Toon posts:

Tja, onkunde meets you guys

Pagina: 1
Acties:
  • 1.026 views

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag !

Al enige tijd heb ik toch wel een lichte affectie met computers, ik ben een gamer in hard en nieren.
op mijn 10 jarige leeftijd een msdos cursus gevolgd bij djo.
Enkel door simpelweg tijdgebrek, en teveel hobby's en werken schiet het up to date blijven met pc's er vaak bij in. dus.. nu heb ik een X-aantal vragen.
mijn huidige systeem:
( plank voor me kop toendertijd dus een packard bell )
pentium 4 @ 3.06
ddr2 2 gig geheugen 6nogiets mhz.
nvidia 7300GT sinds gisteren een MSI zilent nx8800GT _/-\o_
320 gig s ata 2 of iets dergelijks
19 inch 2ms schermpje

Nu wou ik dus mijn systeem verder n klein beetje updaten.
houd in dat ik eigenlijk tegen zo weinig mogelijk geld ( duh )
een beetje een fatsoenlijker systeem zou willen hebben ( de hardware dan )
Nu gaat alles nog wel ( net net ) maar ik heb het gevoel dat alles qua games wat NU uit gaat komen, mijn enkele 3.06 pent 4 het niet aan gaat kunnen.
dus allereerst zou ik een andere processor er in willen steken.
mijn vraag is dan ook, welke schrijven jullie mij voor ? ( zalman koeler ongeacht )

en de vraag waar ik ff geen antwoord op weet, moet ik mijn moederbord dan ook vervangen ?
zo ja: moet ik mijn complete besturingssysteem dan ook weer opnieuw installeren ?

wat ik ook heb gemerkt, sinds ik van een 256 kaart naar een 512 kaart ben gegaan dat mijn pc langer doet over het laden van spellen, heeft dit te maken met het totaal aantal fysiek geheugen dat mijn pc aankan ? of slechts dat ie meer dingen moet inladen aangezien de kwaliteit is verhoogt ?

ik wacht op jullie uitbundige reacties !!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
De vraag is of je moederboard een core2duo processor ondersteund.

Het is namelijk zo dat een 8800GT het rustig aan kan doen (lees, niet 100% benut word, door de P4 processor), dit is zonde, probeer dus uit te zoeken wat je moederbord ondersteund.

Dit is heel simpel op te zoeken door CPUz te downloadne en openen, check het tabje Mortherboard en lees wat voro moederbord je hebt, ga dan naar de site van de fabrikant en zoek uit wat je in je systeem kan prikken.

Verwijderd

Topicstarter
alvast thnx voor je idioot snelle reply, maar ik zal het eens checken als ik thuis ben.
betreft mijn andere vragen ??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 14:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Apache_ schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:56:
Dit is heel simpel op te zoeken door CPUz te downloadne en openen, check het tabje Mortherboard en lees wat voro moederbord je hebt, ga dan naar de site van de fabrikant en zoek uit wat je in je systeem kan prikken.
Trek liever je pc even open. Progsels kunnen het altijd verkeerd uitlezen. Ik kijk liever wat er fysiek voor plank inzit.

• _Apache_
  • Nu online
Terw_Dan schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:00:
[...]
Trek liever je pc even open. Progsels kunnen het altijd verkeerd uitlezen. Ik kijk liever wat er fysiek voor plank inzit.
Heb mobo's gehad waarbij er geen merk/type opstond of alleen merk, dus doe het sindsdien altijd zo, maar inderdaad, geen slechte zet om ook even te koekeloeren..

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 14:09

SeatRider

Hips don't lie

Een P4 kan toch nooit vervangen worden door een core(2)duo, vanwege andere socket? Ik vermoed dat die P4 een S478 is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:03
Je zou inderdaad kunnen overwegen je mobo en cpu op te waarderen. De rest van je componenten kunnen best nog wel een tijdje mee.

