Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Meestal als ik iets koop vraag ik me af of je er niet meer mee kan doen, dan opgegeven/toegelaten door de fabrikant. OC'n is wel leuk, iTouch jailbreaken was zeer tof, maar net CHDK ontdek.
Met andere woorden, de Canon Hacker's Development Kit.
Dit laat je een andere firmware op je Canon met digig II of III processor installeren.
Daarmee kan je snellere sluitertijden gebruiken, in RAW opnemen, ..

Maar, toen begon me enkele dingen af te vragen. :*)

Er zijn fotocameras met video functie, videocameras met fotofunctie.
Wat bepaalt dan of een lens voornamelijk gebruikt wordt voor foto of video.
Als voorbeeld, een van de apps is showtime, hiermee kan je de foto van de iPhone gebruiken voor videos.
Nu ja, waarom was dat niet direkt mogelijk? (algemene vraag, niet op Apple bedoelt)
Een video is gewoon 25 fotos per seconde, als de camera dat aankan is er toch geen probleem?
En waar stoppen dan de resoluties? Full HD camera is 1920x1080 ( 2073600 pixels)
Een Canon Eos-1Ds Mark III heeft een 21 megapixel sensor en is in staat om 5 beelden per seconden te nemen, dit is op 21 megapixel veronderstel ik. Die heeft wel twee Digic III processoren, stel dat die op bv. 12 megapixel 20~25 fotos per seconde kan maken, kan je dan video opnemen?
Of moet daar softwarematisch een mouw aan gepast worden?

Kan iemand mij een antwoord geven?
Want, voor zo ver ik het begrijp, is elke lens die in staat is om elke seconde 20~25 fotos per seconde te maken ook in staat om video op te nemen, want ken geen verschil tussen een foto- en videocamera lens.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-01 15:14

Sharky

Skamn Dippy!

Aan de lens zal het inderdaad niet liggen. Misschien dat het bij iedere frame aanpassen van het diafragma voor problemen kan zorgen maar dan moet je hem gewoon wide open gebruiken. Verder denk ik dat de beperking vooral in de sluiter zit, die kan dat denk ik gewoon niet aan, helemaal als je minuten lang achter elkaar filmt. In dat geval moet je de sluiter opklappen denk ik om te kunnen filmen.

edit:
zie ook berekening hieronder van facemodder waar ik te lui voor was.

[ Voor 9% gewijzigd door Sharky op 21-05-2008 19:58 ]

This too shall pass

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Tsja... Stel je neemt een 40d met opgegeven 100k kliks sluiter. Dan heb je 25 frames per seconde oftwewel 1500 frames per minuut. Dan mag je na 66 minuten "filmen" een nieuwe sluiter laten monteren....
Om kort te gaan; foto camera hacken is leuk (zie ook de 300d), mits je deze wel blijft gebuiken als zodanig. Features vrijgekomen door een hack zijn altijd leuk om te spelen, soms zelfs erg nuttig (zie wederom de 300d hack). Een fotocamera gebruiken als videocamera heeft geen zin, daarvoor is de opbouw en werking te verschillend.

Verwijderd

En als je de sluiter al omhoog kan houden, dan kan je niet eens zien wát je nou aan het filmen bent.
Maar trek je hier niks van aan, gaan gewoon door, want het is een prachtplan. _/-\o_

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-01 15:14

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 19:59:
En als je de sluiter al omhoog kan houden, dan kan je niet eens zien wát je nou aan het filmen bent.
Maar trek je hier niks van aan, gaan gewoon door, want het is een prachtplan. _/-\o_
En als je sluiter 25 keer per seconde op en neer klappert maakt het toch niet uit dat veel dSLR's geen microfoon hebben want je hoort toch alleen maar 'RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR'

This too shall pass

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
een sluiter is niet hetzelfde als een spiegel :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Stel dat je een digitale sluiter gebruikt wat dit probleem volledig uit de lucht helpt, aangezien gewone videocams dat ook doen zit je met een groter probleem, temperatuur. Die sensoren worden behoorlijk warm.

Wil je wel video-en? Dan kom je bij de Red cam uit. www.red.com, super mooi ding, relatief betaalbaar voor zo'n ding, maar totaal andere prijsklasse dan een 1Ds..

|>

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Het was niet echt een plan, eerder iets waar ik geen antwoord op wist.
Maar als ik ergens iemand z'n DSLR mag gebruiken voor een experiment wil ik wel 66 minuten filmen.. :)

Maar, hoe zit het dan met de digitale camera waar iedereen mee rondloopt.
Ik heb zelf een Kodak V1003 die fotos maakt van 10mp, maar ik kan ook filmen op VGA resolutie.
Hoe gaat dit dan in z'n werk?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Misschien omdat dat geen DSLR is, en dus geen opklappende spiegel heeft ;)

