Geluidskaart voor losse DAC

Pagina: 1
Acties:

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Ik ben van plan om een nieuwe laptop te kopen.

Nu had ik op mijn oude laptop altijd een losse DAC aangesloten voor het geluid (via onboard) en dat klonk echt super! Door de DAC Denon DA-500 worden de slechte DAC's in de geluidskaart namelijk omzeilt.

Nu ben ik van plan een HP Pavilion DV6825 aan te schaffen (als vervanger voor mijn Aspire 1692).
Deze heeft echter geen optische uitgang wat betekend dat ik een externe geluidskaart aan moet schaffen voor de digitale uitgang.

Nu kan ik kiezen uit de volgende (budget is maximaal 50 euro):
- Aureon Dual USB van Terratec
- Soundblaster live connect
- Aureon 5.1 USB

Wat is nou mijn probleem, keuze moet toch makkelijk zijn?
Nou het probleem is dat heel veel van kaarten (heb ook een SB Audigy 2 ZS Notebook gehad) de drivers met het geluid rommelen en ik gewoon puur geluid wil hebben (wat niet door de drivers is vervormd of aangepast), nu weet ik dat de creative kaarten van eerder altijd liepen te rommelen met het signaal en de terratec kaart niet.

Ook weet ik dat sommige kaarten het signaal op 24 bit doorsturen omdat dit sneller is (i.v.m. processorgebruik). Ik zoek een kaart die echt 24 bit of 16 bit uitstuurt en niet upsampled (of hoe je het ook noemt).

Weet iemand hoe het met deze kaarten zit? De Aureon Dual USB lijkt me niet veel soeps... maar jah het gaat om de optische uitgang, en zolang de drivers er niet mee klooien kan er weinig fout gaan met het geluid....

Mijn eisen nog even op een rijtje:
- Externe geluidskaart
- Optische (of coaxiaal, mijn dac heeft allebei) uitgang
- Drivers die niet rommelen met het signaal
- Geen upsampling (vind dit niet bijzonder zwaar wegen, maar het zou wel mooi zijn als de kaart dit niet doet)

Kan iemand mij advies geven? (nee, ik kies niet voor een andere laptop :P vind het design van de HP te mooi t.o.v. een Asus bijvoorbeeld)

Verwijderd

Als je een slot overhebt pmcia dan zal je kunnen kijken naar EMU of Edirol kaarten. Echt deze zijn meer bekendt in de semi/pro geluidswereld waar mensen opnemen of downmix'en. Ze kunnen aan de prijzige kant zitten, maar je hebt wel kwaliteit en geen creative rommel. Alhoewel je moet uitkijken dat EMU nu een aparte dochtersectie is geworden van Creative. Maar gezien drivers/geluid zit het bij EMU wel goed.
Daarnaast is de Digigram VXpocket 440 bijna de top op pcmia geluidskaart, maar die kost dan ook een dik 500euro. Daarnaast kan je bij m-audio, avid etc etc kijken. Genoeg pro-keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 18:29 ]

• Annihilism
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 18:25:
Als je een slot overhebt pmcia dan zal je kunnen kijken naar EMU of Edirol kaarten. Echt deze zijn meer bekendt in de semi/pro geluidswereld waar mensen opnemen of downmix'en. Ze kunnen aan de prijzige kant zitten, maar je hebt wel kwaliteit en geen creative rommel. Alhoewel je moet uitkijken dat EMU nu een aparte dochtersectie is geworden van Creative. Maar gezien drivers/geluid zit het bij EMU wel goed.
Daarnaast is de Digigram VXpocket 440 bijna de top op pcmia geluidskaart, maar die kost dan ook een dik 500euro. Daarnaast kan je bij m-audio, avid etc etc kijken. Genoeg pro-keuze.
Dat is een beetje boven mijn budget, en mijn toekomstige laptop heeft geen PCMCIA sloten o.i.d.

Ik doel meer op een kaartje wat niet al te veel rommelt, als het maar gewoon goed klinkt.

