• Danido
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-10-2021
Hallo allemaal,

Wie kan ons helpen?

Ik heb 2 webservers in een datacenter draaien.
1 webserver doet nu in principe alles. ( Webhosting en Exchange ).

De andere server (zelfde hardware) doet nu niets.

Het plan is om iets op te zetten wat ervoor zorgt dat de websites / email doordraaien zodra er een probleem is met de eerste server. Dus als bijvoorbeeld de voeding kapot gaat, moeten de sites in de lucht blijven.

Je zou gelijk denken aan "cluster", maar hoe zouden jullie dat doen?
Of helemaal iets anders? Continu backup-restore? Iets?

De configuratie van de servers:

Core2Quad 64Bit
8GB Geheugen
2x 500GB Sata voor data en 2x 160GB Sata voor OS.
OS = Win Server 2008 Enterprise.
De sata controller is gewoon een normale sata controller.

Alvast bedankt!

Gr.
Danido

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[google=high availability 2008 Server Exchange] zou dan de eerste stap zijn die (zeker in een forum als Professional Networking) je zelf al gedaan zou moeten hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 13:43
Als je zonder downtime wil doordraaien zou ik inderdaad voor een cluster gaan. Maar je zult wel goed moeten kijken of dat met je huidige hardware zomaar kan.

• Danido
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-10-2021
Ik heb een test gedaan met Failover Clustering van Server 2008.
Helaas gaat dat op die machine niet helemaal lukken aangezien er geen shared bus controller inzit voor de harddisks.

Er moet dus naar een oplossing worden gezocht die de data over het interne (gigabit) netwerk moet synchroniseren.

Daarnaast is de downtime inderdaad het belangrijkste.
Het liefst GEEN downtime.

Enne, alt-92: Natuurlijk heb ik al lang gezocht. Mijn vraag is ook duidelijk: "Wat zouden jullie doen".
Daarbij komt dat high availability ALLEEN voor Exchange is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Danido schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:24:
Enne, alt-92: Natuurlijk heb ik al lang gezocht. Mijn vraag is ook duidelijk: "Wat zouden jullie doen".
Daarbij komt dat high availability ALLEEN voor Exchange is.
Geen downtime = HA clustering (voor je Exchange dan).

Nou kun je nu wel zeggen dat je gezocht hebt (omdat ik het vraag), maar zeg dan in je openingspost wat je hebt bekeken en wat jou wel of niet haalbaar lijkt.

Anywaus, je zit met twee heel verschillende requirements in je omgeving.
1) Exchange
2) webhosting
nummer één hebben we al afgekaart, dat betekent gewoon dat je geen HA en dus wél downtime gaat hebben als je Exchange doos *poef* zegt.

Voor je webhosting zou je kunnen kijken naar een failover/loadbalanced oplossing waarbij je voor je sites gebruik maakt van DFS als data storage.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 17:44
Het is niet mogelijk om een Failover Windows cluster te maken met 2 computers. Je hebt er minimaal 3 voor nodig of iets van shared storage. Dit is noodzakelijk omdat er in een cluster altijd een meerderheid moet zijn. Met 2 apparaten is dit niet mogelijk omdat wanneer er 1 down gaat er geen meerderheid meer is. Daarom is het noodzakelijk om te kiezen voor of een cluster van 3 machines (Je hebt er dan uiteindelijk toch 4 nodig omdat je een DC nodig hebt)

Het is ook mogelijk om een andere creatieve oplossing te maken met je 3de machine dit omdat shared storage aanschaffen duurder is dan een 3de machine. Je kan gaan om storage te emuleren met iets als StarWind en dan gaan voor de "Node and Disk Majority" of je kan kiezen voor de "Node and File Share Majority" waarbij je zoals de naam al zegt aan een share genoeg hebt. Dit derde apparaat zal je dan naast de functie van DC en je File Share Majority Quorum de functies van de Hub Transport en Client access (Exchange rollen) kunnen geven.

Om je Exchange verder te clusteren installeer je op de 1ste cluster machine je active mailbox rol en op je andere de passive mailbox role en je Exchange cluster is klaar. Om het allemaal nog eens na te lezen is dit wel een goede tutorial

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Danido schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:24:
Ik heb een test gedaan met Failover Clustering van Server 2008.
Helaas gaat dat op die machine niet helemaal lukken aangezien er geen shared bus controller inzit voor de harddisks...
Da's makkelijk genoeg op te lossen met iSCSI

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit is geen PNS.
Begin je eerst eens in te lezen zou ik zeggen. Ik ken Windows 2008 niet, maar je zult toch echt aan iets als clustering moeten gaan denken - zeker in combinatie met Exchange.

En ja, de enige manier om Exchange te clusteren is dmv een storage welke je via iSCSI oid aan de nodes kunt knopen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.