Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL VBA] Macro voor het maken van variabele koppelingen

Pagina: 1
Acties:

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 09:35

blade181

Cra-cra-cracker?

Topicstarter
Ik heb een kostencalculatiesysteem opgezet in excel.

Die bestaat nu uit 1 hoofd werkboek kostencalculatie met de verdeelstaat (een matrix met horizontaal de kostenplaatsen en verticaal de kosten, zeg maar een verlies en winstrekening).

De andere werkboeken zijn specificaties. Per divisie 1. Die zijn allemaal gelijk dus alles wat bij de een werkt, werkt bij de ander ook.

Hierachter draait een database die de specificaties en de verdeelstaat voorziet van de nodige informatie. Namelijk de naam en nummer van een kostenplaats, machinegroep en de bijbehorende bezettingsgegevens. De database werkt verder goed dus zal verder buiten beschouwing gehouden worden.

Het probleem is als volgt. De specificatie werkbladen zijn heel variabel opgesteld. Ze bestaan uit een aantal werkbladen genummerd van 1 t/m xxx. Deze nummers corresponderen met een kostenplaats en zijn gegevens. De kostenplaats en gegevens worden vanuit de database geladen in een worksheet van het specificatie werkblad. Zodra ik in de database een kostenplaats toevoeg en de query op nieuw uitvoer in excel, verandert de lijst van kostenplaatsen. Een kostenplaats zal daarom in een ander genummerd werkblad terecht komen. Dit verandert dus constant als ik iets verander.

De toegekende kosten uit de verdeelstaat die gekoppeld is met de genummerde werkbladen uit de specifcatie werkboek moeten ook meeveranderen als ik een kostenplaats toevoeg of verwijder. Dus ik bedacht me dat ik eventueel met een formule zoeken of index of vergelijken de juiste cel kon opzoeken en de juiste kosten op de juiste plek kon vullen. Dat wilde niet helemaal dus moet ik een andere oplossing vinden.

Is er een mogelijkheid om een macro te maken die op basis van een aantal rows, column en zoekwaarden koppelingen kan bijwerken voor een groot aantal sheets. Dit is zo'n omvangrijk probleem dat ik dus niet precies weet waar ik moet beginnen.

Elke genummerde sheet heeft een variabele range (de kolommen verschillen namelijk per werkblad) en nog meer gegevens zijn zeer variabel.

Another white boy in this movie? Damn!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
PRG >> OFF

Tevens een kleine tag-change: [Excel vb] >> [VBA]

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 21-05-2008 15:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 09:35

blade181

Cra-cra-cracker?

Topicstarter
Ik dacht, vba is ook programmeren en hoogst waarschijnlijk gaat het toch over programmeren dus daarom dat ik het in programmeren heb gezet.

Another white boy in this movie? Damn!