Toon posts:

Deelautomatisiering topicthema's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van de forums over besturingssystemen, waar ik een samenhang mis (bijvoorbeeld bij het thema "ubuntu"...

Is het niet een idee, om binnen de forums nog een onderverdeling / top10 van thema's aan te brengen? We hebben hier toch de mooie neiging "[thema]" voor onze topictitel te zetten.. kunnen jullie er dan niet voor zorgen dat bijvoorbeeld de 10 meestgenoemde thema's (geautomatiseerd) een eigen subsubforum krijgen?

Zodra Ubuntu bijvoorbeeld een thema wordt (!) zal dan door het aantal posts een eigen subsubforum ontstaan en dat browst zo lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dus iemand die geïnteresseerd is in Linux/UNIX in het algemeen moet dan 10 verschillende fora afgaan? Lijkt me niet echt praktisch, en dan heb ik het nog niet over de onhaalbaarheid wat betreft devwerk. Je wil geen scan op de hele table van topics om te kijken naar de titels. ;) Daarnaast: wat doe je met topics uit fora die "wegvallen" als ze niet meer in de top 10 staan?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 92% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:19 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ook voor dat topic geldt mijn reply hierboven. :P En dan heb ik het wat jouw suggestie betreft nog niet eens gehad over de bestuurstechnische ramp die daaraan vastzit; probeer maar eens een FAQ op te stellen voor zo'n forum en het fatsoenlijk te moderaten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

Cyphax

Moderator LNX
-NMe- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:52:
Ook voor dat topic geldt mijn reply hierboven. :P En dan heb ik het wat jouw suggestie betreft nog niet eens gehad over de bestuurstechnische ramp die daaraan vastzit; probeer maar eens een FAQ op te stellen voor zo'n forum en het fatsoenlijk te moderaten. :P
Als je ze implementeert als tags heb je geen extra fora te modereren, dan geef je topics gewoon een stel keywords. Je kunt stellen dat die tags moeten worden gemodereerd maar in techfora zal dat toch wel meevallen mag ik hopen?

Ik zou ook graag een tagsysteem zien. Kan echt heel handig zijn, zeker op een forum als dit met de diversiteit zelfs in subforums.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

NMe: Mwah, als je het ziet als een filter op de topics in een bepaald forum, dan zijn subsubforums lijkt me niet al te ingewikkeld te realiseren - een zoekactie met een specifieke set termen en een aparte view á la de posthistorie - en niet ingewikkeld te moderaten. Het blijft allemaal tenslotte onderdeel van het normale forum :) .

Dit lijkt me ook makkelijker dan een heel tag systeem of subtopics :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Filteren en tags zijn -voor zover ik begreep- iedere keer dat iemand zo'n forum opvraagt een search actie en daarmee een aanslag op de DB server. Subsubforums (ik vind het een verkeerde definitie, een forum heeft een topic en onder dat topic hang je subtopics) zijn dat niet dus dat is een eerste oplossingsrichting. Plannen hiervoor zijn nog zéér prematuur en meer dan dit is er voorlopig nog niet te melden. :)

Edit : Ik begreep het dus lichtelijk verkeerd 8)7. Anyway, we zijn aan het nadenken over methoden om topics bij elkaar te kunnen zetten. Tags kunnen daarbij zeker helpen. Maar ik herhaal nog maar eens : Plannen hiervoor zijn nog zéér prematuur en meer dan dit is er voorlopig nog niet te melden. :)

[ Voor 27% gewijzigd door zeef op 30-05-2008 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ubuntu is niets bijzonders, het enige wat ze doen is het best van gnome en linux bijelkaar brengen en misschien wat eigen patches, voor zover ze die niet van Debian en Gentoo overnemen. Verder zijn de problemen die je krijgt bij Ubuntu vaak overlappend met andere distro's.
Dus nee, ik zie persoonlijk niets in een apart Ubuntu thema(forum) :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

[ Voor 96% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:21 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 00:49:
[...]

Ik neem aan dat je tags bedoelt. En dat lijkt me helemaal geen aanslag op de server. Daarnaast: als het wel een aanslag zou betekenen, zou dat een argument tegen zijn? Lijkt me niet.
Je wil dus niet een hele tabel aan topics gaan doorzoeken om te kijken of er in de titel een bepaalde tekst voorkomt, dat kost gewoon gigantisch veel tijd (in devtermen). Je zou dan al topictitels moeten gaan indexeren, en om zo ver te komen moet je eerst het forum een paar uur offline gooien om bestaande topics óók te indexeren. Dat lijkt me een verdomd goed tegenargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

[ Voor 101% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:19 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 01:43:
Het ophalen van een lijstje topics die bepaalde tags hebben is net zo duur als het tonen van een lijst topics van een subforum.
Wat een bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

[ Voor 118% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:20 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 01:50:

Bedankt voor de zinnige bijdrage!
Graag gedaan!
Zoals ik mij tags voorstel, is een tag een stukkie tekst die geassocieert word met een topic. Dus een topic heeft dan een lijstje met TagID's, zoals het nu één ForumID heeft. In een SQL query komt dat dan naar voren als "WHERE ForumID=1" en bij tags dus "WHERE TagID=1".
Nou, dat ziet er inderdaad niet moeilijk uit. Gewoon WHERE TagID=1.

