% normaal dat een processor snel heter wordt als 'ie bezig is 8)7

• Excellence1
Joep Stoffels schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:30:
[...]

Het is 100% normaal dat een processor snel heter wordt als 'ie bezig is 8)7
ja maar niet zo heet

Verwijderd

Een Athlon 64 doet aan een instructie wat Halt-on-nogwat heet.

Dat betekend dat de processor in een idle stand gezet wordt wanneer deze niet wordt gebruikt. Dat verklaart die temperatuurverschillen (enorm). De werkelijke temperatuur is de long-term temperatuur. Die moet je meten, en niet een fractie van een seconde. Hier is dat ook zo, en je moet je eens niet zo zorgen maken om de stijgende temp. Dat is normaal voor die CPU.

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
48 graden voor een cpu is heel normaal hoor
Just my cup of tea

• Joep
Je hebt goede temps hoor. Ik heb een week geleden m'n AMD Athlon 64 3000+ Venice 38% geoverclockt, een Arctic Cooling Freezer 64 Pro erop gezet en de IHS en heatsink gelapt en nog werd m'n core 50 graden @ load, terwijl het 's nachts 13 graden buiten was. Er is niks mis met de temperaturen van jouw processor, trust me :)

• Excellence1
Ok ik heb nu 8 min. superpi aangezet en de temp kwam niet hoger dan 57... dus ik denk wel dat er iets mis is

Verwijderd

57 graden is nog prima. Je zei dat je een grotere variant had op de Stock-koeling? Als het van aluminium is moet je er niet teveel van verwachten hoor. Pasta koelt niet. Verbeterd de verbinding tussen je IHS & Heatsink alleen maar. De heatsink is wat koelt.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 19:22
Ik heb de koelpasta zelf ook in gebruik en ben er zeer tevreden over.
Ik heb het zonder creditcard uitgesmeerd met het borsteltje.

Hieronder een quote van de Zalman product site:
* After application, approximately 7 days of regular computer use will give optimal performance.

• Excellence1
Hoe warm mag de cpu eigelijk worden zonder dat het problemen kan geven?

• Joep
Ligt eraan welke 4400+ je hebt (63-78 graden), maar zolang de temperatuur onder de 60 blijft @ load is het goed.

• Excellence1
Ik heb em net opengemaakt en zag dat de koeler nauwelijks contact maakte:
http://img377.imageshack.us/img377/8514/dsc00728xb4.jpg

Dus ik heb alles weer weggehaald en pasta voor de 3e keer opgesmeert. Nu heb ik ook de koeler erop gelegd en weer erafgehaald om te zien of hij contact maakte. Dat maakte hij zeker. Maar om eerlijk te zijn zie ik niet zo veel verschil.
komt dit omdat de thermalpaste moet ''inwerken''?

[ Voor 21% gewijzigd door Excellence1 op 23-05-2008 14:46 ]

• Joep
Superduidelijk :o
De IHS (metalen plaatje van je processor) is hol en niet zo'n beetje

Oplossing: Lappen (polijsten)

Hiermee gaat je garantie wel verloren :(

Edit:
Zoals je kunt zien, raakt de IHS van je processor de heatsink alleen maar met de opstaande randen, terwijl de processorcore's zich in het midden bevinden. Dit komt de temperatuur natuurlijk niet ten goede. Je hebt drie opties:
  1. Je IHS lappen, waarbij de garantie verloren gaat en het fout kan gaan als je niet weet wat je doet.
  2. Beroep doen op garantie (als je die nog hebt) en hopen dat de winkel waar je hem gekocht hebt 'm gratis wil vervangen voor een soortgelijke processor. Dit zie ik echter niet snel gebeuren, want je temperaturen zijn onder de limiet en er worden bijna geen socket 939 dual core's meer verkocht.
  3. Tevreden zijn met de temperatuur en er niks mee doen.

[ Voor 193% gewijzigd door Joep op 23-05-2008 15:02 ]

• Excellence1
sry, nu wel

• Joep
Dus? Wat wordt het? ;)

• Excellence1
damn... hoe kan de metalen plaatje zo hol worden? Gisteren waren mn temps nog vrij normaal en sinds ik die koelpasta heb vervangen doet hij raar...
Hoe moet ik zoiets polijsten?? iemand een tutvideo?
dit is zwaar klote

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21
Idle draait mijn CPU op 39 - 41 °C en stressed kan dat oplopen tot 55°C (ook een 4400+)
Ik zou me niet echt zorgen maken over die temps, ze lijken me volkomen normaal.
Misschien inderdaad de koelblok wat beter vast proberen te draaien, misschien gaat dat nog een graad schelen, maar veel zal het zeker niet zijn.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:14
Excellence1 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:12:
damn... hoe kan de metalen plaatje zo hol worden? Gisteren waren mn temps nog vrij normaal en sinds ik die koelpasta heb vervangen doet hij raar...
Hoe moet ik zoiets polijsten?? iemand een tutvideo?
dit is zwaar klote
Hij is niet ineens zo hol geworden.
Maar "normale" dikke koelpasta zal zon grote ruimte makkelijker opvullen en dus beter werken in jouw geval. Als ik jou was zou ik niet aan poleisten beginnen maar er arctic silver tussen smeren. Die is veel beter dan die standaard meuk en veel dikker dan wat je nu hebt.