Voor de rest is het niet verkeerd eens te kijken naar de BBG van Tweakers op de frontpage, en dan met name deze: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008

Opnieuw installeren is in mijn ogen altijd een must. Een schoon systeem om mee te beginnen is de ideale basis voor performance. Afwegen wat je wel of niet installeert. een paar meuk-progjes consolideren met bijvoorbeeld 1 programma wat alles kan.

Tussendoor een ghost maken, zodat je je systeem keer op keer opnieuw kunt vervuilen! (en dan de mail en document locatie wijzigen, zodat je dat niet steeds hoeft te restoren, zo kun je haast elke week ghosten :P)

En afwegen of het O.S. wat je draait nog geschikt is, je hebt nu 2 GB geheugen terwijl 4 GB geen fuck meer kost. Alleen kan XP maar 3,2 GB addresseren dus dan moet je naar Vista x64 toe, waar je misschien weer huiverig voor bent. Maar trust me SP1 heeft al een hoop shit verholpen.

Ik denk dat je dan aardig in de richting zit, althans hoop dat je dit als nuttige info ziet

discogs

• Depep
  • Laatst online: 27-07-2025
Officieel worden dit soort topics niet echt toegestaan hier, neem eens een kijkje in de CSL FAQ.

Ik weet niet hoeveel je uit wilt geven, maar als je budget erg beperkt is, kan je voor een Gigabyte GA-P35-DS3L bordje met een Intel E2160 processor gaan. Die E2160 duw je makkelijk naar de 3Ghz en dan heb je voor zo'n 120 euro weer een aardig snel systeempje. Mocht je moederbord C2D processors ondersteunen en een FSB van 333Mhz aan kunnen, ben je zelfs voor 60 euro klaar.

Als je wat meer geld over hebt, zou ik voor de E8400 gaan, een erg interessant processortje voor wat je ervoor betaalt.
SeatRider schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:04:
Een P4 kan toch nooit vervangen worden door een core(2)duo, vanwege andere socket? Ik vermoed dat die P4 een S478 is.
Er zijn genoeg P4 processors op S775, dus daar kan je niet zomaar vanuit gaan.

specs

• _Apache_
  • Nu online
SeatRider schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:04:
Er zijn ook p4's op 775 voetje, -> http://tweakers.net/price...in=0&scoreMax=5&x=15&y=14 .
Alleen geen van 3,06Ghz, maar dat mag de TS zelf gaan uitzoeken, dat word ook van hem verwacht.
Dus er is een theoretische kans op een upgrade.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 22-05-2008 15:09 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
Probeer eens wat reviews te lezen en je te verdiepen in de materie. Het leuke aan deze hobby is dat er erg veel te vinden is op het internet. Alleen hier al op het forum. Aangezien dit je eerste post is zou ik je dat als tip willen meegegeven. In de regel worden dit soort topics zonder zeer specifieke vragen die gewoon door zoekwerk beantwoord kunnen worden, niet gewaardeerd.

Als je wat voorwerk hebt gedaan kan je altijd terugkomen met gericht vragen waar geen antwoord op te vinden is.

Voorspelt een slotje binnen x min

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
upgraden bij Packard Bell is oppassen geblazen.

Vaak gebruiken zij exotische moederborden, met de schroefgaten net ff op andere plaatsen dan een standaard atx moederbord. En/of een nieuw bord past niet bij het IO/shield wat bij PB vast in de kast zit.

Dit resulteert dan vaak in ook nog een upgrade van de kast, en daarbij dan soms ook weer de voeding (exotisch formaat).

Dan kun je net zo goed een nieuwe pc kopen.

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-04 11:22
Waarom x64? x86 kan toch ook gewoon?

EDIT: Na SP1 iig.

[ Voor 5% gewijzigd door Go2MvR op 22-05-2008 15:27 ]

LinkedIn

Verwijderd

Go2MvR.nl schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:22:
[...]

