Toon posts:

Intel QX9770 / 790i ultra SLI overclocken???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb vorige week voor het eerst een pc gebouwd met de volgende configuratie:

Processor: Intel Core 2 Extreme QX9770
CPU Cooler: CPU Cooler Nexus XiR-3500
Moederbord: Intel EVGA SLI S775 Nforce 790i Ultra
Geheugen: 4 x 1 GBOCZ DDR3-1333 Gold CL9, Timing : 9-9-9-26
Videokaart: 2x VGA EVGA Geforce 9800GX2 1GB PCI-E
Voeding: Coolermaster 1000Watt PSU Real Power Pro
Besturingsysteem: Vista Ultimate 64x NL

Nu wil ik dit systeem dus ook gaan overclocken. Ik had na een paar uurtjes alles netjes in een kast gebouwd en alles loopt nu goed. Ik ben zelf nog een groentje op het gebied van overclocken dus alle hulp is welkom. Ik ben nu dus bezig zoveel mogelijk informatie te vergaren voordat ik hieraan ga beginnen.

De temperaturen van de CPU liggen nu ongeveer rond de 50 graden. Maar als ik b.v. het progje Prime95 laat draaien loopt de warmte op tot rond de 70 graden. En dan is er nog geeneens iets overclockt! Ik weet niet tot hoe warm ik mag gaan, want ik kan hier weinig over vinden op het net (of ik zoek niet goed :? ). Ik heb de progjes Realtemp, CPUZ, 3Dmark05, Prime95 en zo alvast gedownload maar ik wil eerst zeker weten of deze temperaturen goed zijn voordat ik eraan ga beginnen. Als ik kijk in het progje Realtemp zie ik dat de TJ MAX 95 graden is. Dit is volgens mij de maximale temperatuur, toch?

Wat ik tot nu toe weet is dat ik aan de FSB en aan de Multiplier mag sleutelen. Van die FSB snap ik het wel maar wanneer mag ik nou in godsnaam de multiplier veranderen? Bij de QX9770 is de mutiplier standaard 8x. De Processor is 3.2 Ghz. 3200:8 = 400. Dit is dus bij mij inziens de FSB, en deze kan ik met kleine stapjes verhogen totdat ik dus foutmeldingen ga krijgen en dan weer met kleine stapjes terug totdat het systeem stabiel loopt. Nu heb ik dus nog niets aan de multiplier gedaan.

Nu weet ik dus ook dat dit moederbord 2000mhz ram kaarten aan kan. ik heb nu dus zelf 4x 1333 mhz kaarten hierin zitten. Dit wil ik dus ook z.s.m. aan gaan passen als ik een setje kan vinden voor een mooi prijsje.

Daarnaast weet ik dus ook niet wat je aan de voltages mag veranderen maar dit is volgens mij dus de volgende stap.

Als de temperaturen te hoog zijn of als ik iets niet goed doe of ben vergeten, help me dan A.U.B.!!
Alvast bedankt voor de moeite!

(Ps, ik zit nu op mijn werk dus ik kan nu niet precies alle waardes doorgeven, maar ik zal vanavond wel een screenshotje plaatsen van de CPUZ, Realtemp, etcetera.)

Verwijderd

Overklokken zou ik inderdaad niet doen met die temperatuur. Heb je wel koelpasta gebruikt, en zitten alle bevestigingspunten van de koeler goed vast?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koelpasta van Arctic gebruikt. De Arctic Cooling MX-2 High Performance Koelpasta. Maar ik had eerst een andere koeler hierop staan, alleen toen had ik dus alles netjes in de kast geplaatst en wat denk je... Koeler te groot, paste de zijkant van de kast er niet meer op. Dus toen heb ik de CPU Cooler Nexus XiR-3500 erop gezet en nu heb ik ruimte zat. Ze zeiden tegen me dat dit ook gewoon een goede koeler was in de winkel. Ik zal hem er vanavond weer eens afhalen en opnieuw koelpasta ertussen doen. Ik dacht dat het goed was maar ik kijk het toch nog maar even voor het zekerste na. Volgens mij zit hij wel goed vast. ik moest eerst aan de onderkant van het moederbord een plaatje bevestigen en daarna kon ik hier gewoon de koeler op vastschroeven. (Bij de vorige was dit dus een soort kliksysteem, erg k.u.t. was dat)
Bedankt in ieder geval.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 12:43 ]

Verwijderd

Kijk ook even voor de zekerheid in het BIOS, meestal onder "hardware monitor", welke temperaturen daar worden aangegeven.