Hoeveel tags zijn er gemiddeld per topic? Door wie of wat worden die tags aan topics gekoppeld?

Koppeltabelletje maken maar? Ach, in eerste instantie gaat het toch maar om enkele tags. En de meeste van de meer dan een miljoen topics zullen nog geen tags hebben. En dan begint het gedoe pas. Stel, je hebt zometeen 2 miljoen topics, en een koppeltabel met 10 miljoen tags.

Kom dan eens met een query die alle topics met de tags "PHP" en "MySQL" ophaalt. Ik ben benieuwd naar je oplossing die niet zwaarder is dan een enkele SELECT op de topics tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

[ Voor 97% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:20 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 03:00:
Een koppeltabel of query meer of minder kan nooit een reden zijn om een feature niet te implementeren. Zeker niet als die feature daadwerkelijk écht iets toevoegt aan het forum. Verkoop dat maar eens aan je opdrachtgever: "Meneer, we kunnen geen tags implementeren. Dat kost namelijk een harddisk of een server meer". Lekkere techneut ben je dan.
Als de implementatie van een feature meer kost dan het opbrengt, waarbij de kosten (responstijd bij het opvragen van een pagina) en de opbrengst (gebruiksgemak) uiteraard in andere grootheden kunnen worden genoemd, dan is het gewoon niet rendabel om dat te doen.
Mijn respons was dan ook eerder gericht op -NMe-, waarna ik me realiseerde dat we het over twee verschillende dingen hebben.
om mezelf nog eens te quoten:

[...]

Je neemt 'net zo duur' wel erg letterlijk. Misschien is het ietsjes duurder, maar zeker geen magnitude. En daar gaat het om, en daar ging het om bij de oplossing die -NMe- voor ogen had.
In de eerste instantie dacht ik inderdaad dat je het over iets anders had. Maar zoals Cheatah al zegt is wat jij voorstelt nog steeds erg duur. Die koppeltabel wordt gigantisch en het ophalen van data uit die tabel, gecombineerd met de tag- en topictabel, duurt bij grote tabellen al gauw heel erg lang. Voor een kleine site werkt het allemaal prima, maar een forum als GoT met bijna 1.3 miljoen topics en ruim 30 miljoen posts gaat dat niet trekken. En dat voor een vrij minor feature. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

[ Voor 199% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:20 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 03:15:
[Hier stond een lang verhaal om tags te verdedigen. Laat maar, het gaat toch niet gebeuren. Conservativiteit heet dat. Jammer, ik had van de leidende IT site in Nederland een progresieve houding verwacht]
  1. Ik reageer in de eerste plaats als developer (niet van deze site, maar van beroep).
  2. In de tweede plaats reageer ik niet vanuit crewoogpunt, maar vanuit mijn functie als user. Ik heb over de uiteindelijke implementering van deze feature evenmin wat te zeggen als jij: daar gaat het management over, en als vrijwilliger ligt die beslissing dus net zover van mij af als het Verdrag van Rome.
  3. Er stond geen lang verhaal. ;) Je denkt dat ik de feature onderschat terwijl ik alleen de knelpunten ervan opnoem; ik zeg nergens dat het niet handig is, noch zeg ik dat het idealiter niet ingevoerd zou moeten worden. Ik zeg alleen dat het verdomd tricky kan zijn om dit performant in te voeren in vergelijking met de huidige situatie.
  4. Die steek onder water naar de algehele crew op basis van enkel mijn post is niet echt netjes. Je zou op zijn minst af kunnen wachten wat de devvers erover te zeggen hebben in je eigen topic, of gewoon voor lief nemen wat zeef in "Deelautomatisiering topicthema's" te zeggen heeft. :)

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 23-05-2008 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

[ Voor 97% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:20 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 03:15:
[Hier stond een lang verhaal om tags te verdedigen. Laat maar, het gaat toch niet gebeuren. Conservativiteit heet dat. Jammer, ik had van de leidende IT site in Nederland een progresieve houding verwacht]
Geen van de mensen die tot nu toe heeft gereageert heeft ook maar iets te zeggen over de functionaliteit van het forum hoor, dus wat dat betreft zou ik niet al te teleurgesteld zijn.

De enigen die er wat over kunnen zeggen zijn mensen als crisp, ACM, Roelant, kees en ik. Waarbij de laatste 2 voornamelijk over de hardwarekant gaan.

