MVC/O&O Controller wordt View?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik ben bezig met een GUI applicatie in Java. Ik probeer hier het Model-view-controller patroon op een goede toe te passen in combinatie met Observer en Observable. Ik snap het verschil tussen de 2 en ik weet wat ze doen alleen nu loop ik tegen een probleem aan omdat ik het op de jusite manier wil doen.

Ik heb een paar knoppen die alleen actief mogen worden na bepaalde wijzigingen in het model, deze knoppen staan in de Controller klasse omdat hiet de user interactie zit. Als ik dus de Controller Observer maak dan wordt het dus ook een View en dan heb ik meer een model van Controller/view -> Model -> View. Of zie ik dit verkeerd en implementeer ik het patroon nu goed?

Ik heb al een beetje rond gegoogled maar niet echt iets concreets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJKiers
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-12-2023
Ten eerste, waarom zit je UI in je Controller? Je UI hoort in het algemeen in je view en niet in je Controller, in ieder geval als je het MVC-pattern gebruikt.

In dat geval is je view gewoon de Observer, en je Model de Observable. Als je UI echter per se in de Controller moet, zit er imho inderdaad niets anders op dat een Observer toe te voegen aan je Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Bij Swing meuk is meestal de 'controller' geintegreerd in de view.

Als je bv een Event Handler hebt, dan is dat in principe je controller. Vaak plak je deze 'controller' direct vast aan je view. Dus dan is de scheiding minder strak. Op zich niet erg, zo lang je deze meuk maar uit je domain logica houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJKiers
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-12-2023
Ok, zo goed ben ik nou ook weer niet in Java. In dat geval klopt de manier van werken van de TS gewoon, imho