Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2000] willekeurig een #N/B resultaat van formule

Pagina: 1
Acties:

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 09:35

blade181

Cra-cra-cracker?

Topicstarter
Ik heb 2 workbooks, de 1 is een grote matrix met horizontaal kostenplaatsen en verticaal grootboekrekeningen.

De tweede workbook is een specificatielijst, 4 algemene tabbladen met diverse controle berekeningen en variabelen (deze tabbladen hebben allen een naam), daarnaast 30 tabbladen genummerd 1 t/m 30. Deze genummerde tabbladen hebben allen dezelfde opmaak en krijgen variabel een via een koppeling gegevens uit een lijst van een algemeen tabblad.

Allereerst heb ik via de formule vergelijken de juiste kolomnummer oplaten zoeken in de grote matrix. Dit gaat allemaal goed, ze krijgen allen de juiste kolomnummer op basis van de zoekwaarde. Daarnaast heb ik hetzelfde gedaan met de grootboekrekeningen, via de formule vergelijken zoek ik de juiste rijnummer op. Dit gaat ook goed.

via de volgende formule voeg ik deze samen op de specificatiebladen (1 t/m 30). Om het even toe te lichten ik heb een lijst met gegevens die ik binnen krijg. Dit zijn omschrijvingen. Deze worden gevuld in cel A1 op de genummerde tabbladen. Aan de hand van die omschrijving wordt gezocht op de algemene tabbladen naar de juiste kolomnummer in de matrix werkboek.

DISA 2032
DISA 2070
DISAvormerij alg.
Rump-straalmachine
Trommelstraalmachine
Nieuwe GF straalmach
Oude GF Straalmachine
Kachellijn
Keilijn
Bautz I (deze kent die bijvoorbeeld niet bij het zoeken)
etc

De kostenomschrijvingen die ook voorkomen in de matrix en waar ik de juiste rijnummers voor heb opgezocht gebruik ik ook weer op de genummerde tabbladen. Dit doe ik door te valideren en alleen die waarden toe te laten die in die lijst voorkomen. Aan de hand van de index formule zoek ik daar de juiste rijnummer bij. Wat krijg je als je rij en kolomnummers samenvoegd, juist een cel.

Nu kom ik tot mijn probleem, bij elke genummerde tabblad gebruik ik dezelfde opbouw formule voor het verkrijgen van de juiste kosten, als het veld met kostenomschrijving (rij) leeg is moet die #N/B geven, hetzelfde als de kostenplaats (kolom) leeg is. Maar als beide gevuld zijn en beide voorkomen op de variabelen tabblad dan dient dat toch goed te gaan???? Volkomen willekeurig kan die sommige omschrijvingen niet vinden. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

De formule in kwestie is deze:
=INDIRECT("'[kostencalculatiemodel.xls]Kostenverdeelstaat Totaal'!R" & INDEX(Variabelen!$D$18:$F$228;VERGELIJKEN(A5;kostenomschrijving;0);3) & "K" & INDEX(actieve_kostenplaatsen;VERGELIJKEN($A$1;'GC Kst. plaatsen'!$C$4:$C$31);12);ONWAAR)

Kostenomschrijving en actieve_kostenplaatsen zijn gedefinieerde namen voor groepen velden!

[ Voor 7% gewijzigd door blade181 op 22-05-2008 14:00 ]

Another white boy in this movie? Damn!

• blade181

blade181

Cra-cra-cracker?

Topicstarter
Is er trouwens een maximum van koppelingen wat zo'n programma aankan, of wanneer die fouten gaat maken. Ik moet hierbij zeggen dat ik enorm veel gebruik van koppelingen maak namelijk.

Ik heb is wat testen uitgevoerd, wanneer ik bijvoorbeeld de zoekwaarde van Bautz I, verander naar B dan geeft die hetzelfde (namelijk #N/B). Verander ik de zoekwaarde naar E of R dan doet de formule het in één keer weer wel. Hoe kan die formule tekens weigeren???

[ Voor 42% gewijzigd door blade181 op 22-05-2008 14:13 ]

• blade181

blade181

Cra-cra-cracker?

Topicstarter
topic kan dicht, oplossing gevonden, een 0 bij het vergelijken als criterium is bij sommige zoekacties nodig en anderen niet, blijkbaar een bug in excel 2000.