Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[TFT] Iolair MB24W

Pagina: 1
Acties:
  • 1.362 views

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:43
Diverse topics volg ik al een tijdje en aangezien mijn opstelling is veranderd en moest terugvallen van een 37" LCDtv als monitor naar een 17" CRT (kleuren merk je wel!) merk je wel dat de lettertjes iets kleiner zijn (zeg maar gerust 4/5x zo klein). Het werkt nu wel prettiger.
Een alternatief is een nieuw scherm kopen en 22/24" leek me een goede keuze. de 22" schermen hebben allemaal een TN scherm (samsung zou wel een Pva scherm lanceren over een paar maanden en Lenovo heeft er ook al 1: http://shop.lenovo.com/SE...B768947AD95895F826C34447E en http://www.behardware.com...coveries-at-the-expo.html

Een medetweaker kwam opeens met het volgende: http://www.behardware.com...liath-iolair-vs-dell.html
een 24" widescreen met een MVA panel. voor een Zeer schappelijke prijs. Het nare is alleen dat alleen deze site informatie bied over het scherm. Ik zoek nu dus naar ervaringen van andere mensen en of het het waard is dit scherm te kopen of te laten liggen (wellicht presteert het scherm irl slechter dan een TN scherm)

Officiele site: http://www.iolair.fr/index.php?page=catalogue (let op een leuk muziekje, en franstalig)

http://pan7.fotovista.com/dev/7/0/00067207/l_00067207.jpg
Specs:
24.0" TFT Active Matrix LCD Display
Viewing Angle * H : 180 , V : 180 *
Contrast Ratio * 800 : 1~1000 : 1 *
Brightness * 300 cd/m *
Response Time * 6ms(G to G) / 16ms, 8ms(G to G) / 20 ms *
Display Colors * 16.7M colors *
Max Resolution 1920 x 1200 (WUXGA)
Pixel Pitch 0.270mm (H) x 0.270mm (V)
Connector RGB Analog D-sub 15-pins
DVI * DVI-D *
Audio * Stereo Phone Jack *
Power A/C Socket
Power Voltage 100-240V, 50/60Hz (universal) via internal power supply
Consumption Active < 65Watt Max
Internal Speaker Speaker x 2 (Stereo) *

*betekent dat er 2 versies zijn had ik na research gelezen. Degene met kijkhoeken van 180/180 is de MVA versie. De andere met lagere kijkhoeken is de TN versie. Het gaat hier met name om de MVA versie!

Prijs is nu 299 euro bij http://www.pixmania.nl/nl...ft-scherm-wide-mb24w.html

Dat is de enige shop die in NL levert naar mijn weten.

• Phyxion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-09 17:22

Phyxion

_/-\o_

Yaruka ofzoiets levert dezelfde monitor in Duitsland onder andere.
Ik was ook naar deze monitor aan het kijken, toen ik ergens op een site tegenkwam dat je op deze monitor iets aan de brightness niet in kon stellen waardoor je de monitor veel te fel stond.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Termi
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 07:59
Vooral de inkijkhoek van 180 graden vind ik erg knap, het is altijd 178 graden anders zou je door de rand heen kijken. Niet alleen het paneel maar ook de kwaliteit van de chips bepalen de beeldkwaliteit.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

• DML
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 18:30
Wat ook bijzonder is is de opgegeven contrast ratio en de gemeten contrast ratio van Behardware (scheelt ongeveer 50%). Dit heeft mij ervan weerhouden deze te kopen. De DGM versie is volgens mij ook gewoon hetzelfde en die is er al voor 269,- bij Pixmania. Maar voor gamen prima scherm lijkt mij zo, gezien de 0 ms input lag en 6 ms response time.

DML wijzigde deze reactie 21-05-2008 22:52 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EchoPapa
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02-04-2009
Deze scherm wordt onder talloze merken verkocht.
Komt allemaal bij dezelfde OEM vandaan.

Advies: NIET KOPEN! Deze schermen hebben geen werkende backlight control waardoor je zekers 's avonds met een zonnebril achter de monitor moet werken.

Dit euvel is te verhelpen met een simpele drop-in bypass cable mod (schakeling van nog geen 10 euro) maar dan moet veel geluk hebben en net een monitor ontvangen die precies geschikt is om te modden!

Er zou hier op GoT eigenlijk een "de grote Yukaru/DGM/Iolair/Novita/IIsonic 24" VA monitor topic" moeten komen inderdaad. Heb zelf ff momenteel geen tijd om dit fatsoenlijk te maken helaas.

