Toon posts:

tweakers heb een vista installeer probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers ik heb onlangs een nieuw systeem gebouwd en nou wou ik vista 64b. erop installeren.
maar iederekeer als ik op me dvd boot en windows is zijn installatie bestanden aan het laden, dan krijg ik een blauw scherm met de melding:

" A problem has been detected and windows has bin shut down to prevent damage to your computer
check to be sure you have adequate disk space if a driver is identified in the stop message disable the driver or check for updates. Try changing video adapter.
Check with ur hardware vendor for bios updates. Disable BIOS memory options such as cashing or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart you computer, press f8 to select advanced startup options, and then select safe mode.

Tech. info: *** STOP: 0x0000007E (0xffffffffc0000005. 0xFFFFF8000985E251, 0xFFFFF98001AF6428, 0xFFFFF98001AF5E00) "

ik begrijp niet helemaal wat de oorzaak hier van is want ik heb een 150 gb raptorX en een samsung spinpoint 750 gb. die die beide herkend als sata 1(raptor) en sata2 (spinpoint)

mijn systeem:
Asus P5n-T Deluxe
Intel Quad 9450
4x 1 gb. Geil 1066 DDR2 pc8500
Sata 150gb. RaptorX (voeding Molex)
Sata 750gb. Spinpoint
Nvidia Gforce 8800GTX
DVD (IDE Slave)
DVD Sata 3

dit is voor mij de eerste keer dat ik met sata werkt dus snap de werking er nog niet zo van.
het enigste wat ik tot nu toe hebt gedaan is een BIOS update via EZflash. heeft SATA op zo'n mobo ook drivers nodig nee toch?
Moet ik die raptor nou toewijzen als primary (besturings software schrijf)
de bios ziet ze wel allebij maar als ik is een keer niet dat blauwe scherm ziet kan ik nog niet 1 van de 2 schrijven selecteren als Vista te installeren schrijf??

Wat doe ik toch fout?

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 04:44
Je moet even de schijf funtie ( weet niet precies hoe dat heet uit men hoofd ) in je BIOS op IDE zetten inplaats van AHCI of RAID. Ik heb zelf dit probleem ook altijd. Waarschijnlijk lost dit je probleem al op.

[ Voor 15% gewijzigd door speeder1988 op 22-05-2008 14:43 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 14:53

Haan

dotnetter

Of probeer te installeren met 2GB ram, dat schijnt een veel voorkomende fout te zijn (dat je snel had gevonden als je gezocht had naar de foutmelding die je in je starpost hebt staan), daarna kan je een patch installeren (Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A") en de andere 2GB weer erbij zetten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor die razend snelle reacties.
ik heb er 2 gb uit gehaald en nu ken ik wel windows installeren maar tot het punt dat ie vraagd:
waar wilt u windows installeren:
ik kan kiezen ui schrijf 0 &1 beide zijn niet-toegewezen ruimte.
dus dit zou ik in de bios moeten veranderen van ahci of raid naar Ide?
ik weet wel dat ik raid heb disabled maar ahci dan ken ik niet.
en ik dacht dat ide die dikke grijze ouderwetse kabel is?
dus dat "Primary master IDE" gewoon leeg hoort te zijn als je alleen sata gebruikt?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:04:
Dank jullie wel voor die razend snelle reacties.
ik heb er 2 gb uit gehaald en nu ken ik wel windows installeren maar tot het punt dat ie vraagd:
waar wilt u windows installeren:
ik kan kiezen ui schrijf 0 &1 beide zijn niet-toegewezen ruimte.
Als je tot zover komt is er niets aan de hand en kan je gewoon verder gaan, je schijven worden immers correct herkend.

Roomba E5 te koop

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Je moet op de schijf waarop vista moet komen een partitie aanmaken op dat moment.