Verder zijn deze temps absoluut geen probleem, maar ik snap dat je er niet blij mee bent :'(

[ Voor 6% gewijzigd door martijnve op 23-05-2008 15:25 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Joep
Dit probleem had ik ook bij mijn processor. Dat een IHS hol of bol is komt redelijk vaak voor. Heb afgelopen week min eigen processor gelapt en de temperatuur ging er bij mij ongeveer 5 graden mee omlaag. Bij jou kan dit zelfs 10 graden zijn, omdat hij bij jou wel erg hol is. Lappen is niet moeilijk hoor, kost gewoon een uurtje tijd.

Lappen doe je zo:
Je koopt watervast schuurpapier bij een bouwmarkt.
1 velletje korrel 250 (200-300, maakt niet veel uit)
1 velletje korrel 500 (500-600, maakt niet veel uit)

Je plakt eerst een velletje korrel 250 op een glasplaat of een spiegel met tape.
Vervolgens maak je het schuurpapier een beetje nat met kraanwater.
Zorg er voor dat je telkens wanneer je de processor gaat aanraken je jezelf ontlaadt, omdat statische elektriciteit niet goed is voor een processor. Dit kun je doen door met je beide handen de centrale verwarming vast te pakken. Maak de processor schoon met aceton. Dan neem je de processor bij de zijkant vast (als een foto) en legt deze met de metalen kant (Integrated HeatSpreader) op het schuurpapier. De onderkant van de processor heeft metalen pinnetjes. Deze kant moet boven zijn. Hier leg je zacht plastic schuim bovenop, zodat het geïsoleerd is tegen statische elektriciteit. Vervolgens ga je een half uur lang de processor heen en weer bewegen over het schuurpapier. Je zult zien dat de randen als eerste een koperkleur krijgen. Ga door totdat ook het midden die koperkleur heeft. Het schuurpapier moet nat blijven, anders werkt het minder goed. Je moet wel wat druk uitoefenen op de processor, maar ook weer niet teveel, anders buigen de pinnetjes en dat mag niet.

Als de hele IHS koperkleurig is, kun je het bovenstaande herhalen, maar dan met korrel 500 en ga door met schuren totdat je denkt dat de IHS 100% egaal is.

Vervolgens maak je de processor schoon met aceton. Ik heb de processor ook nog eens onder de kraan gehouden en schoongeborsteld met een afwasborstel, omdat er metaalkorreltjes achterblijven tussen de pinnetjes. Als je dit gedaan hebt, moet je de processor even föhnen totdat hij zeker weten droog is. Laat hem dan even afkoelen, want hij is erg heet na het föhnen.

Als hij is afgekoeld, zet je hem weer terug in je moederbord en monteer je de koeler, zoals je dat altijd doet.

Succes

[ Voor 95% gewijzigd door Joep op 23-05-2008 15:40 ]

Verwijderd

Lappen? wat dacht je van dikkere pasta wellicht?

Of een andere koeler... Met een Core-vlak alleen ipv huge-ass heatsink. Ik denk dat dat veel beter werkt :)

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zou idd 'gewone' dikkere koelpasta halen. Arctic Silver of zo. Succes!

• Excellence1
tiesum schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:41:
Ik zou idd 'gewone' dikkere koelpasta halen. Arctic Silver of zo. Succes!
dank jullie wel voor al jullie reacties. Ik denk dat ik maar artic silver ga halen omdat het dikker is. Ik ga niet lappen want dat is te risicovol.
Nogmaals hartelijk dank iedereen

• Joep
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:35:
Lappen? wat dacht je van dikkere pasta wellicht?

Of een andere koeler... Met een Core-vlak alleen ipv huge-ass heatsink. Ik denk dat dat veel beter werkt :)
Als je dikkere pasta gebruikt heb je nog steeds een laag van 1 mm koelpasta tussen de IHS en de heatsink. Niet optimaal, maar wel iets betere temps. Die stockkoeler heb ik ook en is goed genoeg voor een onoverclockte processor.

• Excellence1
Joep Stoffels schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:44:
[...]

Als je dikkere pasta gebruikt heb je nog steeds een laag van 1 mm koelpasta tussen de IHS en de heatsink. Niet optimaal, maar wel iets betere temps. Die stockkoeler heb ik ook en is goed genoeg voor een onoverclockte processor.
het is geen stock koeler maar een vergrote versie ervan.(van foxcon , niet amd)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Denk dat ze hier aan het ''probleem'' van de TS voorbij lopen. Volgens mij wilde hij gewoon zijn temperaturen terug, van VOOR het aanbrengen van de nieuwe koelpasta. Dat de temps nog lager zouden kunnen(vlakken IHS) is punt 2.

Net wat lism al aangeeft: Gewoon een wat dikker laagje koelpasta aanbrengen, en klaar.

