Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe heet deze schakelaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.921 views

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:56
Aan het begin van de weg staat een verdeelkastje. Hier komt de hoofdkabel binnen, gaat er een aftakking naar een kavel en loopt er een leiding door naar een andere verdeelkast. Nu zit er in verdeelkast nr1 een enorme schakelaar (kon trouwens geen hendel vinden). Deze is van ABB en erop staat een sticker : Schakelaar snel bedienen!. Volgens mij was hij meer dan 80A. Nu wil ik graag weten hoe dit nu heet, en waarom hij snel bediend moet worden... Dit is dus de main switch, vanuit daar gaat er een kabel naar een huis met gewoon een meterkast...

hmm, na wat googlen levert mij de volgende term op: Lastscheider, hij moet snel bedient worden omdat er anders desastreuze gevolgen plaats kunnen vinden.... IS een lastscheider inderdaad de benaming voor deze schakelaar?

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 20-05-2008 21:29 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe het heet (een onderbreker ofzo?), maar hij moet snel bediend worden omdat een stroom van 80A niet zomaar onderbroken kan worden; de stroom "wil" doorlopen en er zal dus een vlamboog tussen de contacten van de schakelaar ontstaan. Door de schakelaar snel te bedienen kan de weerstand tussen de contactpunten snel verhoogd worden en zal de stroom dus snel volledig onderborken zijn (waarna deze niet meer door "wil" stromen).

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Blijkbaar kan de stroom door de schakaar zo hoog oplopen dat de fase(s) ook via een andere weg zijn baan kan zoeken naar aarde.Bijvoorbeeld via het lichaam naar de grond als de omstandigheden daar geschikt voor zijn. Als je de schakelaar snel bedient zullen vonken tussen de contacten ook geminimaliseerd blijven.

Daarbij kan het langzaam overhalen van een grote schakelaar ook gevaarlijk zijn. Door de contacten loopt een stroom wat op zijn beurt een elektromagnetisch veld induceert om de draden. Een schakelaar waar stroom doorheen loopt wil terug schieten omdat het veld zich in stand wilt houden. Als je er dan met je vingers tussen zit...

[ Voor 52% gewijzigd door Oyster op 20-05-2008 21:34 ]

Verwijderd

Moet je eens je gewone lichtschakelaar heel langzaam bedienen. Hoor je het knetteren? Bedenk nu wat er gebeurd in die grote schakelaar, maar dan met 40A ipv 0.4 :+ Ik denk dat die knop instant vastgesmolten zit als je dat doet :P

het komt erop neer dat er tijdens het schakelen geen goede verbinding is, heel veel stroom + slechte verbinding = veel warmte.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 21:36 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Offtopic: bij grotere stromen, zoals het inschakelen van een grote generator heb je vaak breakers die met een veer op de banen gedrukt wordt. Als het te langzaam gebeurd las je gewoon de breaker vast op de banen.

• maarud
hmm, ik dacht even mooi zelf mij even aan te sluiten, maar als ik dit allemaal zo lees gaat dat mooi niet door, ik ben niet gek :P

Verwijderd

Het is gewoon een schakelaar die iedereen zomaar om kan zetten?

Dat snel bedienen zal trouwens zeker niet te maken hebben met vlambogen o.i.d., dan zou deze nooit handmatig geschakeld kunnen worden (80A is ook niet zo veel). Heeft eerder te maken met onderbrekingen bij de afnemers.

• maarud
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:51:
Het is gewoon een schakelaar die iedereen zomaar om kan zetten?

Dat snel bedienen zal trouwens zeker niet te maken hebben met vlambogen o.i.d., dan zou deze nooit handmatig geschakeld kunnen worden (80A is ook niet zo veel). Heeft eerder te maken met onderbrekingen bij de afnemers.
ja, het is de schakelaar die mij verbindt met het echte net. aangezien er nog geen volledige meterkast is krijgen wij stroom via een bouwkast de we moeten huren, maar dat bedrijf is nogal #%$@#$%$#@ dus ik dacht, om wraak te nemen koppel ik de kabel gewoon aan mijn meterkast en haal ik de switch even over :P heb ik ook geen bouwstroom meer nodig })

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nieuwe schakelaars hebben vaak een meganisme waarbij je ze moet pompen, of met een grote veer waardoor ze in 1x omklappen. Dan heb je geen last meer van het snel omschakelen principe.

