• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Hi,

Ik heb hier pas m'n nieuwe mamaplank binnengekregen, alles lekker geinstalleerd, maar ik heb dus nog nooit een Intel chipset gehad.

Nu krijg ik dus iedere keer als ik boot de na de POST, dat de Intel ??? schijven aan het zoeken is, hij list die dus iedere keer. Wat serieus wat tijd opeet.

Dan next: via Ctrl+i stel ik dan een RAID set in, het gekke is: in dat venstertje reageert het toetsenbord heel slecht, precies een delay.

Dan wil ik Vista installeren, waarbij de DVD dus verschrikkelijk traag laad. Als ik de IDE op AHCI zet, dan gaat het een stuk sneller, maar moet ik iedere keer bij het booten op enter duwen.

De RAID set, 2 * 250 GB, is netjes gecreeert bij dat Intel tooltje.

Ik steek een USB stick met de drivers erin, maar hij vindt het volume wat ik net heb aangemaakt niet.

Probleem dus.

Ook als ik geen RAID volumes creeer, ziet Vista ze nog niet.

Kan iemand mij hierbij wat tips geven ofzo? Wat normaal is en wat niet? Google vertelt me echt amper wat over deze plank... en ik vind het een beetje jammer dat het zo slecht werkt.

Edit: en natuurlijk:
GA-X48-DQ6 met daarop een Q6600, met 8GB RAM (memtest ok).

2*250 GB seagate, 500Watt voeding.

PC heeft perfect gebolt met P5N-E SLI

Ik gebruik een USB toetsenbord, for that matter (een G15)

[ Voor 9% gewijzigd door Snake op 20-05-2008 22:39 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat die RAID bios traag reageert komt me bekend voor, tot nu toe heb ik dat met iedere ICHxR bios gezien. Geen idee waar dat precies aan ligt.

Hangt je DVDspeler aan de JMicron of aan de ICH?
Voor wat betreft de drivers is het zo dat er een duidelijk verschil is tussen de Intel RAID en de Intel AHCI drivers, grote kans dat je de verkeerde hebt (ik heb hier dezelfde plank en op de wat trage intelbios na gaat het prima).

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
De DVD speler hangt aan de PATA, dus ik neem aan aan de ICH? Er is iig maar 1 PATA plaats, en daar hangt gewoon 1 DVD speler aan.

En ik zie in de installatie van vista dit:

Intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller (C:\iastor.inf).

De HDD's hangen aan SATA0 & SATA1, dus de oranje poortjes, de paarse gebruik ik niet.

Edit:

Zelfs met de drivers van Gigabyte: http://www.giga-byte.com/...Model.aspx?ProductID=2763 (helemaal onderaan) zie ik NIETS, hij zegt:

'No new devices could be found. ...'

Echt gek.

[ Voor 25% gewijzigd door Snake op 20-05-2008 22:49 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het een P-ATA drive is hangt het ding aan de JMicron, gezien de Intel chip geen P-ATA meer support.

Pak anders de drivers eens van intel zelf, misschien dat dat helpt (zelf heb ik tot nu toe alleen XP gedraait op dit bakkie, van de week ga ik er Vista opzetten, dus ben benieuwd of ik de error dan ook tegenkom).

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:03:
Als het een P-ATA drive is hangt het ding aan de JMicron, gezien de Intel chip geen P-ATA meer support.

Pak anders de drivers eens van intel zelf, misschien dat dat helpt (zelf heb ik tot nu toe alleen XP gedraait op dit bakkie, van de week ga ik er Vista opzetten, dus ben benieuwd of ik de error dan ook tegenkom).
Drivers van Intel heb ik al geprobeert, mooi ge-extracted met -a -pe:\

En die werkten ook niet.

Hebt gij eigelijk ook dat tijdens het opstarten ie ZO lang doet over dat Intel RAID gedoe? (dus waar dat ge ziet 'duw ctrl+i voor ...')

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Even maar een update die imo toch wel belangrijk is:

RAID volledig afgezet, en nog ziet hij de schijven niet. Zit ik dan toch met een configuratiefout ergens?

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Bleh, ben aan het spammen, sorry hiervoor.

Het issue is in ieder geval verholpen: Vista x86 ziet m'n schijf WEL. Dus fout zit in m'n Vista x86-64 schijfje (usenet afgehaalt, en dit is een origineel).

Enige probleem wat ik nu nog heb is die lange boottijd als ie de Intel RAID manager passeert...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Snake schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:05:
Hebt gij eigelijk ook dat tijdens het opstarten ie ZO lang doet over dat Intel RAID gedoe? (dus waar dat ge ziet 'duw ctrl+i voor ...')
Nee hoor, vliegt hij doorheen. Ligt ook heel erg aan de hdds die je gebruikt. Ik had op een ICH8R een 4tal Samsung disks, dat duurde dus gewoon 3 minuten. Met mijn Seagates (waar er nu slechts 3 aanhangen) duurt het een paar seconden per disk maximaal.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:38:
[...]

Nee hoor, vliegt hij doorheen. Ligt ook heel erg aan de hdds die je gebruikt. Ik had op een ICH8R een 4tal Samsung disks, dat duurde dus gewoon 3 minuten. Met mijn Seagates (waar er nu slechts 3 aanhangen) duurt het een paar seconden per disk maximaal.
Er hangen nu 2 Seagates aan, van die speciale van 250GB, 1 platter (ST ...), en hij scant alle poorten. Maar dat is voor later.

Net een NZBtje gevonden van een MSDN disc, met SP1 in, zeer goed :D

Thx m8, & goede nacht :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hij zal sowieso alle poorten scannen, hij moet immers weten of er wat aanhangt. Wellicht dat het wat langer duurt als er veel leeg zijn (ik heb er 5 in gebruik, 3 hdds, 2 DVDrws).

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Ik heb dus een nieuw schijfje van Vista x86-64, en nog werkt dat niet :|

Het werkte de eerste keer, en daarna niet meer...

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Ligt het er niet aan dat je een pata dvd drive hebt?

Ik heb 2 weken geleden een raid 0 array gemaakt op een EX38-DS4. Nooit eerder gedaan, maar alles ging gewoon goed. Ik had toen een sata dvd drive...

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Topicstarter
Jut schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:29:
Ligt het er niet aan dat je een pata dvd drive hebt?

Ik heb 2 weken geleden een raid 0 array gemaakt op een EX38-DS4. Nooit eerder gedaan, maar alles ging gewoon goed. Ik had toen een sata dvd drive...
Neen, als er ook maar IETS op de RAID array geschreven staat vindt hij ze niet.

Maar nu werkt het (nagenoeg) perfect.

Vista's update voor de netwerkkaarten zijn gevaarlijk, want dan hebt ge geen internet meer!

Pagina: 1