plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

• DoubleMX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:25
M’n ouders laten een huis bouwen met een tv kamer. Hier komt een 5.1 systeem in alleen had ik een vraag je over het plaatsen van de (front) speakers.

Ik heb gelezen dat de speakers eigenlijk op oor hoogte moeten zitten maar omdat er een deur zit gaat dat niet bij de front speakers, omdat je dan er tegen aan loopt. dus hebben ze bedacht om de front speakers recht en links boven in de hoek te hangen.
is dit de beste oplossing? of zijn er betere alternatieven?
(in de grote nis naast de tv komt de geluids apertatuur en het mediacenter)

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08214/tv1170.jpgvan boven af

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08214/tv2501.jpg3d plaatje

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleMX op 22-05-2008 15:51 ]

Verwijderd

Heb je het over je front-speakers of main-speakers.
Main-speakers kunnen volgens mij het beste op de hoogte van je tv staan en de voorkant het beste gelijk met de voorkant van je tv.

front-speakers weet ik eerlijk gezegd niet.

suc6

• DoubleMX
ik heb het over de rechter en linker front speaker. de center speaker komt onder de tv te hangen.

Verwijderd

dus je main-speakerst staan dan naast je tv neem ik aan?
front speakers kunnen dan volgens mij wel iets hoger.

Verwijderd

moeilijk zo maar er van uit gaande dat je je een stel zuilen hebt
zou ik zeggen zet de bank naar de andere kant heeft iedereen die op de bank zit gewoon goed tot redelijk geluid
iets dat met deze opzet zoals je hem nu hebt moeilijk word want je kunt geen luidsprekers plaatsen waar de deur zit
iets dat toch wel aan te raden is

inprencipe is audio gewoon zo veel mogenlijk streven naar cimitrie..

achter zijn meestal kleinere luidsprekers dus kun je daar weer dichter op zitten maar
front speakers op gelijke afstand platsen van je tv en je tv in het midden zou het beste zijn ..

en sorry ben aan het type terwijl ik denk dus gewoon in grote lijnen lezen

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 00:00:
moeilijk zo maar er van uit gaande dat je je een stel zuilen hebt
zou ik zeggen zet de bank naar de andere kant heeft iedereen die op de bank zit gewoon goed tot redelijk geluid
iets dat met deze opzet zoals je hem nu hebt moeilijk word want je kunt geen luidsprekers plaatsen waar de deur zit
iets dat toch wel aan te raden is

inprencipe is audio gewoon zo veel mogenlijk streven naar cimitrie..

achter zijn meestal kleinere luidsprekers dus kun je daar weer dichter op zitten maar
front speakers op gelijke afstand platsen van je tv en je tv in het midden zou het beste zijn ..

en sorry ben aan het type terwijl ik denk dus gewoon in grote lijnen lezen
Absoluut niet nodig en in studio werk compleet verboden. Cimitrie symetrische plaatsing met luidsprekers in de kamer veroorzaakt staande golven waarbij je boost/cuts krijgt in je frequentie gebiedt en dat is iets wat je totaaaaal niet wilt als je dingen zo objectief en flat wilt horen/mixxen. In de huiskamer... mwha denk niet dat je daar last van krijgt bij een homecinema setje. Als je erg groot gaat denk aan 60m2 plus dan moet je echt opletten hoe je zuil-luidsprekers neer zet, zowel front als rear.

Typo's voor mij zijn normaal, ik ben frans kerel, dus ik mag het :w

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 16:36 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Over wat voor geluids-installatie hebben we het hier?
Als het een 50E blokker setje is maakt het toch allemaal niet zoveel uit :).

offtopic:
Btw: wat een afschuwelijk lompe typo's in die zin hierboven :P

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is cimitrie? Of bedoelen jullie symmetrie? Ah, al opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-05-2008 16:27 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• DoubleMX
nee geen blokker setje :P m'n ouders zijn overtuigt om een bose lifestyl set te nemen :S
maar dit is vooral omdat het een een muziek server kan dienen voor de kamer er naast
maar het is dus niet erg dat de front speakers hoog hangen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, als je het over dat soort sets hebt, dan heb je het niet over kritische apparatuur waarbij je erg op de plaatsing van de speakers hoeft te letten. Hang die lekker hoog aan de muur.

Sowieso is dit bij home cinema niet zo heel belangrijk als bij muziek luisteren (tenzij je muziek gaat luisteren, voor films is het al snel best lekker). Ik zou er wel voor kiezen om dan een Bose VCS centerspeaker te gebruiken en niet zon melkpakje als center. De center is met homecinema verreweg de belangrijkste speaker en die bose's vind ik er niet zo heel sterk in.

Overigens niets ten nadele van die sets hoor. Voor muziek vind ik het verschrikkelijk, maar met films vind ik ze eigenlijk best wel heel goed (als je een andere speakers als center gebruikt),

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 23-05-2008 20:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Vergeet die belachelijke nis voor de A/V apparatuur, en plaats die spullen gewoon onder/boven de TV. Schuif vervolgens de TV de helft van die nis naar rechts, en de deuropening diezelfde afstand naar links. Dan heb je aan beide kanten de mogelijkheid om je fronts goed te plaatsen.

