• XIX19
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-04 10:58
Mijn huidige PC is inmiddels al een oudje (zo'n 3 jaar) waarin een AMD 3500+ (socket 939) zit. Tot op heden kon ik redelijk mee met de games en software maar nu is het toch echt te traag aan het worden. Upgraden van de huidige processor is niet meer mogelijk.. waar koop je nog socket 939 CPU's..? Ik zit daarom te denken aan een nieuwe PC.

Om nu een moederbord LGA775 lijkt mij niet verstandig, zeker nu LGA1366 later dit jaar geintroduceerd gaat worden. Ik ben bang dat als ik toch nu voor LGA775 kies, ik over een jaar of anderhalf wederom met een systeem zit waarvan de CPU's niet meer te krijgen zijn. En ik upgrade niet elk jaar.

Op wikipedia staat dat de opvolger van Socket T (LGA775) Socket H is? Dat klopt toch niet? Op Tweakers lees ik juist dat Socket B (LGA1366) de opvolger is. Ook las ik ergens dat fabrikanten nu de laatste upgrade hardware op de markt brengen voordat Bloomfield er is.

Wat raden jullie me aan. Een goedkoop plankje, LGA775, of zo'n jaar (gok ik) te wachten tot LGA1366 betaalbaar is en daarmee beter op toekomstige upgrades voorbereid te zijn? Dan heb je wel de nieuwe technieken van Bloomfield.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Kun je nog een jaar wachten? Zo ja, wacht. Zo nee, koop nu.

De Bloomfield en de hele architectuur klinken veelbelovend maar voor zover ik weet zijn ze niet verder dan speculaties en zijn er nog geen benchmarks. De LGA775 socket blijft echt nog wel een tijdje bestaan. En zo niet, heb je echt niet genoeg aan een C2D 3GHz op dit moment? Of 4 GHz als je het overklokt.

Ik zou gewoon nu een E8400 systeempje samenstellen. Of E8200, of E7200.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De opvolgers van socket LGA775 worden LGA1366 en LGA1160. Waarbij eerstgenoemde het hogere segment bedient (incl QuickPath) en de andere het lagere segment. Ze ook Wikipedia: Nehalem

De vraag wanneer je moet upgraden is een hele lastige. Als je inderdaad, zoals A Lurker zegt, niet kunt wachten, ga je voor socket 775. Ik heb zelf eind vorig jaar een dualcore gekocht op socket 939. Ter overbrugging. Je loopt wel tegen een kleine barriere op. Maar tijdelijk vind ik dat niet zo'n probleem. Uiteraard kan ik niet oordelen over jouw situatie. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

dit blijft een probleem, je kunt tot in den treure blijven wachten. Gouden regel: heb je iets nodig, upgrade nu (of in de nabije toekomst +- 2 maand max). Wacht niet langer. Zodra je upgrade is je spul veroudert en binnen een half jaar is er spul dat twee maal zo snel gaat. In computerland loop je altijd achter de feiten aan, tenzij je terror jaap heet en het (financieel) bij kunt houden.

sowieso, een intel dual / quad core op 45 nm zal een enorme verbetering brengen voor de snelheid van je systeem. Vergeet niet even tussendoor het voedingentopic te checken of je huidige voeding de upgrade kan trekken.

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 23-05-2008 10:31 ]

-_-

• XIX19
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-04 10:58
Vergeet niet even tussendoor het voedingentopic te checken of je huidige voeding de upgrade kan trekken.
(Allen) bedankt voor de tips en het inzicht. Laat ik eerst eens beginnen met te kijken naar een paar moederborden/CPU/voeding/geheugen samenstellingen, en dan overwegen of de prijs/vooruitgang/upgradable het waard is.