Jammer, die CHDK is blijkbaar alleen voor de P&S-modelletjes... :/

[ Voor 37% gewijzigd door Fire69 op 21-05-2008 20:23 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 07:56

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:10:
Maar, hoe zit het dan met de digitale camera waar iedereen mee rondloopt.
Ik heb zelf een Kodak V1003 die fotos maakt van 10mp, maar ik kan ook filmen op VGA resolutie.
Hoe gaat dit dan in z'n werk?
Bij een point and shoot is de sluiter electronisch en niet iets fysieks.
Dus zodra je camera aan staat wordt je sensor belicht (en zie je dat op je schermpje). Reden dat je maar in VGA kan opnemen zal de fysieke datatransfer limiet zijn. 10MP op 20 fps zal nogal wat MB's per seconde vragen. (geen zin om dat te berekenen)

(De de fysieke limitering van een dSLR: de sluiter + wegklappende spiegel hebben een bepaalde bewegings limiet, maar ook de datatransfer is limiterend btw)

• simon
Heren, heren, het heeft echt niets met de sluiter of de spiegel te maken. Ook digitale fotocameras hebben electronische sluiters, kijk maar naar de D70, die heeft boven de 1/200e (afaik) een electronische sluiter. Waar het om gaat is hitte en inderdaad dataverkeer.

|>

Verwijderd

Topicstarter
simon schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:10:
Stel dat je een digitale sluiter gebruikt wat dit probleem volledig uit de lucht helpt, aangezien gewone videocams dat ook doen zit je met een groter probleem, temperatuur. Die sensoren worden behoorlijk warm.

Wil je wel video-en? Dan kom je bij de Red cam uit. www.red.com, super mooi ding, relatief betaalbaar voor zo'n ding, maar totaal andere prijsklasse dan een 1Ds..
Wow! Red is fantastisch, 5K video! :O
Maar, hoe gaat dit dan in zijn werk?
Ik zie een lens, maar meer durf ik niet zeggen.. |:(

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 07:56

Barrycade

Through the...

Nou achter die lens een vette sensor (met waarschijnlijk koeling) en een lekkere dikke datatransfer naar een dikke vette opslag die die data ook nog kan verwerken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 19:29:
Een Canon Eos-1Ds Mark III heeft een 21 megapixel sensor en is in staat om 5 beelden per seconden te nemen, dit is op 21 megapixel veronderstel ik. Die heeft wel twee Digic III processoren, stel dat die op bv. 12 megapixel 20~25 fotos per seconde kan maken, kan je dan video opnemen?
Je vergeet 1 ding: een 1DsIII is een spiegelreflex. Voor iedere foto moet de spiegel opklappen, en daarna klapt 'ie weer terug. Dat laatste zou misschien niet nodig zijn in burst mode, maar als 'ie 't niet doet zie je in de tussentijd helemaal niks in de zoeker. Lijkt me niet handig als je wil 'filmen'... ;)

edit:
Spuit 11, had de rest van 't topic niet gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 21:51 ]

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:41:
[...]

je smilieorgie maakt niet echt duidelijk of je sarcastisch bent, maar ik zou zeggen, lees die site eens door..

|>

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 17:13

Lifestyle71

De Jos

Ik denk dat als je meer foto's dan filmpjes maakt, je gewoon beter een fototoestel kunt kopen.
Maak je meer films, kun je beter een camera kopen, en 1 frame eruit halen om een foto ervan te maken...

Hoe simpel kan het soms zijn ? ;)

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:41:
[...]

Beetje respect is hier wel op zijn plaats dude.

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
simon schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 21:52:
[...]

je smilieorgie maakt niet echt duidelijk of je sarcastisch bent, maar ik zou zeggen, lees die site eens door..
Sorry.
Gewoon beetje onder de indruk van 5K video. Full HD is er precies niks tegen.
Maar, ik ga de site eens doornemen, bedankt voor de link.

• simon
oh ik begreep je smilie verkeerd, het is een msn : O nee, nu is 't duidelijk

|>

Verwijderd

Topicstarter
Ooh.
Wat is dan een tweakers :O?
Ik ben nog vrij nieuw, daarme.. :P

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

ppFreddy

gewoon Frederik

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:47:
Ooh.
Wat is dan een tweakers :O?
Ik ben nog vrij nieuw, daarme.. :P
als ik er goed naar kijk lijkt het mij nogal een "verveelde geeuw" als in "wat boeit dat me..." :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• simon
Saai, shitty, boring etc.. :p

edit: te laat

[ Voor 22% gewijzigd door simon op 22-05-2008 17:53 ]

|>

Verwijderd

Topicstarter
:O

als in msn ': O' :P

bedankt voor alles!