Ben momenteel actief op prad.de forum waar hier een hele grote topic over bestaat.
http://www.prad.de/board/...t=&hilightuser=0&page=140
In UK, Finland & Frankrijk lopen ook zeer grote topics hierover.
Btw, ik post onder lightner op prad forum...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zerotol
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-04 18:03
om het goed te verstaan : bedoel je nu dat je de brightness niet kunt aanpassen waardoor het scherm bij donker licht veel te 'bright' is ?

Now i am become death , the destroyer of worlds.

• EchoPapa
Klopt, brightness in het OSD menu controleert alleen de panel brightness. Er is geen controle over de backlight achter het panel, en deze backlight staat daarom constant op 100% brightness.
Is behalve in direct zonlicht erg vermoeiend voor je ogen -> zonnebril 8)

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:43
Dus bijvoorbeeld de Samsung T220 (Zelfde prijsklasse) Zou dan een beter keuze zijn pricewatch: Samsung Syncmaster T220

Ondanks: TN vs MVA
22" vs 24"
1680x1050 vs 1920x1200
?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:30

prutser001

Origin - Silence81

Kheb em besteld als het een beetje meezit krijg ik em morgen binnen.
En modden van BL zal geen probleem zijn, heb meer dan genoeg onderdelen op me werk liggen.
Maar eerst maar eens kijken offie het goed doet, 1 halfdooie pixel en hij gaat terug omdat de voet me niet aanstaat.

Tis voor mij meer een goedkope HTPC+HD oplossing, misschien dat ik de xbox360 er ook aan hang.
Maarja ik heb em in ieder geval 'gratis' dus tegenvallen kan het niet.

http://www.behardware.com...liath-iolair-vs-dell.html
Deze review is zeer lovend over het scherm btw.

prutser001 wijzigde deze reactie 27-05-2008 23:05 (13%)

Asus z97 Sabretooth, Intel 4770K, GTX1080, 32GB DDR3 2133, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, CM 550 - Uplay - TRS.SilencE

• EchoPapa
Naja, op reviews na moet je kritisch wezen.
Wat de reviews nalaten te vermelden is gewoon dat die brightness veels te hoog staat eigenlijk daarmee farbrieksaf gewoon een defect genoemd mag worden! :(
Nou staat dit bij de meeste schermen standaard ingesteld maar kan je nog dimmen dmb backlight control.

Zoals ik zeg, backlight op 100% is wel leuk voor scherm buiten midden in de zon maar met wat mindere omgevingslicht ('s avonds) begon het vervelend te worden na 10 min. Heb ook 3 avonden met zonnebril op hierachter lopen werken. 8)

Als HD scherm + console is het scherm minder geschikt vanwege geen 1:1 pixelmapping.
Als je HD video's + games via PC is het wel uiteraard heerlijk omdat je via s/w gpu pixelmapping kan aanzetten. 8)7

Als je mazzel hebt en een scherm krijgt met de goeie PSU PCB waar eenvoudig die BL mod in kan steken, dan wordt het een onbetwistbaar uber-scherm! O-)

Mijn scherm had ook 1 dooie sub-pixel, maar helaas niet de goede PSU bord voor de mod waardoor ik het alsnog terug moest sturen. Het is met dit schermen kopen dat het al een loterij is welke paneel type je krijgt laatstaan de PSU bord.

Als je een shop weet die wil meewerken om een klant scherm met gewenste panel + PSU (BL-mod ready) dan hoor ik het graag! _/-\o_

EchoPapa wijzigde deze reactie 28-05-2008 00:18 (12%)

• prutser001

prutser001

Origin - Silence81

Ik heb em staan, kvin em geweldig voor dat geld het gaat me toch puur om het paneel. Kwaliteit van de behuizing is wat minder vergeleken met b.v. de Dell 2408 etc de voet is ruk ff naar de ikea en een wallmount halen ook weer opgelost (voor mij dan), maarja daar is de prijs ook naar.
Zitten ook gewoon netjes kabels bij, male dsub15-dsub15, hdmi-dvi, audio kabeltjes. Kortom 300 euro meer dan waard, als ik het vergelijk met mijn 2x 19" Benq schermpjes van 339 euro de stuk, best kans dat ik een 2de 24" haal :)

Kijk hoek is super, eigenlijk geen wazigheid/kleur 'vervuiling' totdat je bijna vanaf de zijkant kijkt.
Nu zit ik nog wel bij daglicht dus kan het 'brightness probleem' nog niet echt vast stellen, maar zwart is zwart voorzover, ook contrast is goed.

