Toon posts:

Keuze tussen HK en onkyo receiver / speaker(set)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben aan het overwegen een surround set te kopen en had bijna een keuze gemaakt, totdat ik begon te twijfelen. Aangezien ik surround (5.1) alleen zal gebruiken voor films(wel fanatiek) en voor muziek slechts stereo (2) vroeg ik me af of de gekozen 5.1 speakerset wel voldoende geluid zou gaan opleveren als ik deze in stereo modus gebruik.

speakerset:
Infinity tss 500

receiver:
-HK avr145
-Onkyo TX-SR304E

vragen:
-leveren 2 speakers van de speakerset tss500 (10-100W per sat en 100W subw) voldoende vermogen om een kamer van 30m2 van degelijk stereo geluid te voorzien?
-zo ja, welke receiver kan ik dan het beste kiezen?
of
-zo nee, kan ik dan beter een surroundset en 2 aparte speakers voor stereo aanschaffen of juist alleen een zwaardere surroundset?
En is het zo dat de receiver van onkyo deze configuratie wel toestaat maar de HK niet? Als ik de achterkanten v/d receivers bekijk, lijkt dat namelijk.

Ik hoor graag jullie tips!
(De prijzen varieren enorm op internet dus ik heb geen budget erbij gezet. Ik neem aan dat de meeste mensen hier de speakers/receivers wel in een categorie kunnen plaatsen. Dus probeer daar meer rekening mee te houden dan de prijs)
Alvast bedankt.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
nee voor stereo geluid is dat setje niet voldoende en kan je het beste 2 vloerstaanders kopen die veel meer geluid kunnen produceren.

Wil je goedkope vloerstaanders kijk dan naar de Eltax Concept 400. á € 100 per paar.
Dit zijn geweldig boxen die geen sub nodig hebben om redelijk geluid te produceren.
Verder is het midden en hoog ook goed.
De boxen kunnen iig redelijk meekomen spreek uit eigen ervaring :D
vergeet ook de merken als Pioneer en Yamaha niet deze hebben ook goedkope modellen.
Kijk eens op www.correct.nl daar staan welke leuke modellen op voor redelijke prijzen.

[ Voor 30% gewijzigd door the squaler1 op 21-05-2008 21:33 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de electronicazaken is de speakerset prima voor de ruimte waarin ik hem gebruik. Dus deze speakerset ga ik bestellen.

Tevens geven zij aan dat de H/K receiver ook een goede stereosound kan weergeven. Een aparte aansluiting voor 2 extra speakers, alleen voor stereo, is niet nodig. Terwijl de onkyo receiver dit wel faciliteert (5.1(zone A)+ 2 (zone B )).

Wat denken jullie?

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Ik zou toch echt doen het geen wat the squaler1 zegt. En verkopers kunnen je natuurlijk van alles wijs maken... daar zou ik niet alles van aannemen.

Een kamer van 30m2 is een behoorlijke kamer, ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat gaat redden met dat Infinity setje. Tuurlijk je hebt wel geluid... maar het houdt niet over.... Ik heb zelf ook een kamer gehad van 30m2 en ik misde toch echt volume (ik had ook saleliet speakers).

Wat is je budget eigenlijk (dit zal je echt zelf moeten aangeven)? Er is zoveel mogelijk, ik zou me eerst wat verder oriënteren en zelf gaan luisteren. Zo'n setje is misschien leuk in het begin, maar op den duur wil je toch meer....... Als je echt voor satelietjes wil gaan, dan zou ik voor de Kef eitjes gaan.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
a hierboven helemaal mee eens verkopers maken je van alles wijs omdat zij van hun producten proberen aan te smeren.
Kijk eens voor speakers 2de hands kun je leuke speakertjes kopen voor weinig.
En misschien zelfs wel een leuke versterker die je 2de hands voor weinig op de kop kan tikken

Hier een leuke versterker voor weinig die beter is als wat jij zegt:
Yahama DSP A2
Denon AVR-2106

[ Voor 47% gewijzigd door the squaler1 op 22-05-2008 23:51 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Verwijderd

Ga die kef eitjes maar eens beluisteren, volgens mij zijn die het beste compromis tussen audio/kleine 5.1 speakers... Strak en zuiver hifi geluid....
Ik heb er me een zware pioneer vsx bij gekocht(vooral voor de hdmi poorten) maar had mischien beter een camebridge audio versterker gekocht tot ik terug wat geld over heb om een apparte hifi opstelling te zetten.

