Toon posts:

Snelheid crossed lan verbinding erg laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 computers die dmv een crossed lan kabel (100mb verbinding) verbinding maken om data over te zetten. Nu is 1 computer windows vista en de ander windows xp pro. De crossed lan verbinding werkt. Op de xp computer waar op dit moment data vanaf gehaald moet worden draait bulletproof ftp server, en op de vista computer winscp ftp client. Alles werkt en ze zien elkaar en kunnen evrbinding maken dus dat is geen probleem.

Alleen de verbindingssnelheid met data overzetten is dramatisch laag, 40kb p/s tot 70kb p/s, absoluut geen hoge snelheid wat het zou moeten halen. Als het gewone internet (via draadloos) is uitgeschakelt en beide computers geen internet hebben, alleen de crossed lan verbinding, dan is de verbinding ook zo traag. Beide programma's hebben geen snelheid blokkade en moeten dus op volle snelheid kunnen werken, wat ze dus niet doen...

Via de windows verkenner data heen en weer zetten is erg instabiel en ook erg traag, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Neem aan dat ik normaal gesproken gewoon met bijna 100mb data kan overzetten...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

lier

MikroTik nerd

Je snelheid is (uiteraard) recht evenredig met je HD snelheid (tot een max van je nic).

Firewall ?
FTP passive (of active) ?
CPU load (beide pc's) ?
"Zelfbouw" kabel ?
Wat geeft (bijvoorbeeld) iperf voor snelheid ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Firewall is goed ingesteld (beide zonealarm), lan poorten zijn toegestaan.
De ftp connectie is direct tussen 2 pc's met een gewone oranje crossed lan kabel, geen zelfbouw.
De ene computer is een core 2 duo 4400 van 2 ghz met een lage cpu load, ander is een pentium 4 2,53ghz met een gemiddelde cpu load, niet hoger als 50%.
Windows geeft aan dat er een 100mb verbinding is. Winscp heeft het nu over een 110kb/s cps, en bulletproof nu over 130kb/s. Komt misschien doordat ik de bluetooth stick eruit heb gehaald, draadloos internet heb uitgeschakeld op de xp computer en een verse driver heb gedownload en geinstallaeerd op de xp computer. Maar de snelheid is noig niet echt snel te noemen.

Harde schijven op de xp computer is een 7.200rpm western digital ide schijf van 40gb en een vrij jonge samsung ide schijf van 7.200rpm en 120gb.
De windows vista computer beschikt over een nieuwe western digital 400gb sata II harde schijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 15:14 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

lier schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:00:
Firewall ?
FTP passive (of active) ?
CPU load (beide pc's) ?
"Zelfbouw" kabel ?
Wat geeft (bijvoorbeeld) iperf voor snelheid ?
Link: Iperf
Verder kan TCP-Optimizer ook nuttig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me eerlijk gezegt niet een oplossing, ik heb nu gewoon iets van software wat voor een probleem qua snelheid zorgt. En ik heb dus een wijziging in een instelling oid nodig, een extra programma erbij om dingen aan te passen kan het niet zijn lijkt me.

Maar dat met de hd snelheid, 40mb p/s kan ik me nog iets bij voorstellen, maar 100kb p/s is absurd laag, waar kan dat aan liggen dan? Of zijn er misschien betere programma's om te gebruiken voor een verbinding te maken met crossed lan?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 15:33 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Iperf is een tooltje om de netwerksnelheid te meten. Hiermee kan je eventueel uit sluiten dat het door de hardware veroorzaakt wordt. Mede omdat kopiëren via shares traag is, lijkt het mij nuttig om dit te weten.

TCP-Optimizer is een tooltje dat gebruikt wordt om je TCP settings te optimaliseren. Bijvoorbeeld je windowsize vergrooten kan een erg positief effect hebben.

Tot slot, heb je de laatste drivers van de netwerkkaarten geïnstalleerd ?

Verwijderd

Topicstarter
De laatste drivers van de netwerkkaarten zijn geinstalleerd, laatste windows updates en alles, en winscp is ook de laatste non beta versie, bulletproof daarintegen is al een oudje (sinds windows 98 gebruik ik die al) maar die kan ook 100'en mb's ps aan.

Trouwens, net vista opnieuw opgestart en de boel loopt nu op zo'n 7mb ps.

Zodadelijk dan maar die programma's die u zei even proberen.

