• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Sinds ik een nieuwe laptop heb met (breedbeeldscherm en) daar aan vast een redelijk ouderwetse Wacom Graphire (de lekker foute blauwe, met nieuwste driver) wilde ik die ook graag in Photoshop kunnen gebruiken, maar iedere keer na het opstarten van PS wordt de muiscursor in een hoekje linksboven van het scherm gedreven en is het onmogelijk om daar uit te komen, laat staan om iets te kunnen tekenen.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2ciftz9.jpg

Het lijkt net of de mapping verkeerd staat, maar na alle opties in de Wacom opties te hebben geprobeerd lijkt het daar niet veel mee te maken te hebben. Ook een speciale mapping aanmaken zoals hierboven mogelijk is, werkt niet. Daarnaast werkt het tablet in alle andere programma's gewoon zoals het zou moeten. ArtRage, Silo, Painter, 3d programma's met tablet-ondersteuning, ze doen het allemaal perfect, op PS/CS3 na. Ook in Windows zelf zijn er geen problemen tijdens het gebruik van De Pen.

Het enige dat lukt is om de mapping nog kleiner in te stellen. Maar dat helpt ook niet veel als je dan nog maar over een oppervlakte van 50x50 pixels kan bewegen...

Ik draai het trouwens allemaal op Vista SP1. Het uitschakelen van de DWM helpt ook niets. Met de muis werkt het "natuurlijk" wel allemaal.

Google leverde alleen het volgende op:

http://www.adobeforums.com/webx/.59b52d79
http://youtube.com/watch?v=mrHGz2EnS2w
Op de Youtube-link is hetzelfde probleem als ik heb in actie te zien, maar bij mij is het tablet kleiner en het rechthoekje waarin ik kan bewegen op het scherm ook (veel kleiner zelfs).

Wie helpt me uit de brand het hoekje? :)

Dat zit wel Schnorr.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Heb je misschien een ander Vista systeem waar je dit probleem op zou kunnen testen? Het zou kunnen dat Vista gewoon weer vervelend doet.

www.mayaposch.com

• jenne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik zie dat je een application profile hebt, als je die weg haalt/default selecteerd zodat hij gewoon de standaard gebruikt netzoals bij de rest van de applicaties.. (alhoewel ik gok dat je dat al wel geprobeerd hebt)

p.s. is dit niet meer een hardware ding dan graphics?

• Stukfruit
  • Niet online
@Elledan:

Nee, ik heb alleen nog een XP systeem om op te testen, maar daar werkt het allemaal.

Het gebeurde trouwens ook op Vista zonder SP1.

@Decapitator:

Jep, dat had ik inderdaad al geprobeerd :) Ik had juist ook geprobeerd om een profile toe te voegen, maar ook dat hielp dus helemaal niets. De mapping van tablet naar Photoshopvenster blijft verkeerd. Het gebeurt trouwens alleen wanneer het Photoshopvenster actief is. Als het venster niet actief is, dan kan ik er gewoon boven zweven met de pen, zonder problemen.

Daarom is het volgens mij ook geen probleem met de hardware, want het is echt alleen Photoshop die de fout ingaat.

Eigenlijk zou er een manier moeten zijn om Photoshop te vertellen welke mapping ik wil, maar zoektochten voor het vinden van een oplossing hebben tot nu toe nog niets opgeleverd...

[ Voor 0% gewijzigd door Stukfruit op 21-05-2008 11:59 . Reden: Verschrikkelijke typo ]

Dat zit wel Schnorr.

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Probeer eens je photoshop preference file eens te verwijderen. (je venster indeling, aantal history states en memory gebruik worden dan op default gezet)

Dit doe je door voor je op de photoshop icon klikt Shift+Alt+Ctrl ingedrukt te houden en dan photoshop starten. photoshop vraagt dan of je zwker weet of je de instellingen wilt herstellen. Klik gewoon ja. Alle instellingen zijn nu hersteld naar default.

Disconnect je wacom wel eerst even.

Gebeurt dit overgens ook bij andere adobe programma's?

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• Stukfruit
  • Niet online
Nee, dat werkt helaas ook niet. Zodra ik hem weer inplug gaat ie snel weer terug naar z'n vertrouwde hoekje linksbovenaan. Ik heb ook nog geprobeerd om het tablet *tijdens* het draaien van PS erin te stoppen, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
De andere methode was het afsluiten van PS na het resetten van de instellingen, daarna tablet erin, en daarna weer opstarten.

Ik heb alleen Photoshop, ik heb geen idee of het ook in Illustrator gebeurt (maar ik zal straks wel even de demo downloaden om het uit te proberen).
In programma's als Reader gebeurt het ook niet, maar dat lijkt me logisch aangezien die niets speciaals met tabletten doen.

Bij Wacom zelf zijn ze ook niet echt hulpvol trouwens:
Due to maintenance work the Wacom Forum remains closed and will re-open in the next days.

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 22-05-2008 05:31 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Vanochtend begon m'n tablet opeens niet alleen in Photoshop in zijn vertrouwde hoekje te kruipen, maar ook in alle programma's die OpenGL gebruiken (Silo, ZBrush, Blender, ...).

Daarom maar weer verder gezocht naar een oplossing voor het probleem, totdat ik op het werkelijk geniale idee kwam om opnieuw het stuurprogramma (in dit geval: 6.05-7 RC) te installeren!

Vraag me niet waarom, maar sinds de (her)installatie daarvan werkt alles opeens weer :o

Mocht iemand met hetzelfde probleem dit topic in de toekomst nog tegenkomen, nouja.. dat ^^ was dus de oplossing 8)7

* Stukfruit verlaat stilletjes dit topic en begrijpt nu nog steeds niet waarom zijn tabletje steeds in een hoekje zat, maar is in ieder geval blij dat hij weer kan penverven...

Dat zit wel Schnorr.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Waarschijnlijk toch ergens een preference die gereset is :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DieRooie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-08-2023
Ik heb exact hetzelfde probleem .Ook de oude Graphire Wacom en Vista en Photoshop CS3.
Ik ga het gelijk proberen!

• Stukfruit
  • Niet online
Succes! *O*

Als het daarna nog niet werkt zou je trouwens ook nog even in je Device Manager kunnen kijken. Daar stonden bij mij de HID devices van Wacom om een of andere reden ook niet helemaal goed (uitroepteken erbij).

(dat was bij mij al voor de herinstallatie, maar je weet maar nooit of het helpt.. misschien was het een combi-probleem oid)

Dat zit wel Schnorr.

Pagina: 1