• chrissis
Plus daarbij zijn die kef eitjes (+sub) nu echt belachelijk goedkoop (lees 400 euro)!!!! Je kan ze kopen bij een grote zaak in Rotterdam.
En 2e hands is idd ook een goede optie (je kan ook eens kijken op htforum.nl)/

Succes! En ik zou toch echt nog even wachten met iets te bestellen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 21:30

Shunt

Boe

lijkt me echt sterk dat van die kef dingetjes zelfs + sub een 30m2 gaan vullen he.
natuurlijk zal je overal geluid hebben maar je zal alles zo moeten richten dat je in iedere hoek van de kamer een speaker hebt hangen. En zelfs dan zal je de speakers verdomt hard moeten zetten wil je overal een aangenaam hoor baar deuntje er uit te krijgen.

wees wijs en ga voor teminste boeken plank speakers en het liefste voor 2 zuilen met 2 boeken plank speakertjes. Als je een beperkt budget hebt ga dan of voor een A merk en daar van 2 zuiltjes of voor een 5.1 set van een merk als eltax ofzo die zijn voor wat je er voor betaalt helemaal niet slecht en zullen waarschijnlijk redelijk wat meer volume hebben als van die kef eitjes.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
wat wil je nou? hoe belangrijk is stereo en hoe belangrijk is surround...
stereo geluid uit een surround versterker van €300 kan je qua kwaliteit vergelijken met een stereo versterker van €100 (je hoeft maar 1/3e van de speakers aan te sturen ;)). als stereo dus belangrijk is, ga niet voor een instap model van 2008 maar kies bijv een mid-end model uit een voorgaand jaar zoals denon 21xx/28xx/38xx, marantz 5xxx/7xxx, onkyo 6xx/7xx (2e hands of in de opruiming bij die grote winkel in rotterdam of die keten in utrecht, hilversum en amsterdam). ook surround versterkers als de marantz sr7400 (2004 model, 400 op marktplaats) presteren meer dan voldoende voor je in stereo. dat waren 1000 euro versterkers met alles erop en eraan, mist alleen hdmi, maar dat is niet zo belangrijk voor je geluidskwaliteit in stereo
verder... speakers. voor films moet je speakerset voornamelijk effecten afspelen, dat zijn vooral hoge tonen en lage tonen. het middengebied wordt meestal niet benadrukt. vandaar dat die satelliet systeempjes zo populair zijn; subwoofer en kleine tweeters (eigenlijk). voor muziek kom je gewoon te kort in het middengebied en mis je de harmony.
vloerstaanders of zelfs boekenkast speakers klinken meestal stukken beter voor muziek... ook hier kan je kijken naar aanbiedingen/2e hands sets (mission m3, b&w 600 serie mss 2e hands).
qua vermogen: voor 30m2 heb je niet zo'n zware set nodig; zeker niet als je een subwoofer gebruikt voor je films. tweeters met 10 watt kunnen een aardig onaangenaam hard geluid produceren. voornamelijk lage tonen kosten vermogen (vandaar actieve subwoofers)

tot slot: ga eens LUISTEREN hoe een combinatie klinkt als je hem nieuw koopt

[ Voor 10% gewijzigd door jpvk007 op 23-05-2008 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
stereo en surround zijn voor mij ongeveer even belangrijk. Ik kijk vaak films, tot op heden alleen in stereo, en luister ongeveer net zo vaak muziek. De films die ik kijk zijn meestal divx op een cd'tje.

Mijn totale kamer is (korte lengte gemiddeld genomen) ongeveer 27 m2 (3x9). Waarbij de tvkamer ongeveer 16 m2 (3,5x4,5) inneemt. De tv staat tegen de muur van de lange kant (4,5m). Dan kan je ongeveer voorstellen hoe de speakers geplaatst zouden moeten staan.

Eigenlijk wel een goede vraag; in hoeverre voegt een surroundset iets toe ten opzichte van 2 goede stereo speakers en een sub in zo'n dergelijke ruimte?

Budget ligt voor receiver en speakers rond de 350-400 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 16:28 ]

Verwijderd

Shunt schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:29:
lijkt me echt sterk dat van die kef dingetjes zelfs + sub een 30m2 gaan vullen he.
Ze vullen zelfs een 60m2 ruimte, enfin bij mij toch :-)
KHT3005SE met een Pioneer VSX-LX70, muziek haal ik uit een squeezebox en beeldjes uit een Popcornhour.

Trouwens zolang je je Versterker goed instelt, hoor ik voor de fronts geen verschil in luisterpositie tussen een/twee of drie meter van je tv. met de rears juist het zelfde, hoe verder je ze weg hangt hoe homogener het allemaal gaat klinken..

Muziek is een ander paar mouwen, goed zien waar je je sub zet, want anders klinkt het voor geen meter.

Anyway, die dingen moet je gewoon thuis oplossen door eerst een tijdje te testen, weekje op de kast, weekje in de kast, weekje naast de kast

• chrissis
Een surround set voegt heel veel toe aan een twee stereo speakers. Het is een hele andere beleving. Maar hier geldt wel, liever geen surround dan slecht surround! Daarbij is jouw budget ook wel erg beperkt, als ik jou was zou ik eens goed kijken naar een 2e hands receiver en 2e hands stereo speakers. Bijv zoiets als dit:

Marantz SR7400 = €300,-
2 x Kef Q30 = €200,-

Oke, bovenstaande is wel boven je budget maar dan heb je wel goed stereo geluid. Je kan de set dan uitbreiden naar surround. Vele andere opties zijn natuurlijk ook mogelijk.

