Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Op het moment heb ik een Canon Powershot A520, de grootste ergernis die ik daar mee heb is het bereik van de lens, de zoomfunctie gebruik ik vrijwel nooit het gebeurt regelmatig dat ik ergens tegen de muur sta of me in een andere vreemde positie moet plaatsen om alles in beeld te krijgen wat ik er op wil hebben. Wanneer ik met een spiegelreflexcamera foto's maak met een lens met iets meer groothoek bevalt dat een stuk beter. Het is makkelijker in kleine ruimtes om alles in beeld te krijgen, geeft meer diepte aan de foto en landschappen worden lijken uitgestrekter.

Daarom ben ik op zoek naar een compactcamera met meer grooothoek dan de standaard 35 mm die tegen een stootje kan, geen superzoom of spiegelreflex. De camera mag niet meer dan 500 gram wegen en snel klaar zijn om te gebruiken, dus niet eerst een optische zoeker er opklikken, wachten op een uitschuivende lens en dat soort ongein. Wat ik wel wil is volledige controle over alle instellingen, sluitertijd, diafragma, iso, witbalans, focus en als het even kan ook flitsintensiteit en dat alles makkelijk bereikbaar zonder door allerlei menu's te hoeven bladeren.

Het blijkt echter dat de keuze in dit soort camera's uitermate beperkt is. Merken zoals Canon en Nikon hebben bijvoorbeeld geen enkel model in dit segment. Vooral vervelend vind ik het feit dat geen enkele compactcamera die ik tot nu toe gevonden heeft een optische zoeker heeft. Een beetje scheel staan kijken op een LCD waar je in de zon niks op ziet en in het donker door wordt verblind terwijl je met trillende armen staat te zwaaien vind ik maar niks. De meeste modellen die ik gevonden heb hebben wel de mogelijkheid om een losse optische zoeker aan te sluiten op de flitsschoen, voor de prijs waarmee je een instapcamera koopt. Daarmee verliest de camera ook weer zijn compactheid en moet je hem dus weer eerst in elkaar gaan zetten wanneer je hem uit je tas haalt.

Op het moment heb ik deze camera's gevonden die allemaal een 28mm groothoeklens hebben of breder en voorzien zijn van handmatige instelmogelijkheden:

Ricoh Caplio G600
Afbeeldingslocatie: http://www.ricoh.com/r_dc/g/g600/img/style1_img.jpg
+ waterdicht
+ kan ook AAA batterijen gebruiken
+ interne lens

- geen optische zoeker
- lelijk
- nog geen reviews of voorbeeldfoto's met hoge ISO.

Ricoh GR Digital II
Afbeeldingslocatie: http://www.ricoh.com/r_dc/gr/gr_digital2/img/po1_p1.jpg

- losse optische zoeker
- duur

Ricoh Caplio GX100
Afbeeldingslocatie: http://www.pma-show.com/news_images/0286_ricoh-gx100.jpg
+ 24 mm groothoek

- idiote losse electronische zoeker

Sigma DP1
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1206642356.jpg
+ uitstekende beeldkwaliteit

- belachelijk duur
- traag, met uitschuivende lens
- losse optische zoeker
- geen zoomlens

Panasonic Lumix DMC-FX500
Afbeeldingslocatie: http://www.cnet.co.uk/i/c/blg/cat/digitalcameras/panasonic/panasonic_fx500/panasonic_fx_500_1.jpg
+ 25mm groothoek

- geen optische zoeker
- geen schroefdraad aan de lens
- nog geen reviews

Leica D-LUX 3
Afbeeldingslocatie: http://www.cameratown.com/assets/news/large/Leica_Dlux3.jpg
+ Leica

- precies hetzelfde als de Panasonic Lumix LX2 maar dan duurder
- geen optische zoeker

Panasonic Lumix LX2
Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/1/5/00014051/l_00014051.jpg
+ breedbeeld

- slechte beeldkwaliteit hoger dan 200 ISO
- model is al bijna 2 jaar oud
- geen optische zoeker

Een alternatief zou een lichte dSLR zijn zoals de Olympus E420 die 440 gram weegt in combinatie met een pancake lens maar dat is eigenlijk al te groot en zwaar voor wat ik wil.

De kosten maken me niet zoveel uit, voor handige features zoals waterbestendigheid wil ik best een premium betalen maar voor onzin zoals de merknaam bij de Leica D-LUX 3 niet.

Op het moment neig ik naar de Ricoh Caplio GX100 met een groothoekbereik van 24mm. De Panasonic Lumix DMC-FX500 komt daar echter wel heel dichtbij in de buurt. Het is een camera met een hele hoop innovatieve features die zog nog wel moeten bewijzen, het is me onduidelijk of het touchscreen wel echt handig werkt en ook ontbreekt de mogelijkheid voor voorzetlenzen en RAW-bestanden. De Ricoh Caplio G600 is waterbestendig wat natuurlijk weer een heleboel creatieve mogelijkheden opent, ook het het feit dat hij ook met handschoenen aan te bedienen is en geen uitschuifbare lens heeft spreekt me aan, maar hij blijft wel afschuwelijk lelijk.

Zijn er nog camera's die ik over het hoofd heb gezien? Heb je ervaringen met één van deze camera's of alternatieven zoals voorzetlenzen? Laat het weten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:17

Sharky

Skamn Dippy!

De lens die jij noemt is een 25mm die op een cropbody als de Olympus die jij noemt uitkomt op 50mm. Dan ben je beter uit met een compact.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Bovendien is die DP1 die je aanhaalt gericht op een heel specifiek publiek. Persoonlijk zou ik er heel gelukkig van kunnen worden, maar hij is wel aan de prijs voor een 'compact', wat het dan ook niet is! De sensor is veel groter dan in een compact-camera, een body als een rangefinder, een nogal goede lens voor een compact en natuurijk die riesengeile foveon-sensor. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Voorzetlenzen verminderen de beeldkwaliteit en vervormen het beeld...

Ik denk dat je dan toch aan een spiegelreflex met bijv. een Sigma 10-20mm vastzit voor echt groothoek en goede beeldkwaliteit...

Maarja, dat is niet 'compact'...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Floor-is schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:31:
Bovendien is die DP1 die je aanhaalt gericht op een heel specifiek publiek. Persoonlijk zou ik er heel gelukkig van kunnen worden, maar hij is wel aan de prijs voor een 'compact', wat het dan ook niet is! De sensor is veel groter dan in een compact-camera, een body als een rangefinder, een nogal goede lens voor een compact en natuurijk die riesengeile foveon-sensor. :)
Ik zie niet waarom dit geen compactcamera zou zijn, hij neemt enkele eigenschappen van een dSLR en stopt die in een kleinere en lichtere behuizing waarbij er op andere gebieden wat consessies worden gedaan welke een beetje afwijken van de meeste compactcamera's. Daarnaast is een optische zoeker volgens mij wel een essentieel onderdeel van een rangefider camera wat deze dus duidelijk niet is.

