[php/gzip] gzip in php of tpl?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 12:24
Hallo,

In een grootsch project om mijn website sneller te maken wil ik o.a. gzip gaan gebruiken. Ik moet dan boven elk script het volgende plaatsen
<? ob_start("ob_gzhandler"); ?>
en onder elk script dit:
<? ob_end_flush(); ?>

Ik maak gebruik van Smarty voor templates en heb dus voor elke pagina een .php en een .tpl bestand.

Moet ik het dan in beiden doen of in maar 1 van de twee?

De reden dat ik smarty gebruik is natuurlijk omdat ik de php en layout gescheiden wil houden. Daar staat tegenover dat ik niet zeker weet of als ik gzip toevoeg in de php scripts, vervolgens de tpl files ook worden ge-gzipt. Het gzippen van de php scripts is natuurlijk zinloos aangezien die niet verstuurd worden naar de bezoeker.

Weet iemand hier antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Volgens mij is dat gewoon een setting in Smarty, of je wilt serveren met of zonder ZIP-compressie.

Maar om antwoord te geven op je vraag, het gaat natuurlijk om de pagina die uiteindelijk geserveerd wordt. Waar je dat zet maakt niet zoveel uit, maar het is logisch dat dat natuurlijk maar 1x per geserveerde pagina hoeft.

edit: blijkbaar geen standaard feature, maar wel een plugin: http://smarty.incutio.com/?page=GZipPlugin

[ Voor 67% gewijzigd door Bosmonster op 21-05-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Je kan beter een Smarty plugin/extension gebruiken, zoals:
http://smarty.incutio.com/?page=GZipPlugin

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ah, dankje voor de tip. Ik lees alleen in dat script dat dat alleen werkt als je de cache van smarty uit hebt staan. De vraag is dan; wat spaart meer tijd? Het cachen van de php in de pagina's, of het gzippen van de content?

Ook gebruik ik nog eAccelerator. Ik vraag mij af of het wel mogelijk is om alles samen te gebruiken (smarty cache, eAccelerator, en gzip..)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:35
Tja, wat kost meer tijd? Het verzenden van de pagina of het php-gedeelte op de server (queries etc)?
Het eerste? Dan gzip.
Het tweede, dan gaan cachen.

Gzippen kun je altijd nog door je webserver laten doen, onafhankelijk of je smarty-caching gebruikt of niet. En smarty caching, xcache en gzip werken hier prima samen.

[ Voor 36% gewijzigd door BartV op 21-05-2008 13:35 ]

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ok dankje voor de info. Die gzip door de webserver laten doen moet ik toch bepaalde mods voor inschakelen en ook dingen in de .htaccess veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:35
Ja, mod_deflate of mod_gzip bijvoorbeeld. In je .htaccess kun je dan precies aangeven welke file of mime-types je wilt gzippen.

[ Voor 0% gewijzigd door BartV op 21-05-2008 16:06 . Reden: kunnen kannen kennen we niet ]

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Pagina: 1