[PS3] HDMI of Optical audio

Pagina: 1
Acties:

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:49
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed betaalbare ( < 500 euro) 5.1 receiver om 5.1 geluid uit mijn PS3 te toveren.

Nu zijn er op dat gebied talloze merken en types tee vinden, en om daar een keuze uit te maken moet je gewoon gaan luisteren in de winkel lijkt mij. Echter ben ik wel benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Voor zover ik begrijp, heb ik twee mogelijkheden om mijn PS3 aan te sluiten op de receiver. Namelijk via een optische kabel, of via HDMI.

Tijdens heel wat google sessies begrijp ik over deze mogelijkheden (simpel gezegt):

- HDMI kan lossless 5.1 geluid door sturen naar je receiver
- optical kan dit niet, omdat de beperkte bandbreedte van de kabel dat niet toe laat

Dit beketend volgens mij dat als je 5.1 geluid gebruikt over optical, dat dat gecomprimeerd is en je dus details zou kunnen missen. Met HDMI heb je dat probleem dus niet.

In eerste instantie wilde ik gaan voor de HK AVR 247, welke HDMI input en pass-through aan boord heeft. Geluid en video worden dan vanaf de PS3 naar de receiver gestuurd via HDMI (losless audio mogelijk), en de receiver stuurt vervolgens het beeld via HDMI door naar de TV.

Ik gebruik op mijn PS3 en HD-Ready TV altijd 720p als resolutie. Het blijkt echter dat de HK AVR 247 de 720p input over zijn scaler chip laat gaan in plaats van direct door te sturen naar je TV (pass through) en dit is niet uit te zetten (in duurdere modellen wel). Dit model valt daarom wat mij betreft af, ik wil zelf de controle hebben over het feit dat de receiver wel of niet iets doet met de video stream.

Voor zover ik kon vinden, vallen receivers die dat wel kunnen ver buiten mijn budget.

Nu twijfel ik of ik mijn budget moet verhogen, en een goede receiver moet kopen die aan mijn HDMI/video eisen voldoet, of dat ik voor een goede optical receiver moet gaan (wat de HK AVR 247 misschien ook wel is, dan kan ik zelf testen of ik de video output van de receiver acceptabel vind).

Ik vraag mij namelijk af in hoeverre de kwaliteit van de speakers van invloed is op het merkbaar zijn van het verlies van data over optical tegenover lossless over HDMI. Mijn speakers zijn namelijk al wat ouder en niet van top kwaliteit. Ik wil ze nog wel eens vervangen maar verlopig nog niet.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Verwijderd

Tenzij je audiofiel bent hoor je waarschijnlijk het verschil tussen optical en HDMI niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 04:32 ]

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Er is geen verschil tussen HDMI en S/PDIF, beide zijn gewoon AES/EBU, ze vervoeren exact hetzelfde signaal.

Eventuele bron:

Wikipedia: S/PDIF

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Sefyu schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 23:43:
Er is geen verschil tussen HDMI en S/PDIF, beide zijn gewoon AES/EBU, ze vervoeren exact hetzelfde signaal.

Eventuele bron:

Wikipedia: S/PDIF
Check your facts! Dit is namelijk niet waar! HDMI kan vanalles verschepen wat betreft audio formaten en heeft met AES/EBU helemaal niets te maken. In het geval van de PS3 kan ie tot 7 kanalen 24 bit 192 Khz ongecompromeerd geluid vervoeren. Iets dat je met SPDIF nooit voor elkaar zult krijgen. De PS3 moet via SPDIF "slechts" 5.1 met 16 bits 48 Khz.

Maar als het jaren lang goed genoeg is geweest voor films, dan zal het voor games vast ook nog wel prima zijn toch.

Ik denk dat HDMI meer een kwestie is van gebruikersgemak :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
ik zou sowieso een "mid-budget" receiver niet gebruiken als hdmi pass-through (als hij die mogelijkheid al geeft), maar de ps3 direct op je tv aansluiten. betreffende het geluid, een optical verbinding voldoet prima voor je geluid... dvd's en games profiteren niet van het geluid over de hdmi; verder hoor je het verschil tussen dolby digital ex/dts es enerzijds en dolby digital HD niet op een set van deze prijsklasse... de performance is zo goed als de zwakste schakel en die zit niet in het digitale gedeelte, maar eerder in de DAC of het circuit erna (relatief simpele trafo/transistoren etc);
ergens moet op bezuinigd worden...
features verkopen eenmaal beter dan simpele maar transparante stereoversterkers met ringkerntrafo en een circuit zonder loudness/bass/treble etc