• maarud
_ferry_ schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:13:
Nieuwe schakelaars hebben vaak een meganisme waarbij je ze moet pompen, of met een grote veer waardoor ze in 1x omklappen. Dan heb je geen last meer van het snel omschakelen principe.
het was vrij nieuwe (nou ja, 2000-2001) en ik zag geen duidelijke hendel, dus misschien is het inderdaad een ander mechanisme.

btw, er zit wel een sticker op: Schakelaar snel bedienen... ik moet dat ding maar eens van dichtbij bekijken dan :P

[ Voor 12% gewijzigd door maarud op 20-05-2008 22:21 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
maarud schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:53:
[...]

ja, het is de schakelaar die mij verbindt met het echte net. aangezien er nog geen volledige meterkast is krijgen wij stroom via een bouwkast de we moeten huren, maar dat bedrijf is nogal #%$@#$%$#@ dus ik dacht, om wraak te nemen koppel ik de kabel gewoon aan mijn meterkast en haal ik de switch even over :P heb ik ook geen bouwstroom meer nodig })
je bedoeld z'n mobiele verdeelkast?? Vaak is dat 380 volt, 16amps Ze worden in de bouw zelf ook wel paddestoel genoemt. (zwarte kast met rode dekesel op een drie poot) Kavels worden wanneer de meterkast nog niet helemaal gereed is tijdelijk aangesloten. Later zal eneco of een andere beheerder de het huis aan het hoofd net aansluiten..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• maarud
To_Tall schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:27:
[...]

je bedoeld z'n mobiele verdeelkast?? Vaak is dat 380 volt, 16amps Ze worden in de bouw zelf ook wel paddestoel genoemt. (zwarte kast met rode dekesel op een drie poot) Kavels worden wanneer de meterkast nog niet helemaal gereed is tijdelijk aangesloten. Later zal eneco of een andere beheerder de het huis aan het hoofd net aansluiten..
nee, het is geen paddestoel, gewoon 3fase , die ligt boven de grond, en als ik zo;n kast bestel sluiten zij hem met een mofje aan. Aangezien ik zelf alles aangelegd heb, mag er geen vaste aansluiting komen totdat een elektricien zijn toestemming heeft gegeven...

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 21-05-2008 10:14 ]

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Als je alle apparaten die er aan hangen uit zet dan zal er geen stroom lopen en kan je hem dus makkelijk afschakelen ;) (ik begrijp dat jij de enige gebruiker bent die er op zit)

Het is ook wel handig om er voor te zorgen dat niet al je apparaten direct weer aan gaan als je hem inschakelt, vanwege de hoge inschakel stroom die je dan maakt kan hij direct weer uit gaan. (hoewel zo'n zware schakelaar dat waarschijnlijk niet zal doen, maar toch lijkt me wel verstandig)

• maarud
HammerT schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:32:
Als je alle apparaten die er aan hangen uit zet dan zal er geen stroom lopen en kan je hem dus makkelijk afschakelen ;) (ik begrijp dat jij de enige gebruiker bent die er op zit)

Het is ook wel handig om er voor te zorgen dat niet al je apparaten direct weer aan gaan als je hem inschakelt, vanwege de hoge inschakel stroom die je dan maakt kan hij direct weer uit gaan. (hoewel zo'n zware schakelaar dat waarschijnlijk niet zal doen, maar toch lijkt me wel verstandig)
er loopt inderdaad niets achter;
ik heb namelijk zelf een meterkast, gewoon een Nederlandse meterkast met alles erop en eraan, dus als ik daar alles uitzet, de kabel aansluit (weet gelukkig de kleuren ander krijgen we een vonkenregen, de hoofdkabel bestaat uit witte, bruine, rode en nog een kleur) en dan pas de schakelaar overhaal, kan er dus geen stroom lopen omdat alles uit staat. Dus geen vonkenregen, toch?

Ik ben de enige afnemer:
Afbeeldingslocatie: http://xs127.xs.to/xs127/08213/map1924.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 21-05-2008 10:15 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04
wel geweldig als je dit echt gaat doen :P

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• maarud
Speeddragon schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:07:
wel geweldig als je dit echt gaat doen :P
ach, dat bedrijf zit mij de hele tijd te pesten aangezien alles van hun is dus ik moet wel bij hun. Nu wil ik ze terug gaan pesten door gewoon stroom te pikken. Ik betaal nog wel extra veel t.o.v. een vaste aansluiting.....

Stroom kost daar maar 1 cent per kWh maar de huur van die kast is zo duur :(

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als de prijzen je niet aanstaan, dan zet je maar een generator.
Stroom pikken is illegaal, levensgevaarlijk en erg dom. Ik raad je ten sterkste af om met sterkstroom te gaan spelen, je speelt met je leven.

Op tweakers.net is geen ruimte voor illegale praktijken, dus deze gaat op slot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.