Probleem S-ATA hardeschijf herkenning

Pagina: 1
Acties:

• Rimshim
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 12:31
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een aantal maanden een media pc. Het gaat om een EPIA EX15000 mini-itx platform. In eerste instantie heb ik zonder problemen gebruik gemaakt van een IDE hardeschijf. Hierna heb ik een Samsung spinpoint 500 GB S-ATA II schijf aangeschaft. Ik heb windows XP hierop kunnen installeren echter bemerkte ik soms na een reboot (uitstant of opnieuw opstarten) dat de HD niet door de BIOS werd herkend en ook niet windows opstart. Als ik de computer voor een periode uitzet wordt de HD vaak weer herkend. Nu dacht ik dat het aan de HD zou liggen en heb ik onlangs een 2,5 inch 160 GB Fujitsu S-ATA schijf gekocht. Deze werd in eerste instantie goed herkend, maar ook hier na reboot hetzelfde probleem. In beide gevallen draaien de HD's en zijn goed aangesloten. Ben nu zover dat ik weer helemaal op IDE wil overgaan, maar wil toch graag een oplossing voor het probleem. Ik heb menig website en google doorzocht, maar nergens een gerelateerd artikel.

Alvast bedankt!

Gr Tim

Verwijderd

Ik neem aan dat je al in het BIOS gespeeld hebt met AHCI / emulated PATA?

• Rimshim
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 12:31
Nee dat niet aangezien ik deze termen niet terug kan vinden in de BIOS. Zou een BIOS update deze mogelijkheid kunnen bieden?

Verwijderd

Staat i.h.a. bij je southbridge instellingen volgens mij. Maar bij het bord dat jij gebruikt kan het wel anders zijn dan gebruikelijk. Misschien is de AHCI optie sowieso niet beschikbaar.

Heb je ook al geprobeerd om S-ATA I mode te forceren op de schijf?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
hardeschijf van sata2 (300) naar sata 1 (150) zetten.
Bij hardeschijf firma zoeken hoe dat moet.

• ivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05-2022
Hoi,

Ik heb exact hetzelfde verhaal met een EPIA EX15000 en de Samsung spinpoint 500GB Sata-II en (heb twee verschillende versies geprobeerd). De boel draait goed onder linux, totdat je ingewikkelde dingen gaat doen zoals veel schrijven en lezen tegelijk. Dan treden er steevast kernel-errors op over dat de Sata-controller niet meer kan schrijven en hangt het systeem effectief. Alleen een hard-reset kan het systeem weer naar een werkende staat brengen.

Ik heb alles geprobeerd; laatste bios versie (stond al op het bordje), HD jumperen naar 150GB limiet, alle kernel modules (default, van VIA, met PATA-drivers en SATA drivers) en alle bios opties veranderd die ik kon bedenken. Na veel rondlezen op de diverse fora heb ik geconcludeerd dat VIA niet in staat is SATA-II stabiel te supporten, en heb ik een ouderwetse IDE schijf gekocht en nooit meer problemen gehad.

Deze VIA bordjes zijn alleen goedkoop als je tijd niks kost. Maar goed, als tweaker moet je ook wat te doen hebben ;-)

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Het kan ook een defecte SATA-kabel zijn, ik heb hetzelfde probleem als TS (geen herkenning in BIOS) ook meegemaakt met een Raptor 150GB ADFD in samenwerking met een Asus P5W64 WS Pro en een (dus defecte) bijgeleverde Asus SATA-kabel. Na het vervangen van de kabel door een andere werkt alles nu ruim een jaar zonder problemen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Pagina: 1