Bios lekker op AHCI laten staan, Vista heeft standaard hiervoor drivers aan boord (disclaimer; voor de meeste controllers)

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]Als je tot zover komt is er niets aan de hand en kan je gewoon verder gaan, je schijven worden immers correct herkend.
[quote]

ja beide schijven worden inderdaad herkend maar vista wil gewoon niet installeren op 1 van de 2.
ik ken niet op next klikken (Next melding: Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria.)
omdat de schijven geen toegewezen ruimte zou hebben.
er staat letterlijk op me beeld:

Schijf 0 Niet toegewezen ruimte 139.7GB
Schijf 1 Niet toegewezen ruimte 698.6GB

dus hoe kan ik die raptorX die aangesloten zit op sata 1 toewijzen als Vista systeemvolume
als main schijf zeg maar(ken ff niet op de goeie benaming komen)

ik ken trouwens ook nergens iets vinden over de optie AHCI in de manual of Bios.

Verwijderd

Topicstarter
oh jah :S lekker dom en vooral ongeduldig bezig hierzo :/ heb een partitie aangemaakt en er staat nu primair achter. dus geen Bios werk.
Dank jullie wel beste tweakers! zal vast en cker nog terug komen met een of ander probleem die zich vast en cker nog zal voordoen Thnx en tweakse!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik dacht dat het probleem wel verholpend was maar helaas ik ben nog even ver :S

ik heb wel Partities aankunnen maken (wat een eeuwigheid duurt met die pijltjes)
maar hij geeft nog steeds aan: Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria

nou flitst met het opstarten iederekeer dit voorbij:

Marvel 88SE61xx Adapter Bios v. 1.1.0l64.
adapter 1 Disk info: No hard disk is detected

maar ze staan met opstarten en in de bios en in windows install wel genoteerd als Sata 1 & 2.

ik mis ergens de mogelijkheid om die schijven toetewijzen als Vista schijf?
iemand een idee?

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 04:44
Moet je inderdaad even op IDE zetten en als je een JMICRON Raid Controller hebt die even uitschakelen. Meestal werkt het dan. IDE is ook een functie in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
er is vrijweinig om op ide te zetten.
als ik die sata schijf selecteer ken ik: extended IDE Drive op auto zetten en op none hij staat op auto access mode auto en Large hij staat op auto

verder bij primary IDE Master ken ik de pio mode, udma en access mode veranderen, en ik ken primary IDE master op manual auto of none zetten alles staat op auto

verder ken ik de:
onchip IDE chan.10
IDE DMA trans. access.
IDE prefetch mode.
enablen en disablen

alle 3 staan enabled.
S-ATA Controller is Enabled
RAID is disabled

nou vertel mij maar hoe ik die sata 1 op ide krijgt?

Verwijderd

Vandaag een nieuw systeem in elkaar gezet en ben tijdens de installatie van vista x64 precies hetzelfde probleem tegen gekomen (exact zelfde error code). Heb je dit probleem nog kunnen oplossen? Zo ja hoe, zou het graag willen weten..

Systeem:
Asus P5N-T Deluxe
Intel Quad core Q6600
2x2GB Corsair 800 MHz DDR2
SATAII Western Digital 640 GB
Club3D 9800GTX
SATA DVD Speler (asus)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 14:53

Haan

dotnetter

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Nee, zal binnenkort even proberen de installatie te doen met maar 2 gb erin. Maar omdat het om exact hetzelfde probleem lijkt te gaan vroeg ik me af hoe Mid het opgelost heeft.. :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:06:

nou vertel mij maar hoe ik die sata 1 op ide krijgt?
Even doorzoeken in het BIOS want je kan tot nu toe elke sata-controller instellen dat hij zich voordoet als een IDE-controller in het bios.

Verwijderd

mid ik had het zelfde probleem. Wat ik heb gedaan is het volgende bij het instaleren heb ik schijf1 geselecteerd toen de optie verwijderen gedaan. toen heb heb ik schijf 0 geselecteerd om vista er op
tezetten en dat werkte toen perfect. na het instaleren kan je schijf 1 activeren in computerbeheer.
zo heb ik dat gedaan met het probleem en het is op gelost.

Verwijderd

In mijn geval bleek het idd aan de 4gb geheugen te liggen. Geinstalleerd met 2gb en daarna 4 gb weer teruggezet, probleem opgelost. Bedankt voor de tip "Haan".. _/-\o_
Pagina: 1