Hier zijn instructies voor Arctic Silver te vinden: http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het gedaan zoals de beschrijving. Echt koeler krijg ik hem dus niet. Ik heb Prime95 maar 10 minuutjes laten draaien omdat ik bang ben dat de CPU toch nog te warm wordt. Hieronder ff een printscreentje met de gegevens..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.doomen/naamloos.PNG

Kan ik met deze waardes gaan overclocken of moet ik toch echt iets aan die temperaturen gaan doen. Zo ja wat kan ik hier nog aan doen. Ik wil het wel graag bij luchtkoeling houden anders wordt het wel erg duur ben ik bang.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 23:16 ]

Verwijderd

Heb je überhaupt wel fans in je PC? Die temperaturen zijn niet gezond. Hoeveel graden is het in je kamer?

Wat ik zou doen:
- kijken of alle fans draaien
- kijken of ze in de goede richting draaien (voorzijde in, achterzijde uit)
- standaard Intel koeler proberen

Speedfan geeft trouwens maar 1 fan aan, je CPU-fan, is dat de enige?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:17
Geen bolle/holle IHS/Koeler? Dat kan ook zulke ongezonde temps geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 5 fans in zitten die allen werken.

Er zitten er 2 bij mijn behuizing. (front en aan de zijkant) Deze kan ik via de kast regelen en zitten dus niet aangesloten op het moederbord.

Er zit er 1 kleintje bij op mijn moederbord. (optioneel voor het overklokken maar deze draait dus ook)
Er zit er 1tje op de koeler .
Ik heb er nog 1tje bij gezet aan de achterkant van de behuizing. Dit om de warme lucht af te blazen.
Totaal dus 5 werkende fans.

Hieronder een aantal afbeeldingen van wat ik in huis heb:

De behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/152452-A-CS-Twin-Engine-Case-Black.jpg

De koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/xircopper.jpg

Achterfan:
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/376113-Sharkoon-140mm-fan-Silent-Eagle-blue-LED.jpg

Moederbord met vlakbij de CPU nog een kleine fan gemonteerd (midden op de foto)
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/161082-Moederbord-Intel-EVGA-SLI-S775-Nforce-790i-Ultra.jpg

Dit was mijn vorige koeler maar deze paste dus niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.cdromland.nl/img.php?filename=prodimg/152509-CPU-Cooler-Scythe-SCINF-1000-Infinity.jpg

Ik zal vanmiddag eens een standaard Intel koeler gaan halen en kijken of dit werkt. De luchtverplaatsing had ik al nagekeken en deze wordt van voren ingeblazen en van achteren er dus weer uit.

De temperatuur in mijn kamer is gewoon de gemiddelde kamertemperatuur van een huis in Nederland.

Kan het dan toch misschien aan die koeler liggen?? Heb voor de rest echt geen idee wat het nog meer kan zijn. Als ik naar de waardes in de bios kijk begint de CPU met rond de 43 graden.. Als ik er dan naar blijf kijken loopt deze op naar de 47 graden. Pas als ik hem full gaat loaden loopt ie naar de 70 graden en erover. Stop ik deze tests dan is ie in minder dan een minuut weer onder de 50 graden. Hij koelt volgens mij dus wel.

Ik kan nog wel een keer die andere koeler proberen erop te zetten en kijken wat ie dan met de temps doet, maar dit is alleen geen blijvende oplossing want dan past het dus niet meer netjes in mijn kast, maar misschien dat ik zo kan achterhalen dat het dan wel aan de koeler ligt.

Maar als deze waardes allemaal veel te hoog zijn, op hoeveel graden moet ik dan ongeveer zitten als ik hem gewoon standaard laat draaien en hoeveel mag deze oplopen als ik hem full gaat loaden? I.i.g. alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Heb je al aan je CPU cooler gevoeld hoe warm ie is?
Na tijdje stressen dan he...

Want als je cpu 70+ graden wordt dan zou je CPU cooler goed heet moeten zijn.
Is ie dat niet, dan zit ie er of niet goed op.
Je hebt dan idd bolle/holle IHS of de CPU cooler zit gewoon niet goed aangedrukt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag op tijd klaar met werken en dan ga ik er nog eens goed voor zitten. Ik zat net ff te googlen of ik nog meer mensen met deze problemen kon vinden en kwam deze tegen:

http://malaysia.answers.y...qid=20080425153308AAz0RS4

Precies hetzelfde probleem.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb zo'n idee dat de cpu ook al aan het throttlen is bij deze temperaturen. Dat zou ook met een benchmark wel vast te stellen moeten zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zet de multiplier eens op 9 en het voltage op 1.2 volt

Verwijderd

Voelen = weten ;)
Dus gewoon voelen zoals ik al eerder schreef...