EDIT: was al vaker gezegt(had page 2 niet gelezen) :P

[ Voor 10% gewijzigd door pcgek op 23-05-2008 18:47 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Excellence1
Mn processor is niet hol :)(gelukkig maar)
Ik heb nu wezen experimenteren met de hoeveelheid koelvloeistof
zonder koelvloeistof: idle 45
Toen heb ik een paar doktershandschoenen gepakt en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dun wat koelpasta over mn processor gesmeerd (zodat je nauwelijks die koelpasta ziet)
En nu zit ik op 35 idle en stressed kwam die tot 59 en toen stopte ik het programma
morgen ga ik arctic silver halen, kijken hoe dat gaat uitpakken
jullie horen nog van me ;)

• Excellence1
Ik heb net een andere koelpasta gehaald, die wat meer plakkerig/ smeuiger is dan de zalman en idle komt hij op 34 en full stressed op 52!!
Ik ben weer blij :) Thnx allemaal voor jullie hulp

Oh ja trouwens, de winkelier zei tegen mij dat ik eerst de pasta op de koeler moet zetten en niet op de cpu 8)7 , zo krijg je betere prestaties :)

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Excellence1 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:02:
Ik heb net een andere koelpasta gehaald, die wat meer plakkerig/ smeuiger is dan de zalman en idle komt hij op 34 en full stressed op 52!!
Ik ben weer blij :) Thnx allemaal voor jullie hulp

Oh ja trouwens, de winkelier zei tegen mij dat ik eerst de pasta op de koeler moet zetten en niet op de cpu 8)7 , zo krijg je betere prestaties :)
hmjahoor,

dan smeer je er OF teveel op, OF uit het midden, OF te weinig. en zowiezo maakt dat niet uit, want jij kan de tandpasta ook in je mond doen ipv op de borstel, dat verspreid ook wel (als je goed poetst :+ )

Audi S3

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Joep Stoffels schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:33:
Dit probleem had ik ook bij mijn processor. Dat een IHS hol of bol is komt redelijk vaak voor. Heb afgelopen week min eigen processor gelapt en de temperatuur ging er bij mij ongeveer 5 graden mee omlaag. Bij jou kan dit zelfs 10 graden zijn, omdat hij bij jou wel erg hol is. Lappen is niet moeilijk hoor, kost gewoon een uurtje tijd.

Lappen doe je zo:
Je koopt watervast schuurpapier bij een bouwmarkt.
1 velletje korrel 250 (200-300, maakt niet veel uit)
1 velletje korrel 500 (500-600, maakt niet veel uit)

Je plakt eerst een velletje korrel 250 op een glasplaat of een spiegel met tape.
Vervolgens maak je het schuurpapier een beetje nat met kraanwater.
Zorg er voor dat je telkens wanneer je de processor gaat aanraken je jezelf ontlaadt, omdat statische elektriciteit niet goed is voor een processor. Dit kun je doen door met je beide handen de centrale verwarming vast te pakken. Maak de processor schoon met aceton. Dan neem je de processor bij de zijkant vast (als een foto) en legt deze met de metalen kant (Integrated HeatSpreader) op het schuurpapier. De onderkant van de processor heeft metalen pinnetjes. Deze kant moet boven zijn. Hier leg je zacht plastic schuim bovenop, zodat het geïsoleerd is tegen statische elektriciteit. Vervolgens ga je een half uur lang de processor heen en weer bewegen over het schuurpapier. Je zult zien dat de randen als eerste een koperkleur krijgen. Ga door totdat ook het midden die koperkleur heeft. Het schuurpapier moet nat blijven, anders werkt het minder goed. Je moet wel wat druk uitoefenen op de processor, maar ook weer niet teveel, anders buigen de pinnetjes en dat mag niet.

Als de hele IHS koperkleurig is, kun je het bovenstaande herhalen, maar dan met korrel 500 en ga door met schuren totdat je denkt dat de IHS 100% egaal is.

Vervolgens maak je de processor schoon met aceton. Ik heb de processor ook nog eens onder de kraan gehouden en schoongeborsteld met een afwasborstel, omdat er metaalkorreltjes achterblijven tussen de pinnetjes. Als je dit gedaan hebt, moet je de processor even föhnen totdat hij zeker weten droog is. Laat hem dan even afkoelen, want hij is erg heet na het föhnen.

Als hij is afgekoeld, zet je hem weer terug in je moederbord en monteer je de koeler, zoals je dat altijd doet.

Succes
Ik zou bij de apotheek een spuit kopen en demi-water halen. Normaal water bevat verschillende mineralen die je beter niet in je CPU kunt hebben.
Met die spuit kan je dan wat extra spuitkracht creeren.

Zo heb ik ooit een mobo ontdaan van allemaal meuk, werkt perfect ;)

EDIT:
ooops oud, niet gezien... maybe heeft iemand er alsnog wat aan :D

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je de beschrijving op de zalman gelezen?

Je moet beide kanten insmeren(cpu en koeler) en na 7 dagen is de pasta goed "ingelopen" en zal de temperatuur t laagst moeten zijn.

I, for one, like Roman numerals

Pagina: 1