Op mijn werk hebben 7 mensen het scherm gezien en allemaal overwegen ze om er 1 aan te schaffen voor b.v. xbox360 of voor pc. Weet alleen niet of het resultaat zo mooi is icm een xbox360?

Zo maar even een review schrijven :)

Net even WoW gespeeld, heerlijk zo ff UT3 en R6V2 etc testen, Rambo4 gekeken en dit ziet er gewoon strak uit, geen 'waas' op ghosting opgemerkt nog.
Apple 1080p trailers zien er ook erg goed uit.

Net een lading van die tft test tools losgelaten, enige instelling die ik gedaan heb is brightness/contrast naar 40 gezet ipv de standaard 50,
Ook getest op ghosting/dode pixels etc, UT3 ghosting niet merkbaar, ook die test met dat rode autotje zag er goed uit kleur balans etc is ook goed.

Enige minpunten die ik kan noemen zijn:
1, waaibomen kwaliteit behuizing, opzich niet lelijk maar kwalitatief niet geweldig als je op de rand duwt boven de aan/uit knop gaat scherm uit, blauwe ledje is al afgeplakt.
2, Voet, zou je gebruik willen maken van de voet zijn de mogelijkheden erg beperkt enige dat deze kan is kantelen. Gebruik je een wallmount heb je hier natuurlijk geen last van.

prutser001 wijzigde deze reactie 29-05-2008 20:52 (42%)

Asus z97 Sabretooth, Intel 4770K, GTX1080, 32GB DDR3 2133, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, CM 550 - Uplay - TRS.SilencE

• Ahrnuld
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-09 13:42
En hoe doet ie 't 's avonds? Ben wel heel benieuwd! _/-\o_

Niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Origin - Silence81

quote:
starwave schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:59:
En hoe doet ie 't 's avonds? Ben wel heel benieuwd! _/-\o_
Helemaal niet overdreven fel ofzo, de kleuren zijn erg goed, ik zie nu pas dat 'zwart' op mijn benq soort van donker bruin is. Ik ben zeer tevree met mijn scherm het is gewoon een genot voor mijn ogen, wit is wit en zwart is zwart, zowel overdag als 'snachts, als je niet te kieskeurig bent over de behuizing/voet dan is dit het perfect scherm voor weinig.

Valt me ook op dat als ik de brightness op me Benq op 50 of 100 zet er geen enkel verschil is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EchoPapa
Nice mini-review prutser!
Heb je een DGM via pixmania gekocht?

Wat is je paneltype? ->ff Menu & + indrukken tegelijk, heb geduld soms pakt ie dat niet, dan zit je in de service menu, code daarop is je paneltype. Nog n keer op Menu drukken om in ISP menu te komen. Je kan daar meerdere dingen instellen die niet normaal in OSD zit.
Je zult ook backlight aantreffen (0-250/300); echter geen ruk invloed.
LSDV levels zijn ook instelbaar alleen je bent al deze ISP settings wel kwijt als monitor power off gaat.
(oh en je kan niet zomaar uit de ISP menu komen, enige oplossing is om ff scherm resolutie te veranderen, dan gaat het weg. Power off ook wel, maar dan ben je direct settings kwijt :) )

Kun je het volgende ff testen? Dan zal je denk ik zien wat ik met geen backlight control bedoel.
Met pixel test of andere prog zorgen dat je scherm een full screen zwart beeld krijgt.
Nu in OSD menu brightness gaan verminderen.
Je zult merken dat zwart niet zwarter wordt bij brightness zo'n 40 of omlaag.

Om redelijk achter te werken moest ik brightness op 20 en contrast op 30 zetten naja met deze settings is kleurenweergave niet jofel :(

Mijn 17" Iiyama E431S met TN paneel heeft betere zwart daardoor...

EchoPapa wijzigde deze reactie 30-05-2008 01:16 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Origin - Silence81

quote:
EchoPapa schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 01:11:
Nice mini-review prutser!
Heb je een DGM via pixmania gekocht?