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

ram kaarten
:)

Het klink alsof je nog niet zo heel bekend bent met computers. Veel lezen en proberen is de sleutel om het goed te begrijpen. Als je moederbord 80 graden aangeeft, maar de koeler zelf maar lauw aanvoelt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen goed contact, zelfs als de koeler er maar een beetje scheef opzit kan dit al gebeuren. Ik heb al ziljoen koelers ingebouwd, en toch zit hij er nog steeds af en toe niet goed op, ben dan ook niet bang om hem een paar keer te herplaatsen zodat je zeker weet dat het niet daaraan ligt. Het heeft ook zin om hem dan schoon te maken, er nieuwe koelpasta op te doen, hem te herplaatsen, stevig aandrukken, weer loshalen en vervolgens beoordelen hoe de koeler zat aan de hand van de ingedrukte / verspreidde koelpasta.

Verder lijkt het me ook logisch dat je met zon high-end cpu ook behoorlijke temperaturen krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door TRG op 23-05-2008 12:36 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb voor de zoveelste keer opnieuw de koelpasta ertussen gedaan en de koeler erop gedaan, maar ik krijg nog steeds dezelfde temperaturen. Alleen het enige verschil nu is dat ze wat langzamer oplopen. Heb hem nu een kwartier lang Prime laten draaien en dan blijft ie op zijn top hangen op ongeveer 75 graden (Realtemp). Nu zie ik op deze website dat de "thermal specification" 105C is.

http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_qx9770/2.htm

Is dit dan misschien een max temp voor deze cpu?

Ik heb de koeler ook gevoeld en deze wordt wel warmer als de temps oplopen maar nog wel zo dat je hem vast kan pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 16:18 ]

Verwijderd

Dat zal wel de maximale temperatuur zijn voordat ie echt doorbrandt, ik weet het niet.

Die Scythe Infinity heb ik ook, en die moet hem zeker op een veel lagere temperatuur kunnen houden (mijn E6300 op 30-40 idle, en ca 50-60 load (3x Prime95)).

Misschien heb je wel teveel koelpasta erop? 1 heel klein drupje is in principe genoeg. Ongeveer zo groot als een speldenknop.

Verwijderd

Topicstarter
Nou net weer getest en nog hetzelfde. Ik ga nu proberen mijn eerste koeler erop te zetten. Ik heb een klein lijntje koelpasta op de IHS gedaan en deze met een bijgekregen plastic spateltje uitgesmeerd over het geheel. De vorige keer had ik dit niet uitgemeerd maar toen had ik gewoon de koeler er een keer afgehaald en opnieuw erop gedaan. Ik las dus weer op een andere site dat je het ook mocht uitsmeren. Ik heb hem in totaal nu 4 keer erop nieuw opgedaan en toch steeds dezelfde temperaturen. Ik ga weer verder prullen hier.. Hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor alle info.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net de andere koeler erop gehad. Minimale (idle) temp is 40 graden. Max temp is 68 graden. Hij koelt dus wel beter maar nog steeds die hoge waardes. Heb je misschien voor deze cpu een speciale koeler nodig?

Ik krijg hem dus echt niet koeler. Koelpasta weer opnieuw verwijderd en aangebracht maar niets van wat ik doe helpt. Ik merk wel bij deze koeler dat de eerste 2 cores met de andere 2 iets van 5 graden scheelt. De eerste 2 halen max 62 graden en de andere halen max 68 graden. Gaan weer ff verder puzzelen...

:( 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nou gisteravond weer aan het knutslelen geweest en toch weer kouder gekregen. De max temp is nu rond de 55 graden. Scheelt toch weer meer dan 10 graden met de vorige keer. Ik heb daarnaast ook nog eens een andere processor geprobeerd. De E8200 Dual Core. Ik heb hem gewoon met de dezelfde koeler gebruikt als met de QX9770 en deze werd niet warmer dan 48 graden. Idle zijn ze allebei rond de 39/40 graden. Ik heb ook gelezen dat QX9770 gewoon een stuk warmer wordt. Hij wordt zoiezo al 10 graden warmer dan zijn kleine broertje de QX9650. Ik heb nu dus full loaded een temperatuur van 55/56 graden. Volgens mij een goede temperatuur voor deze cpu. Ik lees op buitenlandse forums dat je hem maximaal tot 20 graden onder de tjmax moet houden, het liefst tot 30 graden eronder. Ik zit nu op 40 graden eronder dus volgens mij zit het wel goed nu. Ik heb gisteren even gekeken wat de temps doen als ik de FSB wat verhoog. De temps schieten wel een paar graden omhoog maar nog niet schokwekkend. Vanavond ga ik er weer mee verder.

Verwijderd

55C load is prima.
Pagina: 1