Edit:
Iperf is helaas niet vista geschikt, dos schermpje verschijnt met een knipperend streepje maar ik kan niks doen/intypen of wat dan ook...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 15:55 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

7MBps is vrij redelijk. 56Mbps is niet optimaal, maar het kan erger :)
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:52:
Iperf is helaas niet vista geschikt, dos schermpje verschijnt met een knipperend streepje maar ik kan niks doen/intypen of wat dan ook...
Iperf draait hier prima op vista. Het is een commandline programma, dus je moet het starten via CMD.exe.

[ Voor 71% gewijzigd door marcieking op 22-05-2008 16:01 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Dat het een commandline programma is dat heb ik inmiddels ook al gevonden, maar volgens mij heb ik een te oude versie ofzo...

Maar goed, 7mb ps is echt veels te traag, het gaat niet om een paar mb wat moet worden overgezet maar over gb's. En die test programma's en alles, ik vind het prima maar daar schiet ik niks mee op, winscp en bulletproof geven de snelheid ook beide aan en het is niet de snelheid die ik wil, 56mb ps klinkt al beter. Ligt het eraan dat vista de boel blokkeert? Want vanuit xp heb ik nog niet dit soort problemen gehad met crossed lan...

Trouwens, even voor de duidelijkheid, dit is puur en alleen een ftp verbinding via een directe crossed lan verbinding wat ik op poten wil zetten, geen routers of toestanden ertussen, enigste is een connectie tussen xp en vista, firewall er tussen die de poorten open heeft staan, en 2 programma's om met elkaar te communiceren en data heen en weer te pompen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 16:09 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
7MB p/s = 56mbit

Let op de schrijfwijze/hoofdletters. Je moet het aantal mbit's delen door 8 om het aantal MB/s uit te rekenen. Met jouw netwerk (100 mbit) kun je max 12,5 MB/s halen. Maar dit is slechts een theoretische snelheid. Ergens tussen de 7 en 11 is realistischer afhankelijk van bekabeling, netwerkkaart e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 16:09:
7MB p/s = 56mbit

Let op de schrijfwijze/hoofdletters. Je moet het aantal mbit's delen door 8 om het aantal MB/s uit te rekenen. Met jouw netwerk (100 mbit) kun je max 12,5 MB/s halen. Maar dit is slechts een theoretische snelheid. Ergens tussen de 7 en 11 is realistischer afhankelijk van bekabeling, netwerkkaart e.d.
Ow shit, dat klopt ja, ik heb me compleet verrekend... Dank voor de uitleg!

Terug komend op mijn "probleem", en de cijfers goed te gebruiken, zit ik tussen de 3 MB en de 7 MB per seconde. 7 MB is dus netjes maar haal ik amper, 3 MB is "normaal", maar kan beter, en waar zou dat dan aan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 16:16 ]

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:15

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Test eens met firewalls uitgeschakeld

Systeem specs

• Noork
  • Niet online
Zoals Lier al aangeeft, test je snelheid eens met Iperf of met Netcps. Dan weet je de echte snelheid van je netwerk. Een meting via FTP o.i.d. is niet helemaal representatief.

Verder kan het aan verschillende zaken liggen. Brakke kabels, langzame HD, hoog CPU gebruik e.d. Zoek er anders even naar op Got, er zijn echt tig topics over te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook nog een optie, dat gaan we straks eens proberen. Vreemde is nu dat na een verse herstart van de vista computer dat ik met 7 tot 8 MB/s data overpomp, xp computer staat nog steeds aan en is niks aan gewijzigd. Het probleem ligt dus meer aan vista... Nieuwe drivers zijn er nog niet, vista draait onder service pack 1 maar loopt dus nog steeds niet stabiel. Erg vaag.

Opties tot zover:
- Zonder firewall proberen
- Via intel een nieuwe vista driver zien te vinden voor mijn netwerkkaart

Verder is het een beetje hopeloos zo. Dank iig tot zover, en sorry voor mijn niet al te snuggere reacties af en toe...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, snelheid is gemeten met een diverse aantal meetprogjes en is bijna 100mbit, maar de ftp verbinding loopt niet harder als 7 tot 8 MB, en zakt langzaam (na iets meer als een uur) naar 3 MB tot 1 MB en lager... Met een windows xp computer eraan ook met windscp om data vanaf de andere pc met bulletproof ftp server te halen werkt wel en die loopt wel erg snel en de data is dus binnen no time overgpompt.

