Asus is vooral bekend van de computerhardware. Al enige tijd is de Asus actief op de Pocket PC phone markt. Hoog tijd voor een topic van een device met deze opmerkelijke form factor!

Door het candybar design te combineren met Windows Mobile Professional edition (aanraakscherm) is dit device en concurrent voor bijvoorbeeld de HP614C.

Kort overzicht van de officiële specs:
* Windows Mobile 6 Professional
* HSDPA
* SiRF Star III GPS (met assisted-GPS software)
* Wi-Fi (b/g)
* 3.0MP Camera (met Auto Focus)
* Front camera voor videocalling
* 520Mhz Intel PXA270 CPU
* 256MB ROM
* 64MB RAM
* Externe microSD slot
* Numeriek toetsenbord (xt9)
* 1300 mAh battery
* Gewicht 130g inclusief accu
* 113 x 58 x 17 millimeter
* Spreektijd 360 minuten
* Standbytijd 240 uur

Opmerkelijk is de keuze van Asus om het unique selling point van het device, namelijk het VGA scherm, te disablen en terug te brengen naar QVGA. Russische developers zijn er in geslaagd het device ten volle te benutten en een rom-update beschikbaar te stellen. Let wel dat deze patch op eigen risico uitgevoerd wordt en dit eventueel gevolgen kan hebben voor garantieafwikkelingen.

Enkele bugfixes met betrekking tot bluetooth issues, stroomverbruik en radio software zijn beschikbaar op de support FTP van Asus. Enige tijd geleden heeft Microsoft aangekondigd dat voor dit toestel een officiële update uitgebracht gaat worden naar WM 6.1
Door gebruik te maken van de SRS WOW drivers haal je meer uit de audio die het device aan boord heeft. Als je [ HKEY_LOCAL_MACHINE\Drivers\BuiltIn\Wave Dev]
"OldDriver" = "pxa27x_wavedev.dll" ingeeft met een regeditor en soft reset verdwijnt de error driver not loaded.
Mijn favoriete navigatieprogsel is Igo. Door de beperkte hoeveelheid RAM in het device (64MB!) is het handig in de sys.txt de volgende parameter op te geven [debug] disable_outlookpoi=1
waardoor de out of memory error verleden tijd is (tenzij er echt te weinig geheugen is natuurlijk

Enkele reviews:
http://www.tracyandmatt.c...08/04/30/asus_p750_review
http://www.smape.com/en/reviews/asus/asus_p750-rev.html
http://asia.cnet.com/revi...39001708,42033458p,00.htm
Nieuw : http://www.pocketinfo.nl/...asus-p750-smartphone.html
Het device is al enige tijd beschikbaar in Asië, begin dit jaar ook verkrijgbaar in Nederland. In onze eigen pricewatch is het toestel ook terug te vinden. Let wel, dit is de Nederlandse versie dus met een Nederlands OS. Mijn god wat een kromme vertalingen (ik noem een GPS vanger

Houd je net zoveel van rommelen met je toestel als ik dan is de kans aanwezig dat je een keer een reset uit moet voeren. Standaard kan dit via Windows (Instellingen - Standaardinstellingen terug zetten) code 1234 invoeren en je device is weer leeg. Zorg dat je altijd een backup hebt van je gegevens want het blijft software en dat kan verkeerd gaan. PIM backup of het betaalde SPB backup zorgen voor een automatische backup. Ik zet deze altijd op SD zodat ik altijd terug kan vallen op contacts, appointments etc. als ik onderweg zou moeten resetten...
Maar allemaal leuk en aardig, als Windows niet meer boot heb je hier niet veel aan. Met onderstaande methode geef je een hard reset zonder dat Windows goed draait.
Druk de joystick op het toetsenbord omhoog en houd deze in. Druk op de soft reset knop en het apparaat zal vragen om te resetten. Druk op de groene hoorn om te bevestigen.
Ik heb een backup van de Officiele Nederlandse Rom gemaakt die niet via Asus te downloaden is.
Je kunt deze op een aantal manieren flashen (bootloader). Enige acrobatiek vereist
- Via USB en XP
1) Go to ActiveSync settings and check out (disable) USB cable connection
2) Perss and hold VioceCommander button + Power button up. Press Reset once but keep on holding the buttons untill you see bootloader screen.
3) Smatphone will turn on the bootloader mode throu USB
4) Connect P750 to PC and wait till PC will install drivers
5) start using command line: USBLoader.exe PegasusP.nb0
6) You can see the updating process both on PC and PDA
7) After it is done press Reset - Var.2 for Vista users!
1) 1. Press and hold VoiceCommand button + Power button up. Press Reset once but keep on holding the buttons untill you see bootloader screen.
2) Smatphone will turn on the bootloader mode through USB
3) Go to Devices Explorer and find your PDA in: Mobile Devices -> Asus USB Sync. Uninstall SPECIFIC driver which you can find in downloaded archive in USBAS folder. Make sure that you install THIS PARTICULAR driver
4) start using command line: USBLoader.exe PegasusP.nb0
5) You can see the updating process both on PC and PDA
6) After it is done press Reset - Var.3 – Using MicroSD (nb0 files)
1. Format your MicroSD card (max. capacity 2 Gb! NOT SDHC) and copy PegasusP.nb0 on it
2. Plug in you MicroSD card into smartphone and connect in to PC or plug in power adapter
3. Press and hold VoiceCommander button + joystick down + PowerButton up and press Reset once but keep on holding the buttons untill you see bootloader screen. Then it starts uploading new firmware
4. Smartphone will reboot and that`s it! - Var.4 – Using MicroSD (.cap files)
Same as above but push the joystick upwards.
Rom dump:
extract the files from the zip to the directory, where your AsusP750.cap is stored
-execute cmd.exe
-type "P750RomTool.exe -d AsusP750.cap"
-type "prepare_imgfs.exe ROMPegasus.NB0 -nosplit"
-type "viewimgfs.exe imgfs_raw_data.bin"
then it will create a file called dump_MemoryMap.txt and a folder called "dump"
[ Voor 40% gewijzigd door Jerome! op 15-07-2008 18:27 . Reden: Review Pocketinfo toegevoegd ]