Dempen van kamer

Pagina: 1
Acties:

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:36
hallo.

Nou heb ik mijn luidsprekers verplaatst. Het klinkt gaaf alleen zou ik de akoestiek van de kamer niet kunnen verbeteren. Het klinkt namelijk wat galment.

Nou heb ik een langpolige handoek alleen waar zou ik die kunnen ophangen ?

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/853/img5309smallcv4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/471/img5311smallpv4.jpg

Verwijderd

Ik denk dat het het beste is deze tegen de muur aan de voorkant van de speakers. Waarschijnlijk achter waar je zit. Om zo het weerkatsen tegen te gaan.

Verwijderd

Je kunt onder je raam de leegte vullen met bijvoorbeeld dekbedden, zo zorg je ervoor dat je je laag in de hand hebt. (basstrap heet dat) En de 'galm' die je bedoelt zijn reflecties. Om die weg te halen kun je hebt best resonators bouwen. Maar dat wordt al gauw te dik, wat ook wil helpen is het ' drakeschuim' van de gamma, praxis e.d. Die dempen weliswaar de hoge frequenties en geen enkele laag freq. maar dat is denk in jouw geval niet heel erg.

Zelf heb ik een paar (5) frames gemaakt van 1.80m x 0.60m en die gevuld met drakeschuim. Daar overheen heb ik dun(!) bedlaken gespannen. Vooral dun en spannen. Zo trek je de structuur open van het laken en heb je toch een mooi wit vlak wat niet zo opvalt.

Hang deze frames vlak aan de wand, vooral in de 1e spiegels van je luidsprekers en vergeet niet tussen de luidsprekers en eventueel zelfs je plafond.

Ook heb ik een soort lambrisering gemaakt en gevuld met dekbedden en overspannen met een mooi dekbed, werkt erg goed,

Leg een tapijtje op de vloer.. (zo dik en hoogpolig als je kunt vinden)

Ook kun je frames van 10cm dik maken en deze vullen met geperst rockwool, pas dan alleen op voor de fibers... Goed afdekken dus. Wanneer je dit maakt, kun je ze ook gebruiken als basstrap door ze schuin tussen twee wanden te zetten, in de hoeken dus.

Hopelijk helpt dit je probleem.

• Roderiktweaker
Ik moet nog een manier vinden om het allemaal te bevestigen. Alleen heb nu al wel een hoogpolige handdoek tegen die witte kast aan geknijpert (zie foto )

Afbeeldingslocatie: http://img503.imageshack.us/img503/8371/img5313smallos7.jpg

Op de vloer lag al een rood tapijtje (een kleintje )

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-05-2008 20:20 ]

Verwijderd

Vooral die theedoek op je lampje 'is a big help' :-) (phun intendend)

Die frames kun je gewoon met een spijkertje ophangen. Die wegen niks...

Wat ook helpt is je kasten vullen met boeken, CD's e.d. Alles wat maar verschillende dieptes kan creeren. Ook je stoelen vervangen door bureaustoelen met zachte dikke zittingen. (bankjes e.d.)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 20:28 ]

• Roderiktweaker
het lijkt wel degelijk beter geworden. Zeker met het gordijn dicht.

Leek mij handig om dit eerst op te lossen voordat ik nieuwe apparatuur koop.

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/6666/img5315smallty8.jpg

Verwijderd

@realmusic

zou je wat fotos kunnen maken, want het zoals ik het begrijp heb je hier aardig wat tijd aan besteed.
en met fotos is het net wat makelijker te begrijpen wat je nou zoal bedoelt
dus deel je kenis :) :) :)

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

@Realmusic ook ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit eruit hebt zien thuis.

@Roderik het lijkt me inderdaad goed om je gordijnen dicht te doen, dit schilt inderdaad al enorm. Zeker voor de hoge en mid tonen. Voor bass is dit waarschijnlijk niet voldoende.

En dit leek me verder het beste topic om ook een aansluitende vraag te stellen over het dempen van een kamer. Als ik nou een bass trap wil maken en ik zoek goed spul om te gebruiken waar moet ik dan zijn? Rockwool 221 231 is een goed materiaal, maar waar ga ik dit vinden? Heb zelf al gekeken bij de praxis daar ligt alleen de 202 die alleen goed is voor het midden en hoog.....
Heb nogal last van staande golven bij 70 en 145hz die mekaar uitdoven, waardoor je het amper hoort.