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
HDMI kan een 7.1 signaal vervoeren en bovendien SACD en DVD-Audio, maar die laatste twee worden toch niet ondersteund door de 40GB PS3. HDMI is echter wel van belang als je ooit naar 7.1 wilt, aangezien dit met S/PDIF voor zover ik weet onmogelijk is (6.1 is max, ook omdat DD en DTS niet verder gaan dan 6 kanalen en S/PDIF geen HD formaten of meerkanaals PCM ondersteunt).
Een nadeel dat ik ondervond van de PS3 via HDMI is dat hij altijd een 7 kanaals PCM geluid uitstuurt in het menu en in de mediaplayer en weigert bitstream of 2 kanaals PCM te versturen (alleen tijdens games en films). Mijn receiver ziet dan 7 kanalen en een LFE kanaals voor de subwoofer, waarvan er 2 ook daadwerkelijk 'ingevuld' zijn met geluid (hij ziet dus 7 kanalen waarvan slechts 2 actief). Aangezien elk kanaal een (weliswaar stil) signaal krijgt weigert hij om het geluid te bewerken en krijg ik geen geluid uit mijn subwoofer. De enige manier om dat op te lossen is door alles behalve 2 kanaals PCM uit te schakelen in het audio menu. Als je vervolgens een film in surround wil kijken moet je dan echter alle formaten weer aanvinken. Als je dus niet van plan bent om 7.1 of HD formaten te gebruiken ('oude' DD en DTS zitten in HD formaat verstopt dus surround geluid heb je ook op een 'oude' receiver met optische aansluiting) zou optisch zelfs wel eens een betere optie kunnen zijn.

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:49
Bedankt voor de info :) Zoals misschien wel te lezen viel ben ik niet zo thuis in de audio-wereld, en ik denk dat ik inderdaad maar voor een goede optical receiver ga ipv een wat mindere maar met HDMI.

Ik moet nog wat gaan luisteren, maar zou de HK AVR 247 een goede keuze zijn (voor optical, ook al heeft hij hdmi) of zijn er duidelijk betere in die prijsclasse?

[ Voor 5% gewijzigd door Cidolfas op 23-05-2008 16:11 ]

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
Kijk eens naar de Onkyo TX-SR606... Rond de 500 euro bij de internet-shops en hij kan HDMI-passthrough. Tevens heeft 'ie 4 HDMI-ingangen, wat erg handig kan zijn als je meerdere HDMI-apparaten krijgt.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
voodooless schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 23:52:
[...]

Check your facts! Dit is namelijk niet waar! HDMI kan vanalles verschepen wat betreft audio formaten en heeft met AES/EBU helemaal niets te maken. In het geval van de PS3 kan ie tot 7 kanalen 24 bit 192 Khz ongecompromeerd geluid vervoeren. Iets dat je met SPDIF nooit voor elkaar zult krijgen. De PS3 moet via SPDIF "slechts" 5.1 met 16 bits 48 Khz.

Maar als het jaren lang goed genoeg is geweest voor films, dan zal het voor games vast ook nog wel prima zijn toch.

Ik denk dat HDMI meer een kwestie is van gebruikersgemak :)
Aha, I stand corrected.

Maar dan moet ik toch even vermelden dat veel mensen(voor zover ik weet, ik heb natuurlijk niet iedereen z'n setup gezien) die een surround setup hebben, 5.1 hebben staan, hoewel HDMI dus beter is, lijkt me het toch wat slimmer om voor optical te kiezen als HDMI duurder is(ik weet niet of dat zo is).

En S/PDIF kan wel degelijk 24 bit audio overdragen(ik weet dat je zegt dat de PS3 alleen 16 bits accepteert, maar het lijkt wel alsof je dat als een argument gebruikt om te claimen dat S/PDIF ver inferieur is, maargoed, dat is het onderwerp niet)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
Mr Magic schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 16:59:
Kijk eens naar de Onkyo TX-SR606... Rond de 500 euro bij de internet-shops en hij kan HDMI-passthrough. Tevens heeft 'ie 4 HDMI-ingangen, wat erg handig kan zijn als je meerdere HDMI-apparaten krijgt.
bij een grote electronica zaak in amsterdam eo (rijmt op hondengeblaf ;)) staat nog een marantz 6001 + extra multiroom app voor 400 te koop... het is een vorig model (xxx2 is nu verkrijgbaar), maar dat maakt hem nog niet slecht...vorig jaar was hij te koop voor rond de 800-900 euro...

verder kan je op marktplaats ook zoeken naar denon 38xx en marantz 7xxx/8xxx. een onkyo 8xx moet 2ehands ook tot de mogelijkheden behoren.

