Hoge Temperatuur 6600GT @ stock speeds

Pagina: 1
Acties:

• MicroVirus
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10-2023
Hey,

Ik ben me een beetje aan het voorbereiden op overclocken enzo (heb al wat overclocking gedaan, maar op zeer beginners-niveau). Ik maak me al enige tijd zorgen over de temperatuur van mijn GPU's, en nu heb ik toch maar eens besloten om een second opinion te krijgen.

Ik heb een systeem met 2x Asus GeForce EN6600GT 128mb in SLI, op een Asus A8N-SLI moederbord. Ik maak me zorgen om de temperaturen die de GPU's behalen. Op stock speeds (500/1000 core / eff. mem) na het draaien van het GPU-deel van 3DMark05 behaalt de ene GPU een temperatuur van 102°C en de ander 83°C.

Dit vind ik zelf schrikbarend hoog. Voor zover ik weet hebben mijn GPU's altijd al van deze belachelijk hoge temperaturen berijkt, ook voordat ik ze een paar keer overclockt had. Ben ik de enige die denkt dat dit een slecht teken is? Als ik rond zoek dan vind je wel vaker indicaties dat 90°C niet al te ongewoon is voor mijn GPU, maar ik zou graag wat opinies van anderen horen.

Wat extra informatie over de koeling/luchtstroom: de originele luchtkoeling zit er nog op (ook nooit aan gezeten), en er zit een redelijke afstand tussen de GPU's (ongeveer 3-4 vingerdiktes). Tussen de tweede GPU en de kaart daaronder zit wat minder afstand (ongeveer 2 vingerdiktes). Ik weet overigens niet zeker welke GPU als 1 en welke als 2 geldt voor de temperatuurmetingen.

Ik heb ook nog een overige vraag: ik kreeg de indruk dat om de videokaart te overclocken men het beste RivaTuner kan gebruiken, en zeker niet nTune?

Alvast bedankt voor jullie tijd

Verwijderd

Maar hoe hard draaien de fans op dat moment? Niet 100% neem ik aan? Het is m.i. gewoon een driver kwestie, als jij in je hulpprogramma instelt dat de fans bij een lagere temp gaan draaien zullen de kaarten minder warm worden.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Misschien last van stof of een fan die niet of niet al te snel draait?
Boven de 100 graden wordt inderdaad voor de meeste videokaarten wel wat te warm. :)

/me Weet nu zeker dat die een snel cursus typen moet volgen. :+
offtopic:
Maar kan altijd nog langzamer.(hieronder) :P

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 20-05-2008 21:57 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken of de koelers niet misschien vol met stof zitten. De kaart er even uit halen en schoon blazen kan nooit geen kwaad. Is je airflow verder wel goed ? Als de warmte van een kaart niet goed weg kan wordt ie sowieso heter. Tot 90 graden stressed is wel prima dus die 83 is goed. Die 102 is wel te heet en daar zou ik ook wat aan doen.

Verder is overklokken met Rivatuner wel prima. Gebruik het zelf al jaren en bevalt mij prima.

• MicroVirus
Ik heb nu net RivaTuner geinstalleerd en eens bekeken. De Fan Control stond op automatisch, maar wat dat precies inhoudt ... Ik zal sowieso mijn systeem even opnieuw opstarten nu, en kijken of ik de GPU's wat schoner kan krijgen en of dat ook effect heeft. Daarna denk ik dat ik even ga kijken watvoor effect low-level fan control heeft.
Bedankt voor het advies, en ik zal wel laten weten als ik mijn computer weet op te blazen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MicroVirus schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:12:
Ik heb nu net RivaTuner geinstalleerd en eens bekeken. De Fan Control stond op automatisch, maar wat dat precies inhoudt ... Ik zal sowieso mijn systeem even opnieuw opstarten nu, en kijken of ik de GPU's wat schoner kan krijgen en of dat ook effect heeft. Daarna denk ik dat ik even ga kijken watvoor effect low-level fan control heeft.
Bedankt voor het advies, en ik zal wel laten weten als ik mijn computer weet op te blazen.
Niet met een slofzuiger erin he. ;)
Automatisch in Rivatuner betekend dat de Fan wordt geregeld na de temp van de grafische kaart.
Wordt de temp dus hoger gaat de fan sneller draaien, soms werkt dit alleen niet/niet goed. Dat is bij mij dus ook het geval met mijn Radeon HD3850 daarom heb ik de fan met behulp van Rivatuner op een stand vast gezet zodat de GPU niet te warm wordt en ik geen vliegtuig naast me heb staan. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• MicroVirus
Ik ben bijna gestikt, maar in ieder geval is een flinke laag stof uit de videokaart :) Dat een beetje stof 20 graden kan schelen... laatste keer dat ik draaide was de temperatuur iets van 75°C max.
Daarna wel bijna de GPU's vermoord door de Fan speed te ontregelen. Overclocked + 3dmark05 + fan speed 25% was niet zo'n success. Nu even kijken of ik de automatische setting weer kan aanzetten zonder dat de fan speed 25% wordt.
Bedankt voor de hulp