Bij kaarten van 500 euro heeft een losse dac denk ik ook niet veel zin meer aangezien de D/A converters van deze kaarten vaak wel goed zijn.

Zoek meer in het budget van 50 ~ 70 euro. Het hoeft ook geen uitgebreide kaart te zijn, als hij maar SPDIF heeft.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je een digitale uitgang wilt is bijvoorbeeld de M-audio Transit wel een aanrader. Euro'tje of 70-80.
Je weet zeker dat de laptop geen coaxiale digitale uitgang heeft?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

2 jaar geleden in de uitverkoop Creative USB-Soundblaster voor 35€ bemachtigd. Deze heeft zowel SPDIF als optical-out. Werkt prima op mijn DA 500.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
wat dacht je hiervan?
http://www.hagtech.com/hagusb.html

Houdoe

• Annihilism
Hey bedankt voor jullie reacties!!

Misschien is die van hagtech wel wat...

@jempivs, hoe is het geluid met de USB soundblaster? Is het niet hoorbaar vervormt of zo? Een vriend van me heeft hem namelijk niet digitaal maar analoog op zijn versterker aangesloten en je kunt dan heel goed horen dat er extra bass en zo wordt toegevoegd (ook als je CMMS etc uitschakeld).

Is er trouwens nog KX project voor vista? Eerder gebruikte ik die wel eens voor mijn soundblaster live... volgens mij rommelen die drivers ook niet met het geluid..

• bartvl

bartvl

Heb je al naar de M-audio Transit gekeken? Echt een erg sterke 'kaart' wat dat betreft hoor. Hele stabiele drivers heb ik van horen zeggen. Tevens geen geneuzel met geluid zelf. Echt een aanrader om naar te kijken hoor.

Verwijderd

Heb zelf de E-MU 0202, deze heeft echter geen SPDIF en is 100 euro maar doet het uitstekend (altijd leuk om even naar te kijken toch?)

Ik ben tevreden met mijn E-MU geluidskwaliteit, dus daar kan je ook gaan kijken!

• bartvl

bartvl

Ik ben ook mega tevreden met mijn E-MU 0202 USB maar aangezien de TS al een eigen DAC heeft dacht ik: laat ik maar een goede geluidskaart met optische uitgang noemen. Mocht dit niet zozeer een eis zijn, neem dan de E-MU 0202 USB (bij Feedback is hij erg goed aan de prijs.)

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:57
Je kan het ook anders doen:

gewoon een USB stick in je pc stoppen die het signaal wireless naar een ontvanger met zeer goede DAC stuurt.

kijk maar eens naar http://www.sonneteer.com/

een review op: http://www.6moons.com/audioreviews/sonneteer/bard.html

heb het thuis en het is erg handig.

ze hebben ook varianten om wireless je sub of achterspeakers aan te sturen en zelfs een 2x25 watt digitaal versterkertje met wireless ontvanger van 5x 10 cm..
die heb ik al eens mogen beluisteren en speelt veel versterkers er uit.

[ Voor 28% gewijzigd door AteZ op 26-05-2008 11:46 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Annihilism
Het is de bedoeling dat hij de volgende componenten gaat aansturen:

Set 1:
Philips AH180 + MFB 585 speakers (actief)

Set 2:
Yamaha C-2 voorversterker
Yamaha M-40 eindversterker
Philips FB825 luidsprekers

Beide sets geven een enorm gedetailleerd en vol geluid dus wanneer ik een rommelgeluidskaart aansluit hoor je dit direct. Ik zat even te kijken maar op zich lijkt mij gewoon een externe Soundblaster USB ook wel wat. Waar ik alleen benieuwd naar ben is of er dus verschil zit in de geluidskaarten onderling (qua digitale uitvoer). Een kaart die er niets aan toevoegd is dus perfect. Verder hoef ik niet veel functies te hebben en voldoet de meest basic kaart al.

Het maakt dus niet uit of dac's verschrikkelijk beroerd zijn. Ook maakt het me niet veel uit dat er goeie gamesondersteuning op zit (die speel ik toch vrijwel niet).