Verder vind ik de argumenten tegen tags totaal niet steekhoudend, dat het zwaarder is.. lekker belangrijk, dat is bijna nooit een reden geweest om iets niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moto-moi schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:04:

Verder vind ik de argumenten tegen tags totaal niet steekhoudend, dat het zwaarder is.. lekker belangrijk, dat is bijna nooit een reden geweest om iets niet te doen.
Ik heb ook niks tegen tags. Ik vind het zelfs een prima plan als het enigszins uitvoerbaar is. Ik heb echter wel iets tegen de houding van Ruudjah die doet alsof het eigenlijk niet zoveel voorstelt. Op deze schaal stelt echter alles veel voor. Kortom, hij moet gewoon geen uitspraken doen die nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

Cyphax

Moderator LNX
Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 05:24:
Interpreteer het niet als een aanval, maar als een teleurstelling. En er stond wel een lang verhaal, en niet zo'n beetje ook. Misschien post ik het nog wel eens als de tijd ervoor rijp is.

Nu is de emmer conservativiteit overgelopen, dit topic was slechts een druppel die dat veroorzaakte. En die andere druppels zijn ideëen, verhalen, kansen, en meer.

[...]

Het is echt niet als steek bedoeld. Echt, ik heb een warm hart bij T.Net GoT, dus die intentie hoef je niet van mij te verwachten. Heck, waarom denk je dat ik in deze discussie beland ben? Het is een constatering, met teleurstelling. Hopelijk onterecht!
offtopic:
De emmer conservativiteit? Dat lijkt me iets overdreven maar ik ben ook van mening dat GoT vrij conservatief is, of terughoudend, met betrekking tot nieuwe functies en ik moet daar ook bij vermelden dat ik daar gelukkig mee ben. :)
Veel fora gebruiken bijvoorbeeld vBulletin met z'n mega-hoeveelheid beschikbare plugins en men installeert de gekste plugins en skins, met het risico dat er iets breekt. Ook gaat dat ten koste van de usability imo, iets wat op dit forum erg goed geregeld is. :)

Bovenstaande neemt niet weg dat ik wel voorstander ben van nuttige uitbreidingen. Onder nuttige uitbreidingen schaar ik alles dat overzicht vergroot en zoeken naar (soortgelijke) topics makkelijker maakt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

moto-moi schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:04:
Het is wél vaak een reden geweest om er extra goed over na te denken alvorens je eraan begint. De houding die Ruudjah hierboven tentoonspreidde kwam op mij over als een gemiddelde manager die zegt dat een functie "wel even erin gezet kan worden" omdat het toch "niet zoveel voorstelt". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

-NMe- schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:34:
Het is wél vaak een reden geweest om er extra goed over na te denken alvorens je eraan begint.
Mijn opmerking was naar beiden 'groepen' gericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als volgens Devvers het te veel kost - komt er nooit verandering. Gelukkig heb je ook devers die wel de moeite nemen om te proberen de grenzen te doorbreken en te verleggen. Met antwoorden als: "dat gaat te veel load kosten, dus dat kan niet", waren er nooit fantastische games op de C=64 gekomen ("met maar 64kb kan 3D noooit" of hadden we geen Quake op de PC gehad ("daar is de hardware nog niet klaar voor") of "De iPhone draait alleen 1st party software, dus homebrew kan niet.", enz. Gelukkig maar dat er met wat moeite en goed nadenken vaak veel meer mogelijk blijkt dan je op het eerste gezicht denkt dat zo is. Anders zou alles stil blijven staan. Het klinkt hard, maar zo is het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 15:03

rob_erwt

What does this button do?

Ik geloof niet dat een devver hier zich al heeft uitgelaten over de (on-)mogelijkheden dus aannames dat wij vinden 'dat het teveel kost', zijn mijn inziens vrij kort door de bocht...

Ik ga er verder eerst trouwens ook niets over zeggen, maar keurig verwijzen naar zeef in "Deelautomatisiering topicthema's"

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:06:
Anders zou alles stil blijven staan. Het klinkt hard, maar zo is het wel.
vandaar ook dat de huidige forumsoftware totaal niet meer te vergelijken is met de CGI versie die nog bij Pair.com gehost stond toen Tweakers nog een heel klein tweakertje was ;)

(ok - in de tussentijd wel 4x van software veranderd, maar ook dat is vooruitgang).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 16:25
De frontpage heeft toch ook tags bij de nieuwsartikelen? Daaronder nog een blokje met geralateerde artikelen. Het kan dus zeker wel. Maar dan is het aantal nieuwsberichten ook veel kleiner dan het aantal topics.
En als je weer verder gaat dromen zou de volgende stap dan een gerelateerde GoT topics blokje onder de nieuwsberichten zijn :)
Pagina: 1