Secundaire CD speler niet bootable

Pagina: 1
Acties:

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 10:17
Hey daar,

Ik moest gister een Dell Dimension 4600 waar Windows XP op stond formatteren, dus ik Windows XP CDtje mee, belangrijkste bestanden naar externe schijf kopïeren, CD erin, en ik d8 opnieuw opstarten, vanaf CD booten, formatteren, eitje. Probleem. In de PC zaten 2 CD spelers; 1tje die er bij de installatie al in zit, en 1 die er later ingekomen is. De CD speler die er al in zat (eerst D:) ging niet meer open, dus ik deed de CD rom in de andere (E:), en proberen te booten vanaf de CD. Zonder enige waarschuwing echter werd gewoon vanaf de harde schijf geboot. Heb daarna de drives omgewisseld (D: werd E: en vice versa) en geprobeerd om nog eens te booten vanaf de CD ROM speler, en weer werkte het niet. Wat ik denk (correct me in im wrong) is dat de CD ROM speler die in het bootmenu aangegeven wordt de CD speler is die kapot is, waar dus geen CD speler in kan, en dat je dus niet kunt booten vanaf die secundaire CD speler. Om dit op te lossen zie ik 3 oplossingen:

-CD Speler uit Bootmenu veranderen in secundaire CD speler
-Nieuw menu item in Bootmenu doen voor secundaire CD speler
-primaire CD speler fixen

Nou, die 3e gaat het niet worden, dus zal het 1 van de eerste 2 moeten worden (neem ik aan)...iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat? Of zie ik iets over het hoofd in het hele verhaal? Ik hoor het graag. :)

Met vr groet,
bal

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je moet er voor zorgen dat de nog werkende CD-ROM speler als Primair wordt aangesloten op de datakabel, zo wordt deze ook als primair in het BIOS gezien. Het klopt overigens wel dat bij twee opticals in één systeem alleen vanaf de primaire optical geboot kan worden.

P.s. Ik ga er overigens vanuit dta je het hier hebt over P-ATA devices (opticals).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• B.A.L.
Ah oké, thanks...lijkt er dus op dat ik zal moeten gaan sleutelen. Kan ik misschien op de 1 of andere manier het booten vanaf CD ROM omzeilen? Uiteindelijk heb ik windows opnieuw geinstalleerd vanaf de harde schijf door het autostart menu te volgen van die cd maar da's natuurlijk geen formatteren...er zit ook nog een floppy drive, misschien dat we daar nog wat mee kunnen? :P of usb misschien?

Iig thx voor je reactie!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
In mijn bios kan ik de primaire en secondaire cdrom gewoon omwisselen (ik heb een wat ouder asus moederbord) dus als jij mazzel hebt kun jij dat ook, al staan biossen van OEM moederborden niet echt bekend om hun mogelijkheden.
Hierbij hoef ik dus geen kabels te wisselen en ze zitten gewoon als master en slave aan één kabel.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Zoveel werk is dat toch niet? Kastje open, en dan de jumpertjes goed zetten. Master wordt Slave en Slave wordt Master, of Cable Select gebruiken..., en kastje dicht. Klusje dat je in 10 minuutjes kunt fixen.
(Als het kastje toch open is, kan je de kapotte CD-speler beter ineens eruit trekken en in het rond archief deponeren)

[ Voor 22% gewijzigd door Witte op 22-05-2008 14:10 ]

Houdoe

• B.A.L.
Thanks DirkW, zal er ff naar kijken

Witte: nee, maar ik heb een hekel aan DIYing :P En goede tip idd van gelijk eruit rukken, thx

Maar een alternatief is er dus niet echt? Floppy drive blijkt btw ook niet te werken, dus dan zou ik moeten formatteren vanaf de harde schijf...gaat niet werken vrees ik :+ Of er moet een USB alternatief zijn ofzo
Pagina: 1