Verder hoe meet je dergelijke dingen het best naast een spl db meter? Om de rt60 te meten van een ruimte (de nagalm als ik het goed heb?) wat heb je daarvoor nodig?

• Roderiktweaker
Zeker is al echt veel beter geworden. Voor de Bass moet ik die '' holte'' afdichten. Mischien iets met wieltjes ofzo. Ook een schilderijtje opgehangen (zonder glasplaat) werkt al heel veel zonder echt aan de slag te moeten/

Verwijderd

wat ook een leuke is (heb ik gedaan) is zo'n megaposter van Ikea op canvas. Dat is gewoon een schilderij zeg maar en dan de holte erachter opvullen met polyesterschuim van een cm dik (op de stofjesmarkt wel te koop) er achter ophangen. Dat dempt behoorlijk. Bij mij heeft het de flutterecho compleet weggehaald.

Verder natuurlijk een lekker dik wollen kleed (ook lekker aan de voetjes), gordijnen ophangen, leuk bankje neerzetten. Gewoon je kamer wat meer aankleden helpt al stukken.
Wat je verder zou kunnen doen als dat niet voldoende helpt is de dakplaten (ik neem aan dat die hard zijn?) bekleden met systeemplafondplaten of houtwolcementplaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.ihlein-janson.de/bilder/quickAndDirty.jpg
Ook nog een goeie truc om staande golven in de bas te vangen is deze: helmholzresonators. Er zijn van die Ikeakrukjes wat een gesloten spaanplaat kubusje is op pootjes. Als je daar nu een gat in boort aan de onderkant van (+/- 25mm - 50 mm afh van de gewenste frequentie) gaat het ding fungeren als Helmholz-resonator.
Dat is dus een volume met een afgestemde poort: de lengte is de dikte van het onderplankje, het volume kun je zo uitrekenen en het oppervlak van de poort moet je dus uitrekenen adhv de gewenste frequentie.
hier is de beschrijving in het duits
Werkt super en voor weinig. En het valt totaal niet op, zo'n neppaleren kubusje.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

Misschien zoek je op een verkeerde plek naar het probleem, volgens mij heb ik exact dezelfde Driades. Een keer zat de bas poort los waardoor je een soort galm gaat horen. Dat zou ik maar eerst eens checken.
Heb je toevallig nog de specs van de speakers? Ik heb ze namelijk van iemand overgenomen en wil ze wel graag weten.

High Powered Madness

• ksi

ksi

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:50:
[afbeelding]
Ook nog een goeie truc om staande golven in de bas te vangen is deze: helmholzresonators.
Qua akoestiek kom ik eigenlijk net kijken. Maar ik besef wel dat de piek op 68 hz ofzo en het dal op 70 hz een gevolg is van een dubbele room mode (lengte en hoogte).
Zal z'n resonator daartegen ook helpen? Was eigenlijk van plan 2 of 3 vrij grote bass traps te maken heb alleen moeite met het vinden van het materiaal.
(owja en ik hijack je thread een beetje roderik sorry alvast >:) )

Verwijderd

dit poefje
dit programma om uit te rekenen (www.hifiladen.de).

39x39x38 poefje -> volume=0.37²x0.35=^ 48 L
lengte 1.2 cm x 9cm doorsnee geeft een resonantiefrequentie van 68.8Hz
Maar je voelt al wel aan dat je de maten zelf even goed moet meten om zo netjes op de juiste frequentie uit te komen.

Oh ja, het poefje zit normaal geen onderkant in. Dus je moet zelf even een plankje (laten) zagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 20:24 ]

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:02:
hallo.

Nou heb ik mijn luidsprekers verplaatst. Het klinkt gaaf alleen zou ik de akoestiek van de kamer niet kunnen verbeteren. Het klinkt namelijk wat galment.

Nou heb ik een langpolige handoek alleen waar zou ik die kunnen ophangen ?

[afbeelding]
[afbeelding]
Het scheelt een hele hoop als je die rommel die je nu op die kinderkamer hebt staan eruit gooit en speakers aan gaat schaffen waar "muziek" uit kan komen. ;)

Hoe je in hemelsnaam op het idee komt om een handdoek ergens te plaatsen? dit noem ik het toppunt van schraalheid...
Je kunt beter die laminaatvloer eruit gooien en een hoogpolig tapijtje uit Carpet Right erin, voor 5 tientjes ben je dan de man.

