Toon posts:

Haperende Airport Express

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn airport weigert dienst, ik heb de apple support gelezen maar daar wordt ik niet wijzer uit aangezien de airport het soms wel, soms niet doet.

Het hele verhaal:
Mijn Airport Express is net zo oud als mijn iBook: 4 jaar, dus ook niet meer de jongste. Ik heb een paar dagen geleden het ding meegenomen naar school om te kijken of ik 'm daar aan kon sluiten. (het school draadloos netwerk valt er steeds uit) Op school kreeg ik steeds de melding: "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het verbinden met het Airport-netwerk." Ik kon 'm wel zien staan in de lijst, dus ik dacht het ligt aan de kabels op school, laat maar.

Echter eenmaal thuis (in m'n eigen kamer, dus ik zit niet meer dan 1,5 meter van het ding vandaan) zet ik 'm weer terug in precies hetzelfde stopcontact, met dezelfde kabels enzovoorts, krijg ik dezelfde melding. Gelukkig hebben we nog een draadloos netwerk en kon ik daar op werken, wat overigens ook wegstreept dat mijn Airport kaart defect is. Ik dacht nog even dat de kabel kapot is, die kreeg ik niet aan de praat terwijl dat vroeger wel ging.
Maar kabel kapot of niet, de volgende ochtend deed m'n Airport het gewoon weer, ik heb Airtunes kunnen gebruiken. 's middags deed ie het niet meer en de dag daar weer na (vanochtend) doet ie het wèl! Zelfs toen ik vanmidddag thuis kwam en beneden in de woonkamer zat (2 verdiepingen waarvan 1 aardig stevige vloer) deed ie het nog, maar eenmaal boven doet ie het weer niet. Computer hergestart Airport er een paar minuutjes uit gehaald en nog krijg ik eerder genoemde melding.

Hij lijkt het alleen 's ochtends te doen, maar waar het aan ligt is me een raadsel, er veranderen geen instellingen, zelfs geen plaats, ik kan het netwerk wel zien...
Iemand ideeën?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Heb je hem al gereset en opnieuw ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Jup net geprobeerd, ik had 'm al gereset dacht ik, maar dat bleek niet een harde reset te zijn. Alsnog gedaan maar nog kan ik er geen verbinding mee maken en dus ook niet opnieuw instellen.
Gek genoeg kan m'n vriend met zijn pc er wel op. Ondertussen heb ik mijn airport kaart er al uitgehad, uitgezet en weer aangezet.
Dit is echt vaag...

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Op het moment dat jij niet kan verbinden kan je vriend het dus wel? Dat is redelijk apart. In dat geval verdenk ik overigens eerder de iBook dan de PC. Het zou om een verzwakt contact kunnen gaan, dat verbroken wordt naarmate de Mac warmer wordt ('s morgens na een nachtje slapen werkt het prima, later op de dag niet meer).

Verder kan een netwerkkabel inderdaad stuk zijn. Airtunes werkt dan prima, maar internet via de Airport Express (of netwerkconnectie in het algemeen) kan dan weigeren. Dit zal je met name merken wanneer de Airport Express niet is ingesteld als router, en (dus) geen IP adressen uitgeeft (DHCP), en wanneer je bij de IP instellingen van je Airport kaart (Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Airport -> TCP/IP) voor 'Automatisch via DHCP' (oid, ik heb een engelstalige install ;) ) hebt gekozen. In dat geval kan je namelijk wel verbinden met je Airport Express, maar krijg je geen IP adres.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik internet zonder enige problemen met de ethernet kabel.
En mijn draadloze kaart werkt wel met het andere draadloosnetwerk dat we thuis hebben, en werkt ook prima op school.
Airtunes werkt niet, ik kan helemaal geen connectie maken met de airport express, ik kan dus ook niet naar de instellingen van t ding kijken want het hulp programma ziet 'm ook niet. Het netwerk staat wel beschikbaar in de lijst.
Whieee schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:53:
wanneer je bij de IP instellingen van je Airport kaart (Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Airport -> TCP/IP) voor 'Automatisch via DHCP' hebt gekozen. In dat geval kan je namelijk wel verbinden met je Airport Express, maar krijg je geen IP adres.
Dat is inderdaad het geval, zou ik dan op dat gebied iets moeten veranderen? Want de toshiba van RubenJ (m'n vriend) kreeg wel gewoon een IP adres toegewezen als enige/eerste (10.0.0.1 dacht ik)

Het enige wat ik nu kan concluderen is dat mijn bloedeigen, echte apple airportkaart nu racistisch is geworden en Airport netwerken niet meer wil. Gek ding, moet ik toch maar gaan dreigen 'm te vervangen, dat werkte de vorige keer dat ie kuren had ook... (Ja vrouwen en techniek, ik weet 't!)