Wat is je paneltype? ->ff Menu & + indrukken tegelijk, heb geduld soms pakt ie dat niet, dan zit je in de service menu, code daarop is je paneltype. Nog n keer op Menu drukken om in ISP menu te komen. Je kan daar meerdere dingen instellen die niet normaal in OSD zit.
Je zult ook backlight aantreffen (0-250/300); echter geen ruk invloed.
LSDV levels zijn ook instelbaar alleen je bent al deze ISP settings wel kwijt als monitor power off gaat.
(oh en je kan niet zomaar uit de ISP menu komen, enige oplossing is om ff scherm resolutie te veranderen, dan gaat het weg. Power off ook wel, maar dan ben je direct settings kwijt :) )

Kun je het volgende ff testen? Dan zal je denk ik zien wat ik met geen backlight control bedoel.
Met pixel test of andere prog zorgen dat je scherm een full screen zwart beeld krijgt.
Nu in OSD menu brightness gaan verminderen.
Je zult merken dat zwart niet zwarter wordt bij brightness zo'n 40 of omlaag.

Om redelijk achter te werken moest ik brightness op 20 en contrast op 30 zetten naja met deze settings is kleurenweergave niet jofel :(

Mijn 17" Iiyama E431S met TN paneel heeft betere zwart daardoor...
Dit staat er als ik M & + indruk:

128K N68665H 811MA7W2C223 P+D+A+5
AU-M24OUWO1-V3

Zou een MVA panel moeten zijn, ik weet niet wat het is maar nu net even mijn oude CRT er naast gezet om te kijken of zwart nou echt zwart is en het komt werkelijk goed in de buurt Brightness 35. contrast 40, voorderest moet ik nog een beetje blauw instellen maar ok.

Ik zie wat je bedoelt, ik zou dus ook moeten modden om dit wel te kunnen instellen, zwart stopt met 'zwarter worden' als ik beneden de 36-37 kom, maarja mag de pret niet drukken :)

Als ik het vergelijk met 1 van die eerdere dell 24" schermen die ik heb mogen gebruiken dan is deze toch wel een hele stap beter. Ok niet kwa behuizing maar wel kwa response/kleuren/ghosting etc

Ook van backlight bleeding geen last, ook met een zwarte kleur geen lichte vlekken waarneembaar (uniformity?) (misschien worden mijn ogen gewoon slechter).
Heb al wel die Iolair lettertjes eraf, met stikkertje verwijderen trok ik de L eraf, rest ook maar verwijdert, nu mooi egaal zwart en blauwe ledje met een stukje zwarte isolatie tape afgeplakt, valt niet op dat dit is afgeplakt, en ben zo die blauwe pit kwijt :) :)

Als je het mij vraagt is dit een perfect scherm om over te stappen naar 24", ik zit er echt over te denken om een 2de te halen, maarja moet ook een beetje denken aan de stroom rekening en de dikte van mijn protemonee :P

Misschien dat ik in de toekomst ook wel ga modden, maar atm zie ik daar niet echt reden toe, enige dat ik wel merk is dat het scherm zelf best warm wordt vergeleken met mijn 19" schermen, maarja vamiddag meer, moet er nu vandoor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EchoPapa
Ok, dat de OSD een AUO-V3 (P-MVA) panel weergeeft hoeft ook niet zo te zijn.
Mijn geretourneerde scherm gaf ook dit aan op OSD maar na openen bleek dat de echte panel met sticker erop een AUO-V2 (A-MVA) was. Naja, dit boeit niet echt, en een V2 is nog beter dan de V3 maar waar ik minder blij om was de PSU pcb bord was niet direct bypass mod compatibel.

Zou je het scherm willen openen om zo te bevestigen wat er daadwerkelijk is geleverd? _/-\o_
Scherm is heel simpel en snel open te maken, 2 schroeven aan achterkant en rest is plastic bezels open klikken met telefoonkaart of iets dergelijks.

instructies: :)
http://66.102.9.104/trans...com/albums/ee298/the-lbt/

PSU CHECK!

super easy bypass cable mod compatible: 8)7
http://www.aijaa.com/img/b/00090/1875948.jpg

Niet direct moddable (solderen vereist en stukken minder controle!): |:(
http://millaman.free.fr/iolair/DSC01801.JPG
http://img149.imageshack.us/img149/6602/mod1ky2.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Ik zoek nu dus naar ervaringen van andere mensen en of het het waard is dit scherm te kopen of te laten liggen
Dat is dus nadrukkelijk niet de bedoeling :o

Op GoT zoek je naar ervaringen van anderen met de search. Vissen naar ervaringen met een eigen topic wordt niet gewaardeerd. Dicht.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True