Verwijderd

Topicstarter
processor q6600 go at 3,6
moederbord asus p5e3 deluxe
geheugen ocz 14400 platinum (1800mhz)

beste tweakers,

edit: voor de duidelijkheid me cpu loopt nu at 3,6
overal hoor je dat 1:1 het beste is om overteklokken/loopt het lekkerst maar
gezien mijn specs draait het geheugen niet 1:1 maar 4:9 (fsb:dram)
nu heb k 2 oplossingen om die wel te verkrijgen:;
oplossing 1 geheugen naar beneden halen, naar 800 mhz
400 * 9 maakt 3,6 ghz en 2 * 400 maakt 800 mhz voor me geheugen
oplossing 2 cpu op 8,1 ghz late lope wat me niet geheel mogelijk lijkt :'(
zou zijn 1800 / 2 maakt 900 mhz 900 * 9 maakt 8,1 ghz

optie 1 ligt hierbij meest voordehand maar hiervoor moet ik me geheugen naar beneden halen
en de vraag was hierbij dan ook wat verstandiger is 1:1 proberen te draaien of mooi op 4:9 laten
en dan vooral wat is sneller :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 15:49 ]

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Synchroon is nog wel gewenst, maar als je je geheugen 100MHz (en daarmee de FSB 200MHz) omlaag moet halen voor synchroon 1:1 denk ik dat je je doel een beetje voorbij loopt aangezien sync dat verschil echt niet goed gaat maken.

Je oplossing zijn dus geen oplossingen, blijf bij je huidige situatie en geniet van je pc :) .

De meeste mensen deugen!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Welkom op GoT :w

Als je gaat overklokken is het inderdaad handig om je FSB:RAM verhouding 1:1 te zetten omdat dan je RAM niet te snel de bottleneck wordt. Als je niet aan overklokken doet is het beter om het zo te houden er is nu immers meer bandbreedte beschikbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 22-05-2008 15:38 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:36:
Welkom op GoT :w

Als je gaat overklokken is het inderdaad handig om je FSB:RAM verhouding 1:1 te zetten omdat dan je RAM niet te snel de bottleneck wordt. Als je niet aan overklokken doet is het beter om het zo te houden er is nu immers meer bandbreedte beschikbaar.
Ik moet je toch even corrigeren; want er kloppen meerdere dingen niet in je post.

-- "processor q6600 go at 3,6"
Hij overclocked dus wel :> !

-- "handig om je FSB:RAM verhouding 1:1 te zetten omdat dan je RAM niet te snel de bottleneck wordt"
Juist niet! Bij een 1:1 verhouding zit je eerder aan de limiet van je RAM dan aan je FSB. Daarom zijn de dividers van RAM naar FSB ook altijd van klein naar groot. Stel je geheugen wil maar tot 400MHz (standaard 800MHz prut geheugen), maar je proc wil wel verder dan zeg 8x400 - dan zet je de divider op 4:5 en heb je 400MHz mem, maar toch een 500MHz FSB (wat resulteert in 4GHz i.p.v. 3,2GHz)

In het Engels:
Now suppose that we overclock FSB to 250 MHz so that CPU operates at 10*250 MHz = 2.5 GHz and memory clock operates at 250 MHz (Memory Divider*FSB). Since DDR-400 RAM is used then effective memory clock (Actual Memory Frequency) will be 500 MHz. A normal DDR-400 SDRAM will fail to work at 500 MHz since it is designed to work at 400 MHz and system will become unstable. But a modern CPU (having overclocking potential) can work at 2.5 GHz (even if it is designed to work at 2 GHz) flawlessly without giving any problem of stability. To keep running overclocked CPU at 2.5 GHz or even at higher speeds (by increasing FSB) we need to slow down memory clock so as to achieve a stable system. For this if we decrease DRAM:FSB ratio to say 4:5 then resulting memory clock speed is (4/5)*250 MHz = 200Mhz resulting effective clock speed of 400Mhz on DDR-400. So, we are able to operate upon a stable overclocked CPU at 2.5 GHz from 2 GHz without increasing effective memory clock.
-- "Als je niet aan overklokken doet is het beter om het zo te houden er is nu immers meer bandbreedte beschikbaar"
What the? Je bandbreedte is niet hoger met sync he, het kan zijn dat ik je hier verkeerd lees - maar je hebt meer bandbreedte naarmate je FSB en RAM omhoog gaan; zowel sync als async. Het is alleen wel zo dat sync soepeler schijnt te lopen omdat de onderdelen niet op elkaar hoeven te wachten.

Ik zou daar nog wel eens wat uitleg in willen of het nu echt zoveel uitmaakt. Wint bijvoorbeeld sync 400/400 het van async 6:7 (ofwel 400(totaal 800MHz)/466(totaal 1864MHz bij C2D)) :? ?

De meeste mensen deugen!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Cassius schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:03:
[...]

Ik moet je toch even corrigeren; want er kloppen meerdere dingen niet in je post.

-- "processor q6600 go at 3,6"
Hij overclocked dus wel :> !
Volgens mij zei ik niet dat hij niet overklokte. ;)
-- "handig om je FSB:RAM verhouding 1:1 te zetten omdat dan je RAM niet te snel de bottleneck wordt"
Juist niet! Bij een 1:1 verhouding zit je eerder aan de limiet van je RAM dan aan je FSB. Daarom zijn de dividers van RAM naar FSB ook altijd van klein naar groot. Stel je geheugen wil maar tot 400MHz (standaard 800MHz prut geheugen), maar je proc wil wel verder dan zeg 8x400 - dan zet je de divider op 4:5 en heb je 400MHz mem, maar toch een 500MHz FSB (wat resulteert in 4GHz i.p.v. 3,2GHz)

In het Engels:

[...]

-- "Als je niet aan overklokken doet is het beter om het zo te houden er is nu immers meer bandbreedte beschikbaar"
What the? Je bandbreedte is niet hoger met sync he, het kan zijn dat ik je hier verkeerd lees - maar je hebt meer bandbreedte naarmate je FSB en RAM omhoog gaan; zowel sync als async. Het is alleen wel zo dat sync soepeler schijnt te lopen omdat de onderdelen niet op elkaar hoeven te wachten.

Ik zou daar nog wel eens wat uitleg in willen of het nu echt zoveel uitmaakt. Wint bijvoorbeeld sync 400/400 het van async 6:7 (ofwel 400(totaal 800MHz)/466(totaal 1864MHz bij C2D)) :? ?
Volgens mij snappen wij elkaar niet helemaal, maar bedoelen we het zelfde. ;)
Ik bedoel in iedergeval dat als er meer bandbreedte voor je geheugen beschikbaar is dit meer snelheid winst op leverd voor je PC al zal je in reallife geen verschil zien. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic