Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zyxel P-2602HW alternatieven en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-11 19:43
Hello,

ik heb een ADSL2 aansluiting bij Tweakdsl incl VoIP. Samen met mijn abbo heb ik de Zyxel P-2602HW besteld, omdat deze alle functionaliteit in 1 apparaat biedt: Modem, router, VoIP, 4x nic, Wireless. Voorheen had ik een copperjet 1616 icm een linksys, maar daarmee had ik altijd echo op de telefoonlijn.

Het probleem met de Zyxel is performance. Als ik het beestje een beetje belast, staat de CPU op 100%, en gaat de rest zo traag als stront. Als ik bijvoorbeeld aan het downloaden ben, hoef ik niet meer proberen om van een pc te gaan streamen. Ook heb ik het idee dat mijn dowloadsnelheid wordt beperkt door de CPU; via wlan haal ik 1,2 MB/s en 100% belasting, via lan haal ik 1,6 MB/s en 100% belasting. Zou het nog sneller gaan als de CPU niet zo beperkend was? Ik heb de laatste firmware, bandwidth management uitgezet, en logging uitgezet. Daarvoor had ik vele lagere snelheden.

Zijn er alternatieven bekend, die ook alle functionaliteiten in 1 apparaat heeft, en hoe zijn de ervaringen?

Overigens, ik heb deze vraag express niet in het tweakdsl topic geplaatst om een grotere groep te bereiken.

Verwijderd

Dit probleem komt voor als er bijvoorbeeld veel verkeer wordt gegenereerd vanuit het LAN netwerk, waarbij het aantal NAT sessies oploopt. Een bekend voorbeeld is het probleem met worm-virussen.
Mocht dit echter niet ter sprake zijn en de CPU loopt ook op via een andere Annex A aansluiting dan is het toch wel verstandig om dit te melden bij je leverancier van dit apparaat.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Dat bij wireless gebruik je 100% CPU haalt bij een 1.2MB/s is volgens mij redelijk bekend al een tijdje. Als je via LAN download gaat hij tot 2.2 MB/s ongeveer met firewall aan gewoon. Echter met veel connecties en meer werk voor de firewall (torrent bijvoorbeeld en poort niet geopend!).

Zet de firewall eens uit, dan zakt de CPU load zoals je zult zien. En wat is er mis met 90% load? Als je volledig de lijn dichttrekt met 90% load is er niets aan de hand. Nieuwe connecties gaan dan niet traag door je router maar puur omdat je lijn vol zit :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Inderdaad wat bjck ook vermeld is correct het WLAN is ook heel erg CPU intensief, schakel dit onderdeel tijdelijk uit en kijk wat het resultaat via de bekabelde verbinding is voor een bepaalde periode. Via Wireless is 1,3 tot 3 MB/sec het maximaal haalbare zelfs als je alles uit zet. (Het maakt alleen nog een beetje uit of je geen WEP of WPA gebruikt.).

Ik dacht dat er een Texas Instruments wireless chip in zit in combinatie geleverd voor ADSL en WLAN (2 chips 1 voor ADSL en voor WLAN). Alleen de combinatie bepaalt niet de performance die je mag verwachten voor deze chips.

Alleen, daar merk je alleen wat van als je een (hele?) snelle Internet verbinding hebt. ADSL gebruikers met minder dan 12 Mbps downstream merken daar niets of niet zo veel van (tenzij je naar een lokale server gaat). Maar als je meer dan 12 Mbps verbinding hebt met internet dan ga je het wel merken.

Dus test inderdaad eerst zonder het WLAN gedeelte en bekijk stap voor stap wat je opvalt met de performance.
Bron: http://www.zyxelsupport.nl/z023.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 10:47 ]

• R Kuipers
alvast bedankt voor de reakties. Ik heb een 12-24 abo, dus er zit wellicht nog wat extra's in. En 100% belasting is inderdaad niet erg, als de performance dan maar oke is. En ik merk nu dat mijn internet traag wordt als mijn vriendin vanaf haar pc gaat kopieren naar de mybookworld.

Kennen jullie ook een apparaat met een snellere cpu, zodat dit probleem zich niet voor doet?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
R Kuipers schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 20:20:
alvast bedankt voor de reakties. Ik heb een 12-24 abo, dus er zit wellicht nog wat extra's in. En 100% belasting is inderdaad niet erg, als de performance dan maar oke is. En ik merk nu dat mijn internet traag wordt als mijn vriendin vanaf haar pc gaat kopieren naar de mybookworld.

Kennen jullie ook een apparaat met een snellere cpu, zodat dit probleem zich niet voor doet?
Het apparaat is qua CPU snel zat, voor WiFi heeft hij het alleen wat zwaar. Wat je kan doen is WiFi uitzetten en een lossen WiFi AccessPoint kopen (of WiFi router en die als AP instellen). Zelf heb ik een LinksWRT54GL gehaald en die als AP achter de ZyXEL aangesloten.

Ik heb de WRT met LAN1 aan de ZyXEL gehangen (LAN4) en in de Linksys hem IP-adres 192.168.1.1 gegeven (had hij al ook). Toen de DHCP server in de WRT uit gezet en alles werkt prima. Ik krijg nu IP adressen van de ZyXEL en die doet de routering. Ik kan bij de Linksys in het webmenu en bij de ZyXEL netjes. De linksys doet nu 2 PC's bekabeld en WiFI en hangt nog een PC aan de ZyXEL ook erbij (4 poorts).

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 24-05-2008 13:32 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• R Kuipers
bjck schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:31:
[...]
Wat je kan doen is WiFi uitzetten en een lossen WiFi AccessPoint kopen (of WiFi router en die als AP instellen). Zelf heb ik een LinksWRT54GL gehaald en die als AP achter de ZyXEL aangesloten.
Ik heb de WRT met LAN1 aan de ZyXEL gehangen (LAN4) en in de Linksys hem IP-adres 192.168.1.1 gegeven (had hij al ook). Toen de DHCP server in de WRT uit gezet en alles werkt prima. Ik krijg nu IP adressen van de ZyXEL en die doet de routering. Ik kan bij de Linksys in het webmenu en bij de ZyXEL netjes. De linksys doet nu 2 PC's bekabeld en WiFI en hangt nog een PC aan de ZyXEL ook erbij (4 poorts).
OK. Ik heb nog een WRT54G staan, die zal ik dan maar gaan inzetten. Heb ik alleen weer 2 apparaten. Maar voorlopig zal het zo maar moeten. Wellicht dat er in de toekomst een mooie all-in-one oplossing voor mij komt.

Nog even een vraagje: Heb je nog iets bijzonders gedaan qua FW en port forwarding? Ik zit er nu aan te denken om de zyxel helemaal open te zetten (wireless uit), en de beveiliging en port forwarding in de linksys te regelen? Verstandig of dom?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Oud topic, maar het probleem is hetzelfde.

Ik heb dus ook zo'n Zyxel P-2602H-D1A op mijn Telfort 20Mb (die ik ook haal) ADSL2+ aansluiting. Werkt als een speer. Ik merk alleen net dat ie als ik iets aan het downloaden ben (Eweka), de CPU van het arme ding bijna 100% belast is. Als ik niet download is de belasting iets van 10%.

Ik heb net een 3de server aan mijn netwerk gehangen die ook via het internet bereikbaar moet zijn. Alle 3 zijn ze dmv port-forwarding bereikbaar van buiten af.
Ik heb een handvol firewall rules en verder niet. Logging heb ik maar uitgezet, want hij ziet de toegang tot mijn servers als DOS attacks (veel kleine requests; protocol is ook een beetje gaar vrees ik).
Verder staan er geen exotische zaken ingeschakeld. Ik heb geen VOIP of wireless toestanden.

Vraag is of er alternatieven zijn die een krachtigere CPU hebben? Dit soort info kun je natuurlijk nooit vinden op de sites van de leveranciers. Zou bv de Draytek 2820 beter geschikt zijn?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:31

RvL

Mij viel de CPU belasting inderdaad ook op en ik zat ook al te denken aan een sterkere modem/router met VoIP. Met zoals mphilipp hierboven ook al aangeeft, welke (betaalbare ;)) is nu ook echt beter.

Heb ondertussen gekeken naar de Speedtouch 780(i)WL, Siemens SX762, de Fritz box, Draytek 2700 en de bovengenoemde Draytek 2820 maar het is mij niet duidelijk of dat ook echt een vooruitgang is of niet. Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om 100+ euro uit te geven aan iets wat niet werkt/geen verbetering is.

Draadloos uitschakelen is bij mij geen optie. Dat zou namelijk betekenen dat ik een UTP kabel óf dwars door de huiskamer en het betonnen plafond (al zou dat laatste nog niet zo'n probleem zijn), of over de trap en door de gang en werkkamer. Vriendin-lief is niet zo van dat soort draadjes ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

RvL schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:24:
Heb ondertussen gekeken naar de Speedtouch 780(i)WL, Siemens SX762, de Fritz box, Draytek 2700 en de bovengenoemde Draytek 2820 maar het is mij niet duidelijk of dat ook echt een vooruitgang is of niet. Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om 100+ euro uit te geven.
Ik heb het idee dat die Draytek wel een snellere CPU heeft, want hij heeft VPN mogelijkheden en ze claimen dat ie iets van 20 concurrent VPN verbindingen aan kan. Dat betekent dat ie een redelijke CPU zou moeten hebben.
Draadloos uitschakelen is bij mij geen optie. Dat zou namelijk betekenen dat ik een UTP kabel óf dwars door de huiskamer en het betonnen plafond (al zou dat laatste nog niet zo'n probleem zijn), of over de trap en door de gang en werkkamer. Vriendin-lief is niet zo van dat soort draadjes ;)
Ik ben juist van draadloos afgestapt omdat dat op een of andere gekke manier af en toe niet werkt. Misschien zit er een geheim agent hier in de flat, maar af en toe valt het weg. Ik heb dus de boormachine gepakt en een draad getrokken. Nu heb ik overal 1Gb. Draden werken altijd én snel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RvL

RvL

Draadloos werkt best goed hier. Het is wel wat langzamer (1 MB/s draadloos, 1,5 ~ 1,6 MB/s bedraad) maar het werkt wel. Ook goed bereik, gemiddeld genomen komt het niet onder de 80% signal strength.

Bedraden zou betekenen dat ik hoe dan ook altijd ergens de draad in het zicht heb. ISRA punt en dus modem staat namelijk in de rechterhoek op de begane grond, daar waar de computer in de linkerhoek een verdieping hoger staat. Qua kabellengte maar zo'n 18m, wat peanuts is voor een kwalitatief goede draad, maar ik moet wel door de huiskamer. En daar zijn de plinten al vol door andere draden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 16-12-2008 11:34 ]

Nu de dekens nog...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

RvL schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:34:
Draadloos werkt best goed hier. Het is wel wat langzamer (1 MB/s draadloos, 1,5 ~ 1,6 MB/s bedraad) maar het werkt wel. Ook goed bereik, gemiddeld genomen komt het niet onder de 80% signal strength.
Dat heb ik hier ook. Ik zit maar een paar meter naast mijn (voormalig) accesspoint. Het gaat maanden goed, maar dan ineens werkt het 3 dagen lang niet meer. Weird...aliens denk ik... ;)
Maar goed, dat is mijn unieke situatie. Als ik nog een keer verhuis, is het eerste wat ik doe overal netwerkkabels trekken.

Maar goed...we hadden het eigenlijk over die ADSL routers. Iemand een idee of die Draytek's krachtig genoeg zijn?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Probeer gewoon es die firewall helemaal uit te zetten?
Voorkom je dat ie constant elk pakketje moet gaan lopen checken bij hoge belasting.

Persoonlijk vind ik een stateful firewall op een router beetje onzinning. Zolang je niks via NAT doorzet naar je PC is er toch weinig aan de hand..
En als er zich een _echte_ heftige DDoS voordoet (als dat al ooit gebeurt bij een thuisgebruiker) dan gaat die firewall/ZyXEL toch wel plat, firewall aan of niet.

• RvL

RvL

Ik heb dat al eens geprobeerd en merkte weinig verschil in CPU load van de ZyXEL. Maar je hebt natuurlijk gelijk over het nut van een dergelijke firewall op een dergelijk apparaat.

Wat me overigens wel opvalt is dat als ik vol zit te downloaden (en de load dus hoog is), het overige verkeer naar ratio van beschikbare bandbreedte nog wel gewoon doorloopt. Ook telefonie (met bandwidth rule die altijd 100kbps toekent aan SIP) blijft het gewoon doen. Alleen het aanmelden via draadloos gaat _erg_ langzaam

Nu de dekens nog...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

IEF schreef op woensdag 17 december 2008 @ 02:12:
Probeer gewoon es die firewall helemaal uit te zetten?
Voorkom je dat ie constant elk pakketje moet gaan lopen checken bij hoge belasting.
Nee. Ik heb eerder al uitgelegd waarom ik dat aan heb staan, en waarom dat aan blijft. Er staat niets overbodigs aan op die router. Ik wil graag weten welke routers beter geschikt zijn voor deze (op zich simpele) taak.
Het zijn slechts een handvol firewall rules, dus echt heel ingewikkeld is het niet. Ik vermoed dat bv die Draytek 2820 een stuk zwaarder is, maar misschien zijn er betere te vinden. Deze informatie kun je niet echt makkelijk uit de info op de sites halen.

Pagina: 1