Waarom x64? x86 kan toch ook gewoon?
Dan zal je met 4GB niet al het geheugen kunnen gebruiken. ;)

• Go2MvR
  • Laatst online: 01-04 11:22
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:27:
[...]

Dan zal je met 4GB niet al het geheugen kunnen gebruiken. ;)
Check mijn edit, met SP1 geinstalled kan dit wel.

LinkedIn

Verwijderd

ik zou eerst eens op de pacard bell site kijken of je moederbord er nog tussen staat, kan goed zijn dat die exotische bios, alleen een bepaalde generatie proc's ondersteund, upgraden bij een pacard bell dell, hp, zijn meestal maar magertjes, als het op proccesors en geheugen aan komt, een vidoekaart kan er altijd wel een andere in, maar als het op voeding gehuegen ,enz kan het wel eens tegenvallen

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik sta verstomt te kijken naar de hoeveelheid reacties in enkele minuten !
ik zit momenteel op het werk, ik check straks first thing even wat voor een bodemplank er op het moment in zit, en laat dat dan even weten.
betreft het budget, nja kijk dat is dus wel een probleempje sinds ik samen woon met een vriendin die continu op vakantie wil ;) iedere dag nieuwe kleren nodig heeft enz enz.
die 8800GT die ik na 20 uur lezen eindelijk heb gekocht was een kleine € 170, ik denk dat ik rond de 200-250 wil gaan zitten dan.

Betreft vista, ik zie tot op heden nog geen reden waarom over te stappen op een ander o.s.
XP is nogsteeds goed genoeg voor mij. en idd ik ben redelijk huiverig voor vista ja.
plus vista is redelijk heavy, waarom zoveel inleveren voor een o.s. ?
plus ik ga het toch zeker niet aanschaffen voor die prijs die meneer gates er voor wil vangen.
en de andere niet nader te benoemen manier is volgens mij niet of niet 100% beschikbaar of werkend ?

iig als ik dus een 775 socket heb zou het mogelijk kunnen zijn om dus een andere processor er in te prikken ? bios update vereist ? re-instal van het o.s. nodig ?

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:15:
Probeer eens wat reviews te lezen en je te verdiepen in de materie. Het leuke aan deze hobby is dat er erg veel te vinden is op het internet. Alleen hier al op het forum. Aangezien dit je eerste post is zou ik je dat als tip willen meegegeven. In de regel worden dit soort topics zonder zeer specifieke vragen die gewoon door zoekwerk beantwoord kunnen worden, niet gewaardeerd.

Als je wat voorwerk hebt gedaan kan je altijd terugkomen met gericht vragen waar geen antwoord op te vinden is.

Voorspelt een slotje binnen x min
ik heb zeer veel tijd gestoken in het zoeken van een gepaste grafische kaart ( en daadwerkelijk de beschikbare vinden ) maar ik verzuip op het moment in de info die beschikbaar is over moederborden en processors, video kaarten ben ik altijd wel een beetje up to date gebleven ivm online gamen.
maar voor de rest heb ik geen flauw benul meer van en zou ik niet weten wat wat is.
ik lees behoorlijk veel betreft pc's heb mijn utorrent soort van getweakt, die 7300 overgeklokt, ook geprobeerd met die 3.06, niet dat ik totaal niets van onderzoek doe of althans proberen.
maar dat is vaak dan weer software matig.

het is natuurlijk ook een tijdskwestie,
plus als ik dit zelf kon oplossen, dan had ik deze topic niet gestart !
ik hoop dan ook dat, wat al heel goed is gebleken dat jullie met enige ervaring mij iig op de juiste weg kunnen helpen. de post van rdfeij stel ik ook zeer op prijs.

