• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Mijn digitale (handmatig instelbare compact) camera vraagt na elke foto van 30sec belichting 30sec 'processing' in die tijd kan je dus niets behalve wachten. En bij 60s is het 60s processing enzovoorts. Nu vraag ik mij erg af wat er precies gebeurt in die tijd en waarom ik dus moet wachten? En is dit ook zo bij dSLR's of niet?

Voor alle duidelijkheid: Een foto van 60 seconden belichten duurt dus niet 60 seconden voor je hem hebt en een nieuwe kan maken maar 120 seconden.

[ Voor 20% gewijzigd door MrOizo op 23-05-2008 05:19 ]

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik gok dat je camera iets van noise-reduction toepast. Mocht je die optie hebben aanstaan, zet die dan eens uit en kijk dan wat er gebeurd met de "processing" tijd.

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
En als dat dan zo zou zijn, waarom is de processing tijd dan gelijk aan de belichting?
Ik heb noise reduction zowel op high als low gezet, maar bijv 10 seconden belichten blijft 10 seconde processing... Iso was 100

[ Voor 42% gewijzigd door MrOizo op 23-05-2008 05:40 ]

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
MrOizo schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 05:32:
En als dat dan zo zou zijn, waarom is de processing tijd dan gelijk aan de belichting?
Ik heb noise reduction zowel op high als low gezet, maar bijv 10 seconden belichten blijft 10 seconde processing... Iso was 100
Omdat je camera in dat geval een evenlange berekening doet van de ruis. Dus een belichting van 10 secs en daarna 10 secs om te kijken wat het ruisniveau is met dezelfde sluitertijd. Vervolgens trekt hij de ruis van de foto af om zo tot een "beter" resultaat te komen. Dat is het kort en simpel samengevat.

Kan je de noise-reduction helemaal uitzetten?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Cheezus

Luiaard

Dat heet 'dark frame substraction' toch?

Het toetstel maakt dan een zelfde foto met de sluiter dicht (dus zwart) en kijkt wat voor ruis dit geeft.. deze ruis trekt hij af van de eerste foto om zo een ruisvrij(er) plaatje op te leveren.

Dit ken ik echter meer van dSLR en niet voor compacts, en daar is het volgens mij vooral om hotpixels weg te halen, de ruis per pixel zal namelijk niet constant zijn.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het zou handig zijn als je erbij zet wat voor camera je hebt. Mijn Canon Powershot 710 heeft ook zoiets. Uit de gebruiksaanwijzing:
The nature of CCD image sensors is such that noise in the recorded image increases at slow shutter speeds. This camera, however, applies special processing to images shot at shutter speeds slower than 1.3 seconds to eliminate the noise, thereby producing high-quality images.
(However, a certain amount of processing time may be required before the next image can be shot.)
Dit kan ik niet uitzetten.

Signatures zijn voor boomers.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom zou je het willen uitzetten? Het scheelt een flinke bak ruis...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:11:
Waarom zou je het willen uitzetten? Het scheelt een flinke bak ruis...
TS wist nog niet dat het ruis scheelt. ;)

En soms is meer ruis acceptabel, als je daardoor tenminste niet het volgende shot mist. :)

{signature}

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voutloos schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:20:
[...]
TS wist nog niet dat het ruis scheelt. ;)

En soms is meer ruis acceptabel, als je daardoor tenminste niet het volgende shot mist. :)
Sterker nog soms is ruis gewoonweg wenselijk. (ligt uiteraard aan de omgeving).

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jep, en menig in-camera noise reduction trucje had gewoon beter 'blur my photo!' kunnen heten. :+

{signature}

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
maar dark frame subtraction is wel de beste manier om random noise tegen te gaan en zorgt zelfs voor meer detail.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BlueKeenan schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:48:
[...]

Sterker nog soms is ruis gewoonweg wenselijk. (ligt uiteraard aan de omgeving).
Dat kun je beter in pp toevoegen, zo heb je er ook nog enige controle over.
Voutloos schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:57:
Jep, en menig in-camera noise reduction trucje had gewoon beter 'blur my photo!' kunnen heten. :+
Dit is anders als 'normale' ruisreductie (iso omlaag sluitertijd omhoog), hier wordt er nog een foto achteraan gemaakt om de sensorfoutjes(oa door hitte) te corrigeren :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

primusz schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:30:

Dit ken ik echter meer van dSLR en niet voor compacts, en daar is het volgens mij vooral om hotpixels weg te halen, de ruis per pixel zal namelijk niet constant zijn.
Mijn Ixus 50 had/heeft ook al deze dark frame substraction en dat ding is inmiddels zeker 3-3,5 jaar oud. Kan goed dat je het nog niet tegen bent gekomen, maar het is op z'n minst op enkele compact(series) al geruime tijd aanwezig.
Pagina: 1