Maar of dat bij een Bose 321 of zo wat uit zal maken betwijfel ik...

Ik zou zelf die bank een kwartslag naar rechts draaien, en de TV in een iets minder lompe ombouw in 't midden voor het raam plaatsen. Kost wat daglicht, maar je bent dan wel de beperkingen van die rare korte muur met deur kwijt, en het plaatsen van de speakers wordt dan een stuk simpeler. Vooral de subwoofer (die heeft een 321 setje ook ;)), want daar is in je schets niet echt een goeie plek voor te vinden.

Verwijderd

Om even in te haken op dit topic, ik ga binnenkort verhuizen, zeg maar over een week of 5,6 naar m'n eerste eigen huis. Nu hang ik de tv dus tegen de muur. Ik heb een Mordaunt-Short Genie speakerset, op een Marantz SR4600. Ik ben van plan om LF en RF dus links en rechts van de tv te hangen, ongeveer op het midden van de hoogte van de tv (dus als de tv 70cm hoog is, op 35cm ongeveer). Echter, hoe ver moet ik ze van de zijkanten van de tv afhangen?

Dan een soortgelijke vraag voor de achterspeakers. Ik kan ze namelijk niet op oorhoogte hangen, omdat ik dan de RR niet kwijt kan, omdat daar deuren zitten. Ik kan em wel boven de deur hangen, maar dat betekent dat ik dat met de LR ook moet doen.

Is dat aan te raden? De frontspeakers hangen dan op luisterhoogte als je zit, maar de achterspeakers hangen dan een stuk hoger.

Iemand hier iets zinnigs over te melden toevallig? :)

Verwijderd

5.1? 't is een beetje afhankelijk van je luisterruimte, maar je fronts kun je (voor film) het best ongeveer 1 a 2 meter van je TV af zetten. En voor muziek is 't erg prettig dat de mid en/of high speaker op oorhoogte zit (was te lui om de Genie op te zoeken, dus geen idee wat 't is, maar Mordaunt-Short is groot geworden met 2-weg monitors, dus daar ga ik maar vanuit... ;)).

Bij 5.1 hoeven je rears overigens niet per definitie achter je te staan, ze kunnen ook goed op dezelfde positie als je luisterpositie staan, gericht op de plek waar jij zit te luisteren. Als dat bij jou kan is dat ws een prima optie. En als die deur dan nog in de weg zit is het hoger hangen van de rears niet echt een probleem.
Niet optimaal, maar in de meeste luisterruimtes die ook nog 'woonkamer' heten ontkom je niet aan compromissen. :)

• DoubleMX
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 20:51:
Vergeet die belachelijke nis voor de A/V apparatuur, en plaats die spullen gewoon onder/boven de TV. Schuif vervolgens de TV de helft van die nis naar rechts, en de deuropening diezelfde afstand naar links. Dan heb je aan beide kanten de mogelijkheid om je fronts goed te plaatsen.

Maar of dat bij een Bose 321 of zo wat uit zal maken betwijfel ik...

Ik zou zelf die bank een kwartslag naar rechts draaien, en de TV in een iets minder lompe ombouw in 't midden voor het raam plaatsen. Kost wat daglicht, maar je bent dan wel de beperkingen van die rare korte muur met deur kwijt, en het plaatsen van de speakers wordt dan een stuk simpeler. Vooral de subwoofer (die heeft een 321 setje ook ;)), want daar is in je schets niet echt een goeie plek voor te vinden.
het is geen optie om de hele kamer te gaan veranderen omdat deze simpe weg al gebouwd is ;)
ook komt er een bose "lifestyl" en geen 123 systeem
maar bedakt voor de reactie,

Verwijderd

Moesten de rears niet hoger hangen ? of vergis ik me nu ?
Dus naast of achter, maar zeker hoger voor een ideale positie..

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou zeker geen Bose aanraden. Spaar je teergeliefde vader wat geld en ga voor een iewat degelijke Yamaha-set die voor de helft te koop staat of als je het geld ervoor overhebt, ga dan naar iets beter. Het gaat toch allemaal ongeveer hetzelfde klinken, je moet geen engeltjes-koor verwachten want je kamer is er niet voor ingericht en eenmaal er meer dan 1 persoon aanwezig is, zijn de 'ideale' posities toch door elkaar.

Volgens de meeste handleidingen die ik gelezen hebben wordt er aangeraden op kijkhoogte de speakers te zetten en de achterspeakers moeten verschillende posities van de front zijn (zoals eerder gezegd) en niet direct naar elkaar gericht. Van de ideale kijkerspositie een hoek van ~22-30* wordt aangeraden voor de frontspeakers. De subwoofer moet in een hoek staan en schuin over het 'kijkveld' gericht worden, de achterspeakers tussen de 90 en 110 graden van je kijker. Natuurlijk improviseren adhv je kamer.