Verwijderd

wat je zou kunnen proberen is permissies herstellen op je iBook, verhelpt soms wel eens "gekke" dingen (zoals wat jij aan de hand hebt) dit doe je door:
- Je mac uit te zetten
- Je mac weer aan te zetten, en hierna meteen de shift toets in te drukken
je mac geeft uiteindelijk (na een tijd wachten) het inlogvenster met daarboven "safe boot" of NL veilige modus
- herstart je mac, en kijk of het nu wel werkt

daarnaast kan je natuurlijk je AP express resetten, maar dit lijkt me onnodig aangezien de PC van je vriend wel werkt (kan natuurlijk altijd nog nodig zijn, al genoeg gekke dingen meegemaakt met dat malle apparaat :+ )

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk gedaan en het is gelukt hij doet het weer!
Bedankt bmwmaster!

en inderdaad dat aanzetten met shift duurt laaang, we zijn ondertussen maar gaan lunchen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:11:
Eindelijk gedaan en het is gelukt hij doet het weer!
Bedankt bmwmaster!

en inderdaad dat aanzetten met shift duurt laaang, we zijn ondertussen maar gaan lunchen...
kijk dat is mooi om te horen :) veel plezier weer met je machine ;)

Verwijderd

Topicstarter
En toen deed ie het weer niet. Ik heb 1 instelling veranderd, airport weer opgestart en vervolgens kon mijn iBook weer geen verbinding meer maken. Dus heb ik 'm weer gestart in safe boot, waarna ie het weer deed.
Nou ga ik vanochtend er weer achter zitten en wéér doet ie het niet, terwijl ik dit keer niets heb veranderd. Dus heeft er iemand nog andere suggesties? :(

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Lijkt op een probleem dat ik ook heb. Heb nl een sitecom router, draadloos netwerk, powerbook G4 en een airport express.

Het systeem speelt als een zonnetje tot dat ik een keer mijn powerbook uit heb gezet en weer aan. dan wordt de AE niet hekend. hoe kan dat toch?

Remedie: de stekker van de router voor 20 sec er uit en er weer in. Even wachten ( 30 sec ) netwerk/router is weer aan en dan wordt de AE wel gevonden en kan ik feilloos muziek streamen in prima kwaliteit.
Dus ook hier af en toe geen verbinding. Ligt het eraan dat ik geen apple router heb?

Dus TS; stekker er even uit en er weer in. Dat is misschien een doekje voor het bloeden.

Het moet gewoon stabiel zijn.

Iemand tips?

Alles staat op het zelfde kanaal, de buren zitten minimaal 3 kanalen verder dus daar hebben we ook geen last van.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Fireman

Fireman

Niemand ??

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Zelf heb ik ook problemen met mijn airport express gehad (soms wel gevonden, dan weer niet, uitvallen tijdens t spelen), en sinds ik mijn router vervangen heb door een airport extreme heb ik nergens last meer van.
Ik heb dus 't vermoeden dat sommige routers niet goed overweg kunnen met de airport express.

• Fireman

Fireman

Rene59 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:17:
Zelf heb ik ook problemen met mijn airport express gehad (soms wel gevonden, dan weer niet, uitvallen tijdens t spelen), en sinds ik mijn router vervangen heb door een airport extreme heb ik nergens last meer van.
Ik heb dus 't vermoeden dat sommige routers niet goed overweg kunnen met de airport express.
Zo een vermoeden heb ik ook. Ik kan beter dus opzoek gaan naar een b/g router van apple om (mogelijk) meer stabiliteit te krijgen/hebben. n is niet van toepassing volgens mij omdat ik enkel een beetje internet en muziek stream via mijn netwerk.

Pagina: 1