• k0ewl
  • Laatst online: 14-04 16:23
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:30:
Ok, ik sta verstomt te kijken naar de hoeveelheid reacties in enkele minuten !
ik zit momenteel op het werk, ik check straks first thing even wat voor een bodemplank er op het moment in zit, en laat dat dan even weten.
betreft het budget, nja kijk dat is dus wel een probleempje sinds ik samen woon met een vriendin die continu op vakantie wil ;) iedere dag nieuwe kleren nodig heeft enz enz.
die 8800GT die ik na 20 uur lezen eindelijk heb gekocht was een kleine € 170, ik denk dat ik rond de 200-250 wil gaan zitten dan.

Betreft vista, ik zie tot op heden nog geen reden waarom over te stappen op een ander o.s.
XP is nogsteeds goed genoeg voor mij. en idd ik ben redelijk huiverig voor vista ja.
plus ik ga het toch zeker niet aanschaffen voor die prijs die meneer gates er voor wil vangen.
en de andere niet nader te benoemen manier is volgens mij niet of niet 100% beschikbaar of werkend ?

iig als ik dus een 775 socket heb zou het mogelijk kunnen zijn om dus een andere processor er in te prikken ? bios update vereist ? re-instal van het o.s. nodig ?
Of je een Core2Duo op je mamaplank kan plakken hangt af van de chipset die op de mamaplank zit. Hoogst waarschijnlijk zal het niet gaan en heb je een nieuwe moederbord nodig. In dat geval kun je beter een niet te duur, maar ook zeker niet te goedkoop bordje kopen ivm koeling en toekomstgerichtheid. Denk aan een Gigabyte DS4 bordje. Welke chipset ligt natuurlijk helemaal aan jezelf.

Een nieuwe processor zit er dan sowieso in. Je zult een beslissing moeten maken of je een quad of dual core wilt. Zoek hier een processor bij die qua prijs/prestaties netjes is. Denk er ook aan dat de Core2's goed overclocken.

Ik zie dat je al DDR2 geheugen hebt, van welke snelheid is dit? PC4200/PC5300/PC6400?
Als je daar ook nieuw voor moet kopen, raad ik meestal PC6400 aan, want dan heb je net een beetje hoofdruimte om je processor te overclocken.

Als je meer informatie wilt over het overclock verhaal, speur eens een beetje rond hier op het GoT en dan vind je echt alles wat je moet weten. Veel plezier bij het uitzoeken van je nieuwe systeempje. :)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:30:
Gates hoeft niets te vangen, en een OEM licentie heb je al vanaf 64,00 euro
Dit kan je dus zelf checken op de website van de moederbord leverancier. Asus heeft bijvoorbeeld een lijst welke nieuwe CPU gesupport wordt op een Mobo dat ouder is dan de release date van de CPU en ook vanaf welke bios-revisie.

Re-install van het O.S. is een overbodige vraag, als je geheugen of je cpu vervangt is dat niet direct nodig. Wanneer je van VGA Ati<-> Nvidia en/of Mobo wisselt is het zeerzeker aan te raden. Maar ook dat kan je afwachten of je performance problemen gaat ondervinden.

En al deze informatie is nogal logisch, vrij verkrijgbaar en goed te vinden op het internet. Hier vragen stellen is makkelijk en doorvragen als je snel reactie hebt nog makkelijker. Maar ik zou je toch adviseren zelf verder op zoek te gaan naar je antwoorden.

discogs

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hij heeft al een pc dus een OEM licentie is flauw, tenzij hij een compleet nieuwe koopt (of iig een redelijk aantal onderdelen).

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Vroeger hadden we hier speciale upgrade topics voor. Echter vanwege het feit dat tweakers een site is voor de 'gevorderde computergebruiker' hebben we besloten deze niet langer toe te staan.

Tegenwoordig helpen we je op weg met de best buy guides op de frontpage en zijn er een hele hoop ervaringen topics. Daarnaast is er op vele sites zoveel informatie te vinden dat je daaruit wel kan opmaken wat de beste aanschaf in jouw situatie is.

Topic vandaar op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.