voor goed geluid maken die paar jaar leeftijd niet uit... geloof maar dat het versterker gedeelte niet veel veranderd; het zijn voornamelijk buitenkant en wat extra electronica/software instellingen die hem beter maken, maar uiteindelijk moet er natuurlijk een goed geluid komen uit 2 tot 5 speakers en dan maakt het weinig uit of je hdmi/dts/dolby digital/csII/graphic equalizer whatever hebt... geluid bestaat uiteindelijk uit analoge golven die je trommelvlies prikkelen... en de zwakste schakel zorgt voor de kwaliteit; laat dat maar liever de software zijn dan een DAC of transformator... in het digitale circuit zal er relatief weinig kwaliteitsverlies optreden.

mbt je H/K 247; ik ken het apparaat niet en heb er nog nooit naar geluisterd... zal ongetwijfeld een goed apparaat zijn, maar hij presteert hetzelfde als zijn prijsgenoten (bij a-merken zit er niet zo'n verschil tussen de prestaties, het is vnl of je het een prettig geluid vindt; alleen bij "zwaardere" modellen zal je vnl verbeterde prestaties zien in stereoweergave ivm een beter analoog circuit..

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:21
mac1987 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:05:
HDMI kan een 7.1 signaal vervoeren en bovendien SACD en DVD-Audio, maar die laatste twee worden toch niet ondersteund door de 40GB PS3.
Dit heb ik me al zitten afvragen, of de PS3 nu DVD-A's kan afspelen. Jij zegt dat de 40gb dat niet kan, waarom niet? Ik weet dat de SACD functie er uit is gesloopt, maar hij kan dvd's afspelen, dus ook DVD-A's. Als je dit dan met hdmi op een receiver aansluit, kun je dan niet via LPCM het audio ongecompromeerd doorsturen??

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een, naar mijn bescheiden mening, prima versterker voor de ps3 met hdmi 7.1 ondersteuning is de sony str-dg720. Alles wat je nodig hebt voor een bescheiden prijs, zelf 222 betaald in Duitsland in NL waarschijnlijk wat duurder maar beslist onder de 300 euro.

Die receiver heeft 3x hdmi in en 1x out, zelf heb ik er een ps3, icord hd en een dvd speler aanhangen, werk uitstekend ! Klein en leuk detail : Je kan de namen van de input's zelf aanpassen dus ipv video1,2 en dvd heb je dan Playst-3, Icord en Xoro (ja die laatste moet nog bij de vuilnisbak maar ja wordt alleen gebruikt voor cd-tjes te spelen).

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
HaseMike schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:07:
Een, naar mijn bescheiden mening, prima versterker voor de ps3 met hdmi 7.1 ondersteuning is de sony str-dg720. Alles wat je nodig hebt voor een bescheiden prijs, zelf 222 betaald in Duitsland in NL waarschijnlijk wat duurder maar beslist onder de 300 euro.

Die receiver heeft 3x hdmi in en 1x out, zelf heb ik er een ps3, icord hd en een dvd speler aanhangen, werk uitstekend ! Klein en leuk detail : Je kan de namen van de input's zelf aanpassen dus ipv video1,2 en dvd heb je dan Playst-3, Icord en Xoro (ja die laatste moet nog bij de vuilnisbak maar ja wordt alleen gebruikt voor cd-tjes te spelen).
dan ben ik benieuwd hoe het zit met de 'passtrough' van dit apparaat, zoals de TS zelf al aangeeft.
stuurt hij dit gewoon door, of 'bewerkt' de versterker dit signaal nog ?

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
detonated schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:33:dan ben ik benieuwd hoe het zit met de 'passtrough' van dit apparaat, zoals de TS zelf al aangeeft.stuurt hij dit gewoon door, of 'bewerkt' de versterker dit signaal nog ?
Er zit in de str-dg720 geen scaler, het hdmi signaal wordt dus gewoon zonder bewerking doorgestuurd. Je kan natuurlijk wel kiezen of de audio al dan niet wordt doorgegeven.

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
HaseMike schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 20:33:
[...]
Er zit in de str-dg720 geen scaler, het hdmi signaal wordt dus gewoon zonder bewerking doorgestuurd. Je kan natuurlijk wel kiezen of de audio al dan niet wordt doorgegeven.
dan lijkt mij de str-dg 720 een geschikte 'budget' keuze, de ps3 lekker zelf laten scalen en de reciever bezig laten houden met de audio.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik heb net de Onkyo 606 gekocht, voor 450,- in huis. Deze doet upscaling naar 720p of 1080i voor niet FullHD bronnen. De PS3 wordt dus onbewerkt doorgegeven. Die sony waar ze het over hebben is ook niet verkeerd. Als je die zou nemen heb ik nog wel een adresje waar je voor 275 een mooie 5.1 set van mordaunt kan kopen (bestekeus.nl) dan ben je voor 500 helemaal klaar met die Sony. rest je alleen nog kabels halen.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Heb zelf de STR-dg910 van sony en een ps3.
Werkt super en ook video wordt via hdmi gewoon doorgestuurd.
(her en der via webwinkels voor rond de 400 euro)

