cola in de voeding

Pagina: 1
Acties:

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:42

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Er is gister een gals cola omgegaan en daarvan is een deel in m'n voeding beland.....
pc viel uit el leek te gaan rebooten, ik heb opdat moment zo snel mogelijk de voeding uitgezet.
Daarna alle kabels binnen en buiten de pc losgemaakt en de voeding en alle andere component uit de kast gehaald. De voeding heb ik opengeschroeft om te kijken of er iets was doorgebrand.
Voorzover ik kon zien waren alleen de koelblokken nat, ik kon geen doorgebrandde dingen vinden.
Op het mobo en graka kon ik geen sporen van cola vinden.

Specs ocz 450 watt voeding
Asus p5b deluxe mobo
E6600
x1900Xt
dubbele hd.

Wat kan ik nu het beste doen? en wat zou er waarschijnlijk kapot (kunnen) zijn?

Gelieve geen reacties van o das k*t of oh das dom want ik moet het allemaal vanaf m'n iphone lezen.

I can't wait to shoot!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geen risico nemen, nieuwe kopen. Áls je nog iets zou willen proberen, dan schoonspoelen met demi-water en goed laten drogen, maar ik zou er niet aan beginnen. Je voeding is misschien wel het belangrijkste onderdeel dat mis kan gaan in de pc, je kunt er een hoop mee slopen als hij defect is.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Roamor schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:29:
Geen risico nemen, nieuwe kopen. Áls je nog iets zou willen proberen, dan schoonspoelen met demi-water en goed laten drogen, maar ik zou er niet aan beginnen.
Inderdaad. Cola is volgens mij wel een van de slechtste spullen om in een voeding te hebben, niet alleen vanwege geleiding maar ook door al die andere chemische troep, en dat krijg je met alleen schoonspoelen echt niet meer allemaal weg. Gewoon nieuwe kopen dus.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met ^^

Daet er nu niets aan de hand lijkt te zijn, is geen garantie voor volgende week of volgende maand. Haal een nieuwe, neem geen risico.

Zo heb ik cola over mijn oude mobiel gemorst, eerste 2 weken niets aan de hand maar de week erop was het ook meteen helemaal over.

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 22-05-2008 12:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08-2025
Zoals hierboven al gezegd, afspoelen met demi-water, héél goed laten drogen en misschien dat je een pc hebt die niet zoveel meer waard is en daaraan eens testen of alles nog goed werkt.

Als je geen dump-pc hebt om te testen kun je misschien proberen om ze uit te meten maar ik weet nu niet direct of dat goed gaat lukken.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jegapia schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:36:
Als je geen dump-pc hebt om te testen kun je misschien proberen om ze uit te meten maar ik weet nu niet direct of dat goed gaat lukken.
Als je wilt testen; een paperclip of stukje draad tussen de groene draad (op die brede plug die je normaal in het moederbord stopt) en een zwarte draad. Je kunt dan zonder pc zien of hij het überhaupt nog doet. Dit is zonder belasting natuurlijk, maar het zal een goede eerste indicatie geven. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Roamor op 22-05-2008 12:41 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Cola is een nogal aggresief goedje, en dat kan je voeding best wel s slopen over een paar weken.
Gewoon een nieuwe kopen, als deze voeding alsnog ploft neemt ie waarschijnlijk je mobo mee. En daar blijft t dan bij als je mazzel hebt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38

Exirion

Gadgetfetisjist

Geleidend of niet, ik denk dat water voor veel componenten sowieso geen goed doet. Elco's bijvoorbeeld zullen niet waterdicht zijn en bevatten een goedje dat heel goed door water beschadigd zou kunnen worden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:42

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Oke, ik heb nu maar een nieuwe voeding besteld (ocz stealth 500 watt) maar zou er verder nog iets in de pc kapot kunnen zijn en zo ja kan het dan gebeuren dat er bij het aanzetten nog meer kapot gaat? (bv mobo is kapot (maar dat weet ik niet), sluit voeding aan, zet pc aan en het mobo sloopt de graka)

verder zou de oude voeding nog te redden zijn? ik rook niks en kon ook niks zwarts vinden...
Demi water of gedestileerd water wat zou beter zijn? gedestileerd hebben we genoeg op school.
En kan er zomaar cola in bijvoorbeeld een condensator komen??? (het waren maar een paar milli liters...)

I can't wait to shoot!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Gedestileerd water kan ook (als je daar toch genoeg van hebt:p). Gewoon water niet dus omdat er dan oa. kalktesten achterblijven, wat kan geleiden. Als het maar een heel klein beetje cola was zou je voeding best alleen maar even kortsluiting gemaakt kunnen hebben oid. Met een beetje geluk is hij daardoor op de beveiliging geschoten, echter als je pc weet opstart lijtk me dat er toch iets er mis is gegaan. Iig niet zomaar in je dure pc gaan uitproberen ;) Probeer eens met een paar fans er aan en een paperclip.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
Exirion schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:41:
Elco's bijvoorbeeld zullen niet waterdicht zijn...
Elco's zijn luchtdicht.. en niet waterdicht ? Lijkt me stug.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2008 17:08 ]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 12:05
Je weet zelf het beste hoe groot de hoeveelheid cola was en waar het terecht is gekomen.
Cola is zuur (pH 2.5 geloof ik), is zoet (veel suiker) en bevat allerlei kleurstoffen. Dat het stroom geleidt wist je al. Opgedroogde colaresten werken vanwege het zuur dus sterk etsend.
Als je het niet goed schoon kan maken blijf je zitten met een mobo/voeding waarop de cola op z;n best de onderdelen langzaamaan kapot maakt .

tips van andere tweakers natuurlijk ook hier: http://gathering.tweakers...ata%5Bq%5D=cola&where=GoT

[ Voor 17% gewijzigd door biomass op 22-05-2008 17:19 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik dacht dat het over de plaats van cola in (gezonde) voeding ging... :)
Eigenlijk past het daar niet in, net zomin als in je PC :P

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1