Wegens een stroomstoring heeft mijn computer (recent nieuw gekocht) periodes (totaal +- 10 uur) te hoge invoerspanning gehad. Stroomstoring is inmiddels verholpen en mijn computer doet het nog gewoon. Ik ben alleen bang dat er toch schade is ontstaan die ik pas op de lange termijn ga merken? Kan dat? Of zijn computers tegenwoordig beschermd tegen te hoge netspanningen?
Kijk naar de specificaties van je voeding? Mijn voeding kan bijvoorbeeld tot 264V aan volgens de specs. Maar aangezien je pc het gewoon is blijven doen lijkt het mij dat dat hij het wel aan kon
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ligt eraan hoe hoog de spanning is geweest...
Heb zelf veel ervaring met hoge spanningen want op me werk is de standaard zon 235~240 volt.
Dicht bij de trafo's ook wel 250 volt gemeten, toch werkt alles gewoon goed.
Van TL-armatuur tot draaibank, die welliswaar 440 volt te snoepen krijgt waar normaal 400 volt voor staat...
In het kort, zolang het nog werkt niet druk maken...
Heb zelf veel ervaring met hoge spanningen want op me werk is de standaard zon 235~240 volt.
Dicht bij de trafo's ook wel 250 volt gemeten, toch werkt alles gewoon goed.
Van TL-armatuur tot draaibank, die welliswaar 440 volt te snoepen krijgt waar normaal 400 volt voor staat...
In het kort, zolang het nog werkt niet druk maken...
Mijn Tagan voeding eet alles tussen de 90 en 250 volt. Ik zou me niet zo'n zorgen maken, en anders kost het je hoogstens een voeding.
Hier stond een dode link.
Dat wil ik dus weten. Als het me hoogstens een voeding kost heb ik er niet zo heel veel probleem mee (makkelijk vervangbaar immers). Echter ik ben bang dat het op de lange termijn ook de chips heeft aangetast. Als mijn QuadCore, HD of RAM te lang een hoge spanning krijgt kan ik me zo voorstelen dat hij er op termijn de brui aan geeft? Maar dat is dus niet zo?strandbal schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 18:41:
Mijn Tagan voeding eet alles tussen de 90 en 250 volt. Ik zou me niet zo'n zorgen maken, en anders kost het je hoogstens een voeding.
Afhankelijk van in ingangsstroom natuurlijk, maar als jouw voeding ook tussen de 90 en 250 volt input accepteert kun je er vanuitgaan dat de output dan ook binnen de marges van het apparaat zullen liggen.
M.a.w: zolang de input maar binnen de grenzen blijft merkt alleen je voeding het.
M.a.w: zolang de input maar binnen de grenzen blijft merkt alleen je voeding het.
De voeding zal de spanning die binnenkomt omzetten naar 12V en 5V. Een goede voeding zal deze stabiel leveren, ongeacht wat je er als input aanhangt.juanita schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:12:
[...]
Dat wil ik dus weten. Als het me hoogstens een voeding kost heb ik er niet zo heel veel probleem mee (makkelijk vervangbaar immers). Echter ik ben bang dat het op de lange termijn ook de chips heeft aangetast. Als mijn QuadCore, HD of RAM te lang een hoge spanning krijgt kan ik me zo voorstelen dat hij er op termijn de brui aan geeft? Maar dat is dus niet zo?
Pagina: 1