[XP/XP64] Twee raid 0 configs in één pc met dualboot*

Pagina: 1
Acties:

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik heb nu een raid 0 opzet, twee raptors via sata en XP64. Nu wil ik naast deze opzet nog een raid 0 opzet configureren, twee hdd's in sata met XP32. Ik wil bij het opstarten dat XP64 automatisch gekozen wordt, en dat als ik dat wil ik kan kiezen voor XP32.

Hoe ga ik de installatie realiseren, en hoe kan ik er voor zorgen dat ik een keuze krijg met waarvan ik wil booten?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarschijnlijk kun je op jouw RAID controller gewoon twee RAID0 sets definiëren. Verder voor een dual boot optie moet je naar een bootmanager gaan kijken. Zover ik weet biedt Windows XP dit zelf al aan als je een tweede installatie uitvoerd, maar met een goede bootmanager zal dit net even wat netter gaan. Dit heeft overigens verder niet echt iets te maken met specifiek de hardeschijf of de RAI controller, maar meer met Windows en de te gebruiken software, daarom verplaats ik dit topic naar Windows Clients .

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alwaar ik nog even de titel in alle vrolijkheid bewerk en je topic van de opmerking voorzie dat je wat dat betreft alleen even goed moet opletten op de bootsequence in je BIOS, en uiteraard dat je ervoor zorgt dat je niet de verkeerde RAID set pakt bij het installeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tarabass
Omdat ik het zo goed mogelijk wil doen, wil ik graag weten waar ik op moet letten. Wat is bijvoorbeeld een goede bootmanager en waar installeer ik die? Is het slim config 1 te ontkoppelen en zo config 2 veilig te installeren, en kan dat uberhaupt wel weer samengevoegd worden daarna? Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen om het zo goed mogelijk te configureren?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tarabass schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:42:
Omdat ik het zo goed mogelijk wil doen, wil ik graag weten waar ik op moet letten.
Ok :) Daar kan ik inkomen.
Wat is bijvoorbeeld een goede bootmanager en waar installeer ik die?
Die van XP is good enough voor jouw doeleinden hoor :)
Is het slim config 1 te ontkoppelen en zo config 2 veilig te installeren, en kan dat uberhaupt wel weer samengevoegd worden daarna?
Dat zou ik nou niet doen, al was het maar omdat je dan achteraf mag gaan lopen uitzoeken waar je je bootloader kan vinden en hoe je de bootloader van raidset2 kan gebruiken om de install op raidset1 op te kunnen starten.
Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen om het zo goed mogelijk te configureren?
Zorg dat je goed in de gaten hebt dat beide raidsets zichtbaar zijn voor de textmode setup (dus met F6 drivers voeren).
Daarna goed opletten welke disken dus leeg zijn (lege RAIDset = nieuwe install dus).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tarabass
alt-92 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 17:45:
Dat zou ik nou niet doen, al was het maar omdat je dan achteraf mag gaan lopen uitzoeken waar je je bootloader kan vinden en hoe je de bootloader van raidset2 kan gebruiken om de install op raidset1 op te kunnen starten.
Dat dacht ik al, maar uit veiligheidsoverwegingen was dit wel iets waar ik aan zat te denken. Ik zal de eerste config laten zitten, en zo de tweede config instellen
Zorg dat je goed in de gaten hebt dat beide raidsets zichtbaar zijn voor de textmode setup (dus met F6 drivers voeren).
Daarna goed opletten welke disken dus leeg zijn (lege RAIDset = nieuwe install dus).
Had al gehoopt dat het zo simpel zou zijn, dus dat gaan we maar proberen. Morgen komen m'n schijven binnen en dan gaan we weer knutselen. Kan ik eindelijk weer mijn favoriete programma's draaien op XP32 _/-\o_

Bedankt voor je antwoord :)

• Tarabass
Mwa, het is gelukt maar niet van harte. Jullie tips waren goed, en alles liep op rolletjes. Totdat ik de pc opnieuw bootte en geen opstart-menuutje kreeg. Dit blijkt nu onder de F8 toets te zitten, wat vrij irritant is. Gelukkig overheen te komen, en misschien wel even wennen.

In de 64-bit versie op scsi0 is helaas mijn tweede scsi neit bereikbaar. Er wordt wel een schijf herkent, maar die is welgeteld 0bytes groot. Als ik erop klik krijg ik een error: "D:\ is not accessible. The file or directory is corrupted and unreadable". In de 32-bit versie op scsi1 is scsi0 wel bereikbaar. Kan dus vanaf de nieuwe raid-opstelling wel bij de oude, maar andersom niet. Weet iemand misschien hoe ik van beide ook beide kan benaderen?

Bovendien vond ik het vreemd dat de drive-letters niet overeen komen met elkaar. Dus geboot van opstelling 1 zijn de drive-letters anders dan geboot van opstelling 2. Veranderen gaat niet want opstelling 1 zegt dat scsi1 onbereikbaar is, en opstelling 2 zegt dat scsi1 niet te veranderen is omdat hiervan geboot is. Is dit erg, of er er een foef om het toch hetzelfde te krijgen?

Verwijderd

Kan het zijn dat XP x64 niet de goede drivers heeft voor de tweede RAID setup, dat is het enige dat ik zo snel kan bedenken...

• Tarabass
Dat zou betekenen dat de 64-bit driver niet de 32-bit ziet, maar de 32-bit driver wel de 64-bit. Beide zijn dezelfde driver van dezelfde cd, maar verschillende bit-versies. Eerlijk gezegd lijkt mij dat dat niet kan, maar wie weet. Wat zou ik er dan aan kunnen doen?

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 14:53
Is het eigenlijk niet zonde op 2x een raid-0 set te hebben.
Of is het fysiek maar 1 set?

Ik snap dat het begin van de schijf sneller is, maar zoveel scheelt dat toch niet?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Tarabass
Voor gamen heb ik twee raptors draaien in raid0. Daar heb ik een 64-bit XP op draaien, ivm 4GB intern. Omdat ik veel programma's gebruik die niet door 64-bit worden ondersteunt of waar ik simpelweg 32-bit voor nodig heb (visual studio, cubase, etc.) heb ik twee hdd's bijgeplaatst met daarop een 32-bit XP.
Pagina: 1