[ Voor 19% gewijzigd door guido09 op 24-07-2008 02:10 ]

been there, done that, bought the T-shirt

• Jumpman
  • Laatst online: 23:52
makkie ;) schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:35:
Ik heb net de Onkyo 606 gekocht, voor 450,- in huis. Deze doet upscaling naar 720p of 1080i voor niet FullHD bronnen. De PS3 wordt dus onbewerkt doorgegeven. Die sony waar ze het over hebben is ook niet verkeerd. Als je die zou nemen heb ik nog wel een adresje waar je voor 275 een mooie 5.1 set van mordaunt kan kopen (bestekeus.nl) dan ben je voor 500 helemaal klaar met die Sony. rest je alleen nog kabels halen.
Ik zat aan de Sony STR-DG720 of STR-DG820 te denken met een Harman Kardon HKTS 11 set. Wat is je reden om voor de Mordaunt Short Carnival te gaan?

(De Mordaunt Short Carnival speakers zijn ook 4 - 8 ohm, De Sony versterker 8 ohm. De HKTS11 ook 8 ohm.)

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 24-07-2008 11:14 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• mac1987
Kwestie van smaak denk ik ;)
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik die MS set er ook wat mooier uit vind zien (houtfineer i.p.v. zo'n metaal look) en ik heb ook wat meer vertrouwen in full-size boekenplanken en zuilen dan in zo'n satellietsysteem.
Er is echter niks mis met de HKTS11, maar er blijven beperkingen zitten aan welk geluid je uit satellietspeakers krijgt. Het voordeel is wel weer dat ze wat vrouwvriendelijker zijn (kleiner ;))
65 watt voor de subwoofer van de MS set vind ik dan wel weer een beetje mager ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mac1987 op 24-07-2008 11:21 ]

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-02 11:10

iNFiNiTY-

pro

gewoon me tulp, np

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 12:16
Is het met de goedkopere receivers niet zo dat ze alleen maar HDMI pass-through hebben? Oftewel dat het beeld en geluid naar de TV worden doorgestuurd (ipv geluid via de receiver)?

• mac1987
Meestal wel inderdaad. Sommigen hebben nog meerkanaals PCM ondersteuning, zodat i.c.m. bijvoorbeeld een PS3 of andere Blu-Ray speler met decoder toch nog HD geluid doorgegeven kan worden.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Die MS heb ik gekozen op basis van smaak en onderbuik gevoel. Ik vind HK satelieten er altijd zo goedkoop uitzien. Moet zeggen dat ik over die MS erg tevreden ben. De sub is heerlijk compleet en de speakers klinken goed en zien er erg netjes uit in me huissie :)

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Jumpman
  • Laatst online: 23:52
De Sony STR-DG820 is de broer van de Sony STR-DG720. De STR-DG820 kan wel zelf HD audio decoderen.

Ik twijfel tussen de twee.

Omdat ik een PS3 (decodeert zelf) heb en een Windows Vista Ultimate Media Center PC (alleen S/PDIF optisch uit op het moederbord, eventueel HDMI met audio via de GeForce 8800 GTS (G92) die DVI met audio kan verzenden (2 pin S/PDIF connector op de kaart).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• mac1987
Ze zijn allebei exact even zwaar (8 kg) , dus ik neem aan dat het verschil hem in de aansluitingen of opties zit en niet in de versterking. Of je die opties nodig hebt, moet je zelf bepalen.
HD-audio decodering heb je in ieder geval niet nodig met een PS3 :).

[ Voor 6% gewijzigd door mac1987 op 24-07-2008 16:40 ]

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02 10:22

Gast1981

room with a moose!

Mijn 'probleem' komt redelijk overeen met dit topic.
Met dat verschil dat ik al een (wat oudere) dvd incl surround set heb (LX3700D).

Ik zit nu met het volgende;
Mijn Dolby set heeft geen optische ingang (alleen uitgang...).
Wel zit er een digitale ingang op, in de vorm van een tulpcontact.
Een toslink <-> toslink gaat dus niet passen.
Wat ik zoek lijkt me een toslink <-> rca/tulp kabel.
Zou dat behoren te werken? Krijg ik dan netjes 5.1 uit de PS3 (games, dvd, blu-ray)?
Echter, genoemde kabel heb ik tot nu toe nergens gezien...
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Ik trof wel een converteer kastje aan op enkele sites, met enerzijnds toslink en anderzijds rca, maar ik heb het niet zo op converters ivm kwaliteitsverlies soms. Bovendien lijkt me dat de duurste oplossing.
Pagina: 1