Ik weet niet of iemand ervaring heeft met kwaliteitsverschil tussen geluidskaart (digitaal aangestuurd). Als dit echt minimaal is dan is mijn beslissing heel simpel, dan neem ik waarschijnlijk gewoon een simpele Soundblaster USB of externe terratec kaart.

Verwijderd

Annihilism schreef op zondag 25 mei 2008 @ 11:36:

@jempivs, hoe is het geluid met de USB soundblaster? Is het niet hoorbaar vervormt of zo? Een vriend van me heeft hem namelijk niet digitaal maar analoog op zijn versterker aangesloten en je kunt dan heel goed horen dat er extra bass en zo wordt toegevoegd (ook als je CMMS etc uitschakeld).

.
Kan helaas niet zeggen hoe de Soundblaster analoog klinkt, daar ik hem van de eerste keer direct via coax op mijn DA500 heb aangesloten (was ook de bedoeling waarvoor ik hem aankocht).
Maar ik ga er van uit dat analoog normaliter van mindere kwaliteit zal zijn, ik ga het bij gelegenheid eens uittesten, maar ik vermoed dat ik het na afloop toch op digitaal zal houden.
Als je gebonden bent aan een analoge aansluiting, denk ik dat je dan toch voor een betere geluidskaart gaat...

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je hebt een kaart nodig die 44.1khz digitaal kan uitsturen, want ik neem aan dat je naar CD's wil gaan luisteren.

Volgens de spec lijkt de Aureon Dual USB dit te kunnen: http://www.terratec.net/e...nische_daten_en_9884.html

Maar de Aureon Dual USB kan het niet (digital: 48 kHz).

DMX 6Fire USB kan ik niets hierover vinden. Waarschijnlijk kan ie het wel, maar waarschijnlijk is ie ook heel duur.

Soundblaster live connect is hoogst waarschijnlijk ook "gelockt" op 48khz dus valt ook af.

Zo kan je verder zoeken naar de goedkoopste kaart die je kunt vinden...

• Annihilism
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:35:
[...]

Kan helaas niet zeggen hoe de Soundblaster analoog klinkt, daar ik hem van de eerste keer direct via coax op mijn DA500 heb aangesloten (was ook de bedoeling waarvoor ik hem aankocht).
Maar ik ga er van uit dat analoog normaliter van mindere kwaliteit zal zijn, ik ga het bij gelegenheid eens uittesten, maar ik vermoed dat ik het na afloop toch op digitaal zal houden.
Als je gebonden bent aan een analoge aansluiting, denk ik dat je dan toch voor een betere geluidskaart gaat...
Analoog was ik sowieso niet van plan :P. Die dac's van een kaart beneden de 100 euro zijn meestal sowieso al om te huilen.

Ik heb al een DA500 en die ga ik gebruiken ook :P het ding klinkt gewoon echt super, ook met mijn huidige Conexant AC97 (realtec achtig).

Het probleem is juist, mijn nieuwe laptop heeft GEEN digitale uitgang, dus ik moet een externe kopen die dat wel heeft. Als ik voor analoog was gegaan had ik uberhaupt geen kaart van beneden de 100 euro gekocht. Dan was de DAC ook overbodig geweest.
Je hebt een kaart nodig die 44.1khz digitaal kan uitsturen, want ik neem aan dat je naar CD's wil gaan luisteren.
Jij snapt wat ik bedoel :P!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-02 23:22
Mijn algemene ervaring met Terratec kaarten zijn zeer goed.

Hierbij moet ik wel vermelden dat deze kaarten minder ondersteund worden,
Naar mijn idee zijn ze kwalitatief wel beter als de creative.

Op het net zijn diverse vergelijkingen te vinden tussen terratec en creative.
Ook zijn de terratec kaarten netjes geprijst.

Succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:35:
[...]