Als je de kamer zou tekenen en de richting van de geluidsgolven tekenen dan zou er in principe geen enkele golf direct tegen elkaar mogen staan voor de 'ideale' klank.

Disclaimer: ik heb een Bose installatie in mijn auto en de klank trekt op niets (2de hands auto, was een optie bij nieuw aanschaf). Het is dan wel een auto, maar de Hyundai van mijn vriendin klinkt beter. Zelfs CD's afspelen klinkt gewoon afschuwelijk, zelfs muziek-leken en 18-jarigen horen het met R&B en Pop eenmaal het naar de hoge tonen gaat (bass is wel goed). Ik heb een Yamaha set die enorm zuiver klinkt en die ik relatief goed heb kunnen inrichten volgens de mogelijkheden in mijn huurhuis.

Edit: Als je kamer naar schaal is (enorm klein kamertje hoor) dan zou ik de fronts zo ver mogelijk links en rechts (aan de buitenste muren hangen) evenwijdig met de tv (dus net naast de ingang aan de ene kant in de verloren hoek). De rears net evenwijdig met de binnenkant van de leuningen van de zetel. Met een iewat degelijk setje kun je de versterking regelen van de voor- en achterkant zodat je geen oorverdovende rears hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Guru Evi op 23-05-2008 22:29 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

DoubleMX schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:53:
het is geen optie om de hele kamer te gaan veranderen omdat deze simpe weg al gebouwd is ;)
ook komt er een bose "lifestyl" en geen 123 systeem
maar bedakt voor de reactie,
Uit je TS "M’n ouders laten een huis bouwen met een tv kamer." maakte ik op dat die kamer nog kon worden gewijzigd. My bad.
Maar een Bose Lifestyle als in dit setje???
Zo ja, maak je dan niet druk, hang die speakers gewoon hoog op, en laat je ouders de illusie dat ze een prachtig systeem hebben omdat 't een arm en een been heeft gekost.
Maar voor die prijs en met die (beperkte) ruimte is veel meer te doen. Alleen moet je dan eerst je ouders overtuigen dat er qua geluid veel meer te vinden is dan Bose of B&O, en dat melkpakjes gewoon nooit goed gaan klinken.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik snap hem niet compleet, gaat de deur naar binnen open?

Als er toch nog gebouwd wordt zou je ook kunnen kiezen voor een schuifdeur.

Even los van de bose discussie denk ik dat er wel meer uit te halen is met bookshelf op stands/standing luidsprekers ipv een luidsprekers hoog in de kamer opgehangen.

Het is niet voor niets een TV kamer.... daar wil je het dan toch écht speficiek voor inrichten. Dan zou ik daar specifiek rekening mee houden.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Deur gaat ws niet naar binnen open (zou wel heel raar zijn, normaal gaat alleen de voordeur en de woonkamerdeur naar binnen open), maar zoals 'ie nu geplaatst is moet je de speaker wel boven de 1.80 meter plaatsen om te voorkomen dat je er tegenaan loopt.
Hoewel dat met die melkpakjes wel mee zal vallen, die zijn nauwelijks breder dan de deurpost... ;)

En idd, voor 3.5 duizend (of zelfs voor 1500) is een veel betere audio setup te krijgen, en ook nog wel redelijk compact, maar z'n ouders hebben blijkbaar al gekozen voor Bose.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 09:17 ]

• DoubleMX
@ jivecar: ja het is ook een schuif deur kan je als je goed kijkt op de tekening ook zien (niet zo duidelijk getekent:P) maar het was idd het probleem dat je tegen de speaker aan zou lopen als je net iets te snel binnen kwam.
@ afterlife: m'n ouders hebben bose gehoort en vonden dat goed, k ben nog bezig om ze over te halen, ze willen de boze omdat dit als een muziek data base kan dienen en in de woon kamer (hier komen ook speakers te hangen). dus met een afstands bediening elk gewenst nummer kunnen opzetten. zonder er een cd in te hoeven stoppen.

ik heb nog ff "echte speakers" in getekent zou dit beter zijn? de plaatsing
Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08216/tv3850.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleMX op 24-05-2008 11:00 ]

Verwijderd

Kan, maar echt optimaal is 't niet. Is die bank al bestaand/besteld? Zo nee, dan kun je 'm beter spiegelen: longue gedeelte rechts en de normale zitplaatsen links. Tenzij er een dominant iemand is die de longue opeist en op de beste luisterplek wil zitten. ;)

Edit: Als die muziek database zo belangrijk is, en geld blijkbaar niet zo van belang is, kijk dan 's naar Sonos. Prachtig multiroom systeem, en perfect te koppelen met een HTPC of internet radio.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 12:18 ]

• DoubleMX
nee die bank is nog niet besteld en die bank was slechts ter illustratie, nu me ouders nog overtuigen

Verwijderd

Die bank lijkt trouwens wel verdraaide veel op die van mij. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/bank.jpg
Pagina: 1