Toon posts:

Geen aanmeldingscontrole voor uitgaande e-mail, onschuldig o

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ongeveer 2 weken geleden zou ik een e-mail gaan verzenden vanaf mijn @quicknet.nl e-mailadres. Dit verzenden lukte toen niet. Uit wat klooien in de e-mailinstellingen bleek het volgende: de aanmeldingscontrole voor uitgaande e-mail moest uitgezet worden.
Toen ik hier later weer aan terugdacht, bedacht ik mij dat het dus, omdat het wachtwoord niet gecontroleerd wordt, het mogelijk zou moeten zijn om berichten vanaf ieder Multikabel e-mailadres te versturen. Mijn vermoeden bleek te kloppen: ik kon (en kan) nu vanaf zowel mijn eigen adres als dat van de Multikabel helpdesk, de buurman etc. etc. e-mailen.
Omdat ik ervan uitging dat dit een fout in het Multikabel-systeem zou zijn, heb ik de helpdesk er in een e-mailbericht op gewezen. De reactie die ik hierop kreeg verbaaste mij: het zou altijd al mogelijk zijn geweest, en er werd gedaan alsof dit de normaalste zaak van de wereld is.

Nu luidt mijn vraag:
Is dit normaal en onschuldig (i.v.m. misbruik door anderen) of moet ik mijn e-mail verplaatsen naar een andere dienst zoals Hotmail of Gmail?

Wouter

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Dit is standaard zo. Het grootste gedeelte, zo niet alle, van de mail servers kijkt niet naar het afzender adres. Op die manier kun je bijvoorbeeld in Outlook als afzender emailadres alles invullen wat je wilt.

Zelfs als je je moet aanmelden voor het versturen van mail, kun je elk adres gebruiken. Zo kan ik bijvoorbeeld mail versturen via mijn eigen mailserver (waarvoor je moet inloggen) mail versturen uit iedere naam. En dan nog kun je uit de headers van de mail afleiden waar die mail oorspronkelijk vandaan kwam.

Dus niks om je zorgen over te maken

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Inderdaad. Meestal controleren de mailservers van providers het From-adres niet of nauwelijks als het afkomstig is van binnen hun eigen netwerk, immers dan is altijd bekend van welk IP-adres een bericht afkomstig is, en als het goed is is altijd achteraf te achterhalen wie op het tijdstip van verzenden verantwoordelijk was voor dat IP-adres.
Verificatie voor uitgaande mail is alleen nodig wanneer de eigenaar van de mailserver niet weet wie er achter het verzendende IP-adres zit, dus voor een mailserver die berichten vanaf een vreemd netwerk accepteert.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Je kunt dan ook nooit vertrouwen op het FROM adres in mailtjes. Hiet is niet alleen zo dat jij een mailtje kan sturen als een willekeurig multikabel adres. Ik kan het ook. En dat vanaf mijn eigen server. Daar zit verder geen echte controle op. Er zijn wel systemen, maar die worden simpelweg niet gebruikt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vergelijk het even met het sturen van een brief: daar kun je toch ook elke afzender opzetten?
Da's al eeuwen zo en daar maakt ook niemand zich druk om.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Niks bijzonders hoor, het kan overal. Het kan ook met post, dus niks nieuws onder de zon.
E-mailadres verplaatsen heeft geen zin. Het kan vanaf elke e-mailserver. Geef je e-mailadres, dan zal ik je een e-mail namens "jezelf" sturen. En ik zit niet bij Multikabel.

De authenticatie is vooral bedoeld voor het gebruik van de smtp-server zelf. Het e-mailadres boeit totaal niet.

PSN: djmurcielago

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
ja, zels als ik in mijn outlook (express) het email adres gezever@klets.koek in vul, zal ie het accepteren

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het is me helemaal duidelijk nu. Bedankt voor de (geruststellende) antwoorden.
Pagina: 1