Toon posts:

Harde schijven in slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 hardeschijven in mijn pc waarvan op de ene al mijn data (muziek en video etc.) en op de andere windows vista. Is er nou een mogelijkheid om 1 hardeschijf uit te schakelen als ik hem niet gebruik, want het is nu namelijk zo dat als ik wegloop en ik kom 2 uur later terug zijn bijde hardeschijven uit, en moeten ze weer worden opgestart met gevolg dat ik ook in de tussentijd geen internet verbinding heb. Ik gebruik de dataschijf ook regelmatig.

Is er nou een manier om 1 hardeschijf uit te schakelen terwijl de andere blijft draaien?

Verwijderd

Zorgen dat van die ene altijd wel iets wordt gelezen om de paar minuten. Normaal gezien zal je systeemdisk wel actief moeten blijven, tenzij je de spindown timer te laag zet. Zet anders iets aan op de achtergrond wat continu een klein beetje I/O verbruikt en de systeemschijf zou altijd moeten blijven spinnen.

In Linux/BSD kun je de spindown per schijf regelen, in Windows voor zover ik weet niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:21:

In Linux/BSD kun je de spindown per schijf regelen, in Windows voor zover ik weet niet.
Is er dan ook geen programma voor voor windows?

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2025
ik heb ook zo'n soort probleem. Ik draai vista nu op een raid0 configuratie, en ik heb nog een extra HD voor m'n muziek en wat filmpjes enz. Als ik nou gewoon muziek aan het luisteren ben, en een paar nummers staan toevallig op C (raid0) en vervolgens komt er weer een nummer aan van de andere HD, dan moet ie eerst opstarten. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat ik een paar seconden lang geen muziek hoor.

Nou is dit niet heel vervelend, maar je ergert je er wel aan :P. Nou is het ook zo dat als ik een spelletje aan het spelen ben (van raid0) soms in 1x windows besluit die schijf aan te slingeren, met als gevolg dat heel m'n spel 5 sec lang vastloopt. Dat is dan wel ontzettend irritant.

Ik hoop idd dat iemand hier een simpele oplossing voor heeft?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:59

_Apache_

For life.

Uh, gewoon de schijven aanlaten?! Maar dit werkt alleen om alle schijven aan te laten.

Afbeeldingslocatie: http://img247.imageshack.us/img247/4812/naamloosie9.th.jpg
__

Volgens mij worden ze namelijk ook gewoon apart uitgezet, mijn data schijf viel nog wel is uit, terwijl de OS schijf vrolijk doorwerkte.

[ Voor 35% gewijzigd door _Apache_ op 21-05-2008 20:39 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 15:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien met een tooltje van de fabrikant?

Ik weet dat NHC (voor laptops) het kan instellen. Misschien een vergelijkbaar programma voor desktops zoeken?

• jochemh
heej ik heb het ook gevonden (engelse vista) en die tijd gewoon op 3 uur gezet. Nou moet ie niet telkens weer aan gaan. Het is ook zo irritant dat op dat moment gewoon alles even vastloopt maar goed. Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
jochemh schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:45:
heej ik heb het ook gevonden (engelse vista) en die tijd gewoon op 3 uur gezet. Nou moet ie niet telkens weer aan gaan. Het is ook zo irritant dat op dat moment gewoon alles even vastloopt maar goed. Bedankt!
ja maar dit heeft alleen het probleem van jou opgelost. Ik wil die andere hardeschijf graag uithebben omdat hij anders gaat resoneren. (ja er komt een nieuwe en duurdere kast dus die zou dat niet mogen doen)

Verwijderd

Wat je kunt proberen is HDparm voor windows, link

• jochemh
dus je wilt het energie beheer van je schijven apart regelen zeg maar? Mijn schijf met vista installatie houdt er nooit mee op, dat ding is op de een of andere manier altijd wel ergens mee bezig

Verwijderd

Topicstarter
jochemh schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:10:
dus je wilt het energie beheer van je schijven apart regelen zeg maar? Mijn schijf met vista installatie houdt er nooit mee op, dat ding is op de een of andere manier altijd wel ergens mee bezig
Nee die van mij die gaat op de gegeven moment gewoon in slaapstand.
Pagina: 1