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat je eventueel ook kan proberen is de koelpasta die standaard er op gesmeerd wordt door de fabrikant vervangen. Als je hier een dun laagje AS5 ipv de standaard koelpasta smeert zullen je temps al gauw 10 graden lager kunnen komen te liggen. Dit is pas nodig als de temps echt te hoog worden als je serieus aan het overklokken slaat.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:53
Ik heb hetzelfde moederbord en dezelfde videokaart, maar dan single. De GPU-core wordt bij mij ook 85 graden @ load, maar dat is gebruikelijk bij deze videokaart. De stockkoeling is namelijk zwaar bagger. Als je deze kaarten wil gaan overklokken, zou ik de koeling veranderen. Omdat je SLI draait, stook je je systeem op met 2 kaarten die de warmte niet naar buiten blazen. Dus ik zou niet verder kijken dan de Arctic Cooling NV Silencer 6 (rev. 2) i.c.m. Arctic Silver 5 koelpasta. Dat is wat ik ga kopen binnenkort.

Welkom op GoT btw ;)

Edit:
Maak daar maar 95 graden load van :o Ff aan het stressen geweest en na 5 minuten al deze belachelijke temperatuur :| En dan te bedenken dat deze temperatuur 15 graden hoger kan zijn als het buiten 30 graden is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik maar 1 casefan heb :P Maar dan nog...

[ Voor 23% gewijzigd door Joep op 21-05-2008 23:57 ]

• MicroVirus
Waarschijnlijk had ik al eerder een andere koeler erop gezet, als het niet zo was dat alles in SLI ook keer twee gaat. Dus om het goed te doen zou ik dan twee koelers moeten kopen.
Voeg daar aan toe dat ik niet zo veel ervaring heb, en dat nu na het schoonblazen van de koeling de temperatuur vooralsnog mét overclock onder de 80 graden blijft* laat ik het er even bij. Maar bedankt voor de tip. Wie weet krijg ik er later toch zin in om de overclock wat verder te pushen en dan zal ik inderdaad een betere koeler nodig hebben, want echt spectaculair is de stock koeler niet.

Vaak heeft het echt meerwaarde om naast artikelen op internet ook echt andere mensen voor advies/opinies te vragen. GoT is daar een zeer mooie plaats voor :)

* ik heb de benchmarks echter maar iets van 10 minuten laten draaien, dus ik moet nog eens testen wat er gebeurt na een uur of langer

Verwijderd

je kunt ook indat andere tab je fanspeeds regelen je hebt dan keuze uit 2d low power , 2d high power en 3d high power , je kunt dan je 2d lager zetten dat ie lekker stil is als ie idle draait en je 3d dan weer wat hoger om gestresst genoeg te koelen ...

• MicroVirus
Het zal wel aan mijn videokaarten liggen, want ik mag alleen aan de 3d high power settings komen. De andere twee zijn niet regelbaar. Maakt niet uit. Hij staat nu op auto-control, en dat heeft altijd wel goed gewerkt. Volgensmij heeft mijn computer de fan speed nooit omlaag gegooit, dus ik ben er wel aan gewend :P
Pagina: 1