De kaart staat momenteel op een andere PC aangesloten zodat ik het niet kan aantonen, maar ik weet zo goed als zeker dat ik bij de setup 44.1khz kon selecteren. Hieronder nog wat reacties van gebruikers:

http://reviews.pricegrabb...m/4245123/st=product_tab/

Verwijderd

Annihilism schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:30:
[...]

Analoog was ik sowieso niet van plan :P. Die dac's van een kaart beneden de 100 euro zijn meestal sowieso al om te huilen.

Ik heb al een DA500 en die ga ik gebruiken ook :P het ding klinkt gewoon echt super, ook met mijn huidige Conexant AC97 (realtec achtig).

Het probleem is juist, mijn nieuwe laptop heeft GEEN digitale uitgang, dus ik moet een externe kopen die dat wel heeft. Als ik voor analoog was gegaan had ik uberhaupt geen kaart van beneden de 100 euro gekocht. Dan was de DAC ook overbodig geweest.

[...]

Jij snapt wat ik bedoel :P!
Waarvoor gebruik je de DA500 nog zoal?
Er zijn tenslotte 5 aansluitingen mogelijk (3 opt + 2 coax), dus je moet er wel kunnen uitkomen, wel via USB uiteraard. Bij een desktop zou het natuurlijk nog simpeler geweest zijn.
PS: is de DA500 origineel? Ik heb op andere fora nl gelezen dat er nogal wordt aan gemod.
Aan de mijne is iig niets aan veranderd, en ben best tevreden zo...

• Annihilism
Mijn DA500 is nog helemaal origineel. Hij klinkt echt super.

Zonder de DAC klinkt mijn on-board echt verschrikkelijk.
Ook mijn huidige Creative ZS Notebook klinkt slecht zonder dac (Deze kan ik niet overzetten, nieuwe laptop heeft geen PCMCIA :P)

Met de Denon klinkt alles veel voller en gedetailleerder. Zonder de DAC is het gewoon een overdreven bende (te veel bass met de creative, te kil met de on-board). Het is gewoon echt dag en nacht verschil.

Heb hem ook uitgetest op een desktop met een Aureal Vortex 2, daar klonk het met de DAC ook veel beter.. het is ook niet gek want de DAC zit rond een prijsklasse van 600 euro.. dan heb je dus alleen DAC's. de gemiddelde geluidskaart zit daar ver onder (ook professionele).

Ik ga denk ik binnenkort een terratec bestellen en dan zal ik mijn bevindingen hier wel posten (ik houdt mijn oude laptop ook nog even als vergelijkingsmateriaal).

Groeten

Verwijderd

Annihilism schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:05:
het is ook niet gek want de DAC zit rond een prijsklasse van 600 euro..
Bedoel je de DA500?
Dan heb ik mazzel gehad.
Toen ik de mijne 2 jaar geleden ging ophalen in de winkel, kreeg ik een enorme doos, wat mij gezien de beperkte afmetingen van het toestel (formaat tunertje) de wenkbrauwen deed fronsen.
Bij nader toezien bleek het om een jubileum-actie van Denon te gaan: in die doos zat behalve de DA500, ook nog een Monster interlink 400/II + een Monster 100 dig. coax aansluitkabel!
Navraag op het internet bleek dat die kabeltjes toch een gezamenlijke waarde van minstens 100€ vertegenwoordigen.
O ja: ik moest voor de hele set (DAC + kabels dus) 175€ ophoesten.... :)
2e-hands zie ik hem (soms) nog opduiken voor <100€.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 20:10 ]

• Annihilism
Nou probeer op het moment even een Soundblaster Live! External.

Een kameraad van mij had hem over... maar dit wordt hem ook niet.

Geluid is trouwens top! Precies wat ik zoek!

Alleen hij doet vaag onder vista (en onder XP trouwens ook). Het geluid hakkelt, kraakt en af en toe stopt ie gewoon even (ik heb de officiële drivers van Creative).

Zit er aan te denken een PCI Expresscard soundblaster te kopen.. iemand hier ervaring mee? Mijn PCMCIA SB Audigy 2 beviel redelijk.... klonk goed maar was best ontevreden met de drivers...
Pagina: 1