Wanneer verdwenen de spiegels van de spatborden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Topicstarter
In jaren '60-series zie je alle auto's rijden met de spiegels op de spatborden, soms wel een meter van de voorruit af. Kleine spiegeltjes op dunne stijltjes. De auto's zien er meteen zeer gedateerd uit. Zelfs mooie sportwagens ogen 'lullig' met zulke spiegels.

Wanneer is men de spiegels op de deur naast de zijruiten gaan monteren? Wie was de eerste? Waarom? [Mij lijkt dat een spiegel op het spatbord erg lastig kijken is (en lastig instellen)].

Idem met de kleine ventilatieruitjes in de deuren. Waarom zijn die opeens verdwenen? En wanneer? Wie was de eerste fabrikant die ze wegliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

volgens mij werd het verplicht om de spiegels van binnenuit te kunnen verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Afbeeldingslocatie: http://www.monkys.jp/e/img/600DSC50009.jpg

Handig joh hee! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Landrovers uit de jaren 50/60 hebben het heel duidelijk:
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2ennmgh.jpg
Die onderste auto is uit 1963, en heeft al spiegels op de deur (en volgens mij ook geen ventilatieruitjes). Ben het merk vergeten.
Voordeel van spiegels op het spatbord lijkt mij wel dat je meer vooruit blijft kijken, en niet opzij in je spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

De kans op ernstige verwondingen bij een aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer lijkt me behoorlijk groter bij spiegels op de spatborden.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 22-05-2008 16:22 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de jaren '30 hadden ze de spiegels soms aan de ruit Wikipedia: Imatge:Hispano-Suiza J12.jpg - ViquipÚdia of op het reservewiel in het spatbord vastgesnoerd. Wikipedia: Bild:Horch 930V Phaeton 1939.jpg � Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

unclero

MB EQA ftw \o/

Japanse taxi's hebben die dingen nog steeds :D.

(en hebben een handige hendel om vanaf de bestuurdersstoel het portier voor de passagier te openen, wel zo beleeft :D)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
EXX schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 16:22:
De kans op ernstige verwondingen bij een aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer lijkt me behoorlijk groter bij spiegels op de spatborden.
De reden dat ze eerst op de spatborden stonden, is dat je dan minder met je hoofd hoeft te zwenken (de speigels staan dichterbij de weg voor je, daar waar je normaal gesproken kijkt). Daarom staan de spiegels op spatborden meer naar binnen/bovenop de auto. Omdat ze dus minder uitsteken lijkt het me juist beter voor de andere weggebruikers.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 787 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 16:19:

Die onderste auto is uit 1963, en heeft al spiegels op de deur (en volgens mij ook geen ventilatieruitjes). Ben het merk vergeten.
Auto Union.
Ik heb een Peugeot 404 cabrio uit 1965 met de spiegels op de deur, ik ken iemand met dezelfde auto met de spiegels op het spatbord. Opel Manta's hebben ze ook nog lang op het spatbord gehad. Volgens mij werd het als sportief gezien.

Uiteraard is op de deur veel handiger omdat je dan een veel groter blikveld hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Met de huidige brede A stijlen zou ik (groot en redelijk ver naar achter) die spiegels niet eens meer zien, denk ik. Zelfde geldt voor zichtbaarheid naar opzij met vaak ver naar voor geplaatste zijtstijlen (voor grote mensen dan toch) maar dat is een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zoals bijna alle verbeteringen komen ook de spiegels uit de racerij (net zoals de veiligheidsgordel, turbo etc etc). Bij zommige F1 wagens zitten ze best nog wel ver voorop, bij anderen meer naar achter maar die hebben geen deuren dus ziet het er al anders uit.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 22-05-2008 17:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Posities van de spiegels hebben door de jaren heen gewoon nogal gevarieerd.
De een zette ze bij of op de deur, de ander weer op de neus.
Willys Overland zette het spul bij een MB ook al bij de deur in 1940, terwijl de Range Rover Classic en de eerder genoemde Land Rover Series modellen "lolly-pop"- spiegels hadden.

Het is een regel dat auto's toegelaten vanaf 1 januari 1975 de buitenspiegels van binnenuit moeten kunnen worden versteld (bediend of via het geopende raam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan die regel nergens vinden, maar het zou wel verklaren dat de spatbordspiegels zijn verdwenen.
Blijkbaar een EU-maatregel, want je ziet ook in Engeland en Duitsland geen spatbordspiegels meer (afgaande op TV-series: ik heb er in real life nooit echt op gelet).

Uitgezonderd caravanrijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoofdstuk 5, paragraaf 9, artikel 5.2.45 van het voertuigregelement:
5. De aan de zijde van de bestuurder bevestigde buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij gesloten portier kunnen worden versteld. Deze eis geldt niet voor personenauto's die v¢¢r 1 januari 1975 in gebruik zijn genomen. De spiegels van deze voertuigen moeten, na door een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen.
Mij is alleen niet helemaal duidelijk waar "deze voertuigen" op slaat. Ik neem aan dat het gaat over de voertuigen waar het eerste over gesproken wordt, niet het tweede. De spiegels van mijn Peugeot voldoen namelijk niet aan die eis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

is trouwens wel ideaal als caravan rijder, spatbord spiegels (behalve dat je ze niet verstellen kan en daar dus iemand voor moet hebben die buiten gaat staan), dit omdat je met opzet spiegels aan je gewone spiegels erg ver naar links en rechts moet kijken.
bij veel auto's kan dit alleen niet meer omdat de naden tussen motorkap en spatbord niet meer zo gaan zodat er achter gehaakt kan blijven.
Pagina: 1