Als je perse nieuw wil dan kan je ook eens gaan kijken bij correct. Daar kan je bijv. het volgende kopen:

2 x Wharfedale Diamond: €160
Harman Kardon AVR-132: €300

Iets boven je budget, maar stereo echt een stuk beter dan die Infinity set. Overigens betwijfel ik het of je die Infinity + receiver voor jouw gestelde budget (nieuw) kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door chrissis op 23-05-2008 22:30 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 15:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

H/K avr132 heb je al voor 240 euro en met beetje zoek werk vast nog wel goedkoper ;)
http://www.smitsarnhem.nl...ers_id=75&products_id=430

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• chrissis
Nog beter zelfs! Lijkt me een leuke set om verder op door te bouwen voor €400,-!

Sorry @ TS, ik zie net de de Harman Kardon avr 145 al te koop is voor €189,-. Neem hierbij de eerder genoemde speakers en je blijft binnen je budget.

[ Voor 48% gewijzigd door chrissis op 24-05-2008 00:46 ]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
@chrissis:
zeker goed advies... ik denk persoonlijk dat velen 2e hands audioapparatuur onderschatten. een 2-3 jaar oude surround receiver van destijds +/- 1000-1200 euro presteert nog altijd beter dan een nieuwe receiver van 500 euro omdat de gebruikte componenten simpelweg van betere kwaliteit zijn. je mist alleen wat nieuw features zoals hdmi en mss 6.1 ipv 7.1 aansluiting (maar je zal er waarschijnlijk toch max 5.1 gebruiken omdat zo bijna alle dvd's zijn opgenomen en je simpelweg geen 7+1 speakers in je woonkamer zal plaatsen)

je kan bijv ook beginnen met die marantz 7400 en ik zie op marktplaats nog een paar b&w dm302 speakers staan... boekenplank speakers, prima stereo speakers; missen wat laag als frontspeakers, maar als rear perfect...
aardig om mee te beginnen en als je weer wat meer geld hebt, uitbreiden naar 5.1.

in principe zou je voor een paar stereo speakers hetzelfde moeten besteden als je versterker... mindere speakers benutten niet de kwaliteit van je versterker en betere speakers laten de onvolkomenheden van je versterker horen... het hoort een beetje in balans te zijn

succes!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reacties!

Ik ben niet tegen 2ehands, ik heb ook het htforum er op nageslagen. Integendeel, de Marantz sr7400 lijkt me zeker wel een goede receiver, echter misschien wat boven mijn budget (ook 2ehands). Misschien ook wat teveel vermogen voor mijn ruimte. En het blijft natuurlijk riskant om zo'n duur apparaat, 2ehands, zonder garantie te kopen.

Wat ik nog vergeten was te vermelden, is dat ik geen grote speakerzuilen in mijn kamer wil hebben. Daar is de kamer te klein voor (zie vorige post). Dus dan vallen de Kef Q30 en Wdale af. De dm302 kunnen er qua grootte net mee door, maar liever heb ik ze 1 formaat kleiner.

vragen:
-Hebben jullie nog meer tips over goede 2ehands receivers (specifieke typen)?
-Wat zijn de heikelpunten van 2ehands receivers; waar moet ik op letten?
-Wat vinden jullie trouwens van de Onkyo TX-SR304E, nog niets over gehoord.
-En een kleiner formaat speakers (boekenplank)?

Ik ga vandaag nogmaals erop uit om ergens te luisteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geluisterd naar de denon 2807 en 1908 met de KEF 2005.2 set erbij. En verder naar de H/K AVR132,145,245 met resp. JBL SCS 200.5, HKTS 7, HKTS 11.

In de winkel waar ik de denon met set heb beluisterd was de ruimte beter ingedeeld en kwam de verschillende geluiden er erg goed uit. In de andere winkel heb ik de H/K's beluisterd echter stonden de boxen niet verspreid opgesteld, desalniettemen kwam er zeker goed geluid uit. In tegenstelling tot bijv. een sony surround set (klonk toen behoorlijk belabberd).

Dus mijn budget wat opgeschroefd naar 1000 eur, dan kan ik wat meer waar voor mijn geld krijgen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:41
Ik koop bijna alleen maar tweedehans. Maak je ook vaak leuke winst mee. Tenzij er reparatiekosten zijn.

Voor versterkers : Je moet ze aan horen. En controleer of allen potmeters (volume & Balance & treble ) en Switches (Input selector & Loudness) Of deze een krakend geluid produceren. Ook moet je kijken of er geen Brom uit de luidsprekers komt als je op volume 0 staat. (Defect of aardlus).

en goed afdingen natuurlijk.

Als je ooit een grote kamer hebt, vind ik vloerstaanders heel erg mooi. Veel mensen nemen tegenwoordig een uit het zicht te plaatsen 3-2-1 systeem. Geef mij maar 2 goede oude zuiltjes die gezien mogen worden. Ik vind boekenplank luidsprekers ook moeilijker te plaatsen (zeker als je geen boekenplank hebt). Ik vind ze alleen handig naast het beeldscherm...
Pagina: 1