• ksi

ksi

@]eep als ik zo lees is die resonator om het dal op te krikken correct? Maar dat is wel specifiek voor 1 frequentie of ook in het aanliggen gebied? Versterkt deze getunede resonator het geluid over een range van zeg 10 Hz enig idee? En de room modes op het dubbele hiervan dus de 145hz-150hz hebben niks aan een resonator?
Of valt z'n ding ook 'af te stellen' zodat je versterking krijgt tussen 50-300Hz?
Op internet kom ik overal bass trap panalen tegen die je verder van de wand kunt zetten als je wil dat ze meer laag absorberen... Dit bereik is geloof ik ook groter dan z'n resonator? Afhankelijk van hoe je hem bouwt misschien?
Verder ben ik erachter gekomen dat mijn baspoorten geloof ik trillen rond de 60-70hz vandaar de piek misschien op ongeveer 60hz. Valt hier nog wat aan te doen zonder nieuwe boxen aan te schaffen?
Je begrijpt dat ik er al vrij veel over heb gelezen maar nog niet echt op de hoogte ben van alle ins en outs haha.

Belangrijke dingen voor akoestiek zijn (na aanleiding van een avsforum.com artikel):
1) de flutter echo
Dit ontstaat door veel harde vlakken in een kamer. Mogelijke oplossingen zijn (zware) gordijnen, tapijt, groot langpolig tapijt liefst wol, absorbers/schuim e.d. , mensen, maar ook bepaalde behandelingen van het plafond (minder logisch).
2) de eerste reflectie
Doordat het geluid via een harde muur eigenlijk 2maal aankomt op de luisterplek (een fractie later en vaak met zelfde intensiteit) zijn stemmen en dergelijke moeilijker te verstaan. Deze plekken kan je vinden door met een spiegel langs de wand te kijken waar je de box kan zien vanuit je luisterplek. Bij jou dus een cmtje of 20-30 voor de rechterbox tegen de wand (daar zou je die handdoek het beste kunnen hangen).
Opm. volgens mij zijn de zij reflecties vaak belangrijker als je verticale reflecties. De meeste boxen stralen meer in de breedte uit dan in verticale richting.
3) bass absorptie
Door bassen te absorberen kan je staande golven vermijden die mekaar uitdoven of versterken. Waardoor over het hele laag bereik de output op de luisterplek lineairder wordt. Deze is lastiger om te doen en wordt vooral bereikt door absorptie panelen met vrij dichte glaswol/steenwol.
En/of de pieken worden versterkt met helmholzresonators?

Verwijderd

Helmholzresonators dempen alleen.
Ze pakken ongeveer net zo'n specifiek gebied als door de afstand tussen 2 muren aan staande golven veroorzaakt wordt.

Inderdaad zijn flutterecho's imo het vervelendst. Je kunt dat heel makkelijk checken door op diverse plaatsen in de ruimte in je handen te klappen. Het geluid blijft dan tussen de 2 muren heen en weer stuiteren. Je kunt proberen dat geluid te verstrooien, of gewoon gedeeltelijk te absorberen met wat aan de muur (tapijt, gevulde boekenkast of schilderij).

1e reflektie is vooral de vloer omdat je daar het dichtst bij zit (plafond is altijd verder weg) en dat los je simpel op met een flink kleed op de vloer. De wanden kun je oplossen door de speakers verder van de wand te plaatsen, of als dat niet gaat het zelfde te doen zoals bij flutterecho.
Ik heb zelf mijn kamer waar rechts een deur zit weer symmetrisch gemaakt door links mijn cd-rekken op te hangen. Die zijn van een draaibaar u-profiel, vier stuks, zodat ik kan tunen door ze iets te draaien (en ik zie lekker geen rijen cd's wat altijd zo rommelig staat).
Teveel 1e reflektie verstoort de ruimtelijke afbeelding door versmering.

De staande golven kun je simpel uitrekenen of testen met een signaalgenerator programmatje op je pc (beter). Je verschuift dan de frequentie tot hij ineens veel harder lijkt. Staande golven treden op als het geluid parallel tussen 2 vlakken heen en weer kaatsen. Je moet het zien als de lengte van een snaar. De ene keer overlappen de bovenkant van de sinus, de andere keer de boven en onderkant. Dan heb je dus òf verdubbeling, òf uitdoving op verschillende plaatsen op de snaar.