Het probleem is dus verschoven naar alleen de vista computer... Er staat iig service pack 1 op, laatste beschikbare drivers van hp, laatste windows updates, laatste winscp versie etc. Maar met een ftp verbinding via crossed lan zakt de snelheid dus omlaag na een bepaalde tijd.

Enigste oplossing is de vista computer opnieuw opstarten, dan loopt hij weer een paar minuten op 7 tot 8 MB...

Iemand die verder nog een goede ftp client kent die absoluut zeker goed werkt onder vista om te proberen of dat wel goed gaat of?

• lumix91
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2023
Wat kopieer je dan? allemaal losse bestandjes van een paar KB of bijvoorbeeld een ISO van 6 GB?

Een groot bestand gaat veel sneller dan allemaal losse kleine bestandjes

Verwijderd

BAh altijd gekloot met kabels en nics, schiet nix mee op.
Zet gewoon een switch ertussen en je pçtjes in de zelfde workgroup en pasta klaar.
gaat rap ook nog.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:57:
Iemand die verder nog een goede ftp client kent die absoluut zeker goed werkt onder vista om te proberen of dat wel goed gaat of?
Hier geen problemen met Filezilla.

Verwijderd

Topicstarter
Filezilla, mooi gaan we dat eens proberen. :)

En als ik kopieer sellecteer ik een map en laat ik die overkopieren, en dat zijn vaak mappen van 10 - 20gb, dus snelheid is wel een must.

Verwijderd

Zo veel programmas terwijl windows alles in zich heeft om jou taak te volbrengen.

Heel simple.

2pc's
1switch /router
op beide pc's netwerk wizard uitvoeren. bestanden delen inschakelen.
voila >> via die nieuwe pc
start> Configscherm > Netwerk verbindingen > mijn netwerk locaties > microsoft netwerk locaties > naam van de pc waar je de data op hebt opzoeken. bestanden knippen plakken op nieuwe locatie.

Hier heb je helemaal geen filezilla u-serv of whatever voor nodig.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:05:
Zo veel programmas terwijl windows alles in zich heeft om jou taak te volbrengen.

Heel simple.
[.........]
Hier heb je helemaal geen filezilla u-serv of whatever voor nodig.
Je kan ook alles op een cdrom branden, of op een dvd, floppy, zip disk, tapestreamer, via bluetooth, infrarood enz. enz. Maar dat was niet de vraag.

En als het netwerk traag is, dan zijn Windows shares ook traag.

[ Voor 7% gewijzigd door Noork op 27-05-2008 16:10 ]

Verwijderd

je vergeet externe HDD :p

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me niet om een andere manier, maar gewoon om dat crossed lan gebeuren werkend te krijgen. :P

En met filezilla zakt de snelheid ook in, via de windows shizzel ook, dus wat kan er dan nog gedaan worden? Laatste drivers zitten er inmiddels ook op, laatste updates voor windows etc. :/

Verwijderd

staat je NIC niet op 10mbit ipv 100mbit??

Edit:

Waarschijnlijk is meer je Hdd de oorzaak van deze traagheid.
het netwerk kan wel snel zijn, maar als je hdd traag wegschrijft kan je vanalles lopen doen, maar geen effect.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 16:37 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:57
Ga eens bij de instellingen van je netwerk kaarten zoeken en stel die in op "Optimize for speed" in plaats van "optimize for cpu"

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:36:
staat je NIC niet op 10mbit ipv 100mbit??

Edit:

Waarschijnlijk is meer je Hdd de oorzaak van deze traagheid.
het netwerk kan wel snel zijn, maar als je hdd traag wegschrijft kan je vanalles lopen doen, maar geen effect.
De harde shcijf is snel zat, hij loopt ook net na een verse herstart op 8 a 9 MB per seconde... Alleen het punt is dat de snelheid binnen no time in elkaar zakt...
Dekaasboer schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:37:
Ga eens bij de instellingen van je netwerk kaarten zoeken en stel die in op "Optimize for speed" in plaats van "optimize for cpu"
Dat zou idd een oplossing kunnen zijn, eens proberen, thnx!
Edit: instelling voor netwerkkaart, ik heb iig al energie beheer uitgevinkt dat het systeem de netwerkkaart mag uitzetten vanwege energie redenen. Maar waar ongeveer zou onder vista die instelling die jij noemt moeten zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 17:50 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind 7MB/s niet schokkend langzaam voor een 100Mbit-verbinding. In theorie kan daar volgens mij zo'n 12MB/s doorheen, maar je hebt altijd wat overhead waardoor het lager uitvalt. Dat het inzakt is niet normaal. Maarrrrr: zoals iemand anders al aangaf, het maakt wel verschil of je een groot bestand of allemaal kleine bestandjes kopieert en ik heb hierop van jou nog geen antwoord gehoord. Is het niet zo dat je eerst grote bestanden kopieert (die lekker snel gaan) en dat ie na verloop van tijd bezig is met een directory met allemaal kleine bestandjes? Want dan is het logisch dat het langzamer gaat. Bij kleine bestandjes moet ie aldoor starten/stoppen/starten, vergelijk het met een lange snelle weg waar om de 100 meter een stoplicht staat. Dan haal je ook geen gemiddelde van 200KM/u ;)

Verwijderd

Topicstarter
Daar zet je me aan het denken. :P

Ik sellecteer meestal een map met foto's of muziek of what ever, maar geen ingepakte bestanden, gewoon 1 map met losse bestanden erin. :/

Dan gaan we maar eens een map inpakken en kijken hoe de snelheid dan is.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:11:
Firewall is goed ingesteld (beide zonealarm), lan poorten zijn toegestaan.
De ftp connectie is direct tussen 2 pc's met een gewone oranje crossed lan kabel, geen zelfbouw.
De ene computer is een core 2 duo 4400 van 2 ghz met een lage cpu load, ander is een pentium 4 2,53ghz met een gemiddelde cpu load, niet hoger als 50%.
Windows geeft aan dat er een 100mb verbinding is. Winscp heeft het nu over een 110kb/s cps, en bulletproof nu over 130kb/s. Komt misschien doordat ik de bluetooth stick eruit heb gehaald, draadloos internet heb uitgeschakeld op de xp computer en een verse driver heb gedownload en geinstallaeerd op de xp computer. Maar de snelheid is noig niet echt snel te noemen.

Harde schijven op de xp computer is een 7.200rpm western digital ide schijf van 40gb en een vrij jonge samsung ide schijf van 7.200rpm en 120gb.
De windows vista computer beschikt over een nieuwe western digital 400gb sata II harde schijf.
Die P4 draait 50%?? Als het een Hyperthreaded versie is draait ie dus in feite 100% ! Ik denk dan toch aan een driverprobleem met je netwerkkaart. Probeer daar eens een andere driver en mik er even een andere NIC in om te proberen.

Word die 50% door de kernel times weggetrokken?

• Dekaasboer
Kijk eens op welke IRQ je netwerk kaart staat?

Het kan zijn dat als je veel kleine bestandjes moet doen je netwerk kaart veel Interrupt Requests doet en daarmee bijvoorbeeld je harddisk hinderd.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dekaasboer schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:43:
Kijk eens op welke IRQ je netwerk kaart staat?

Het kan zijn dat als je veel kleine bestandjes moet doen je netwerk kaart veel Interrupt Requests doet en daarmee bijvoorbeeld je harddisk hinderd.
Dan nog verwacht ik niet dermate grote performance drops.

Ik gok op een driver probleem, danwel een rotte kaart.

• Dekaasboer
Ik kan op mijn pc ook mappen vinden waar een paar duizend bestenden instaan en toch zijn ze maar een paar mb groot. Het iedere keer starten/ stoppen. Harde schijf zoeken + irq's die de processor iedere keer lastig vallen over 1 kanaal.

Het werkt allemaal niet mee.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:45:
Daar zet je me aan het denken. :P

Ik sellecteer meestal een map met foto's of muziek of what ever, maar geen ingepakte bestanden, gewoon 1 map met losse bestanden erin. :/

Dan gaan we maar eens een map inpakken en kijken hoe de snelheid dan is.
Ik weet 99% zeker dat het komt door kleine bestandjes en dat het ingepakte bestand wel stabiel met 7-8MB/s zal gaan.

Rotte kaart, verkeerd IRQ, slechte drivers etc. zijn het denk ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Grote bestanden lopen idd lekker door, maar na een tiental minuten na opgestart te zijn loopt ie weer wat trager, losse bestandjes gaan 100-600kb ps, rotte kaart is het zeker niet, onder xp werkt het vlekkeloss, drivers zijn de laatste dus kan he tookb ijna niet zijn etc. Echt vreemd gewoon. :/
Pagina: 1