Maar als je dan door de kamer gaat lopen zul je merken dat het op sommige plekken loeihard gaat en op andere plekken juist weer zacht. Dat komt door interferentie: je krijgt een soort moiré-patroon van geluid doordat je een puntbron hebt die tegen een vlak reflekteert.
Als je dus bepaalde frequenties hebt die op een bepaalde plek veel zachter lijken kan dat dus óók door interferentie komen. Dan kun je wel op verschillende plaatsen verschillend afgestemde HHR's neerzetten maar dat is het paard achter de wagen spannen/symptoombestrijding.
Je kunt beter zorgen voor demping van die reflecties.

Dempen van lage tonen doe je trouwens niet met 'drakenschuim' of van die eierrekjes. Dat is de grootste onzin. Die zooi helpt helemaal niks. Alleen wat 1e reflekties in de treble. Dempen van lage tonen doe je met voorzetwanden, zwevende vloeren en andere dingen met massa, zoals een boekenkast. Of veel mensen uitnodigen.

• Roderiktweaker
Nog even zeggen hoe het vordert. Ik wou die holte niet afsluiten (dan zit je tegen zo'n triplexplaatje aan te kijken. Maar heb het opgelost met dozen met computerzooi die ik toch niet gebruik met daaroverheen een lekker dikke deken !

Scheelt al stukken !

Er komt nog een poster aan de muur (van de hama met schuim). En een stoffen bank !

Afbeeldingslocatie: http://img74.imageshack.us/img74/5377/img5339smallqm1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img387.imageshack.us/img387/5258/img5340smallwi4.jpg

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43
Heb ik een vraagje, hoe heb je de versterker afgesteld? Die van mij heeft een functie waarbij ik kan aangeven wat voor een soort muren/kamer ik heb. Op die manier kan ik dus ongewenste echo's e.d. gedeeltelijk voorkomen. Ik kan ook niet echt zien of jouw speakers op spikes of pucks staan, dit kan in veel situaties ook al wat ellende voorkomen.

apollo13

• Roderiktweaker
Versterker wil ik niets mee doen. alles in het midden geen loudness of eestera/minder bass. Het word steeds beter. Nu ook de radiator afgedekt (die zat ook vrolijk mee te spelen).

Ze staan op een soort spike's. Wil dit eerst regelen voordat ik nieuwe speakers aanschaf. (budget 1000euro)

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/9256/img5342re8.jpg

Ps. ik vind oud kwaliteits spul wel goed. Mijn HK6300 heeft geen afstandbediening. En mij lijkt een versterker waarbij je je kamer kan instellen zeer ongeschikt om muziek op te luisteren. Al die electorince filter ertussen....

[ Voor 24% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-06-2008 21:00 ]

• Roderiktweaker
----- Error ------

[ Voor 98% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-06-2008 21:00 ]

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43
Quote "Ps. ik vind oud kwaliteits spul wel goed. Mijn HK6300 heeft geen afstandbediening. En mij lijkt een versterker waarbij je je kamer kan instellen zeer ongeschikt om muziek op te luisteren. Al die electorince filter ertussen.."

Op mijn versterker ( Sony STDR 475, al een oudje) staat ook een preset voor muziek, op die manier wordt alles zo "neutraal" mogelijk weergegeven. Zelf ben ik een vervent muziekliefhebber/luisteraar en op die setting is het heerlijk relaxed luisteren, dit natuurlijk gewoon op stereo, geen 5.1. Maar zoals altijd met audio en video, smaken verschillen, maar goed ook.

apollo13

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

apollo13 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:34:
Heb ik een vraagje, hoe heb je de versterker afgesteld? Die van mij heeft een functie waarbij ik kan aangeven wat voor een soort muren/kamer ik heb. Op die manier kan ik dus ongewenste echo's e.d. gedeeltelijk voorkomen. Ik kan ook niet echt zien of jouw speakers op spikes of pucks staan, dit kan in veel situaties ook al wat ellende voorkomen.
Daarmee voorkom je geen echo hoor ;) Een versterker beinvloed niet de fysieke aspecten die je akoestiek bepalen. Ze doen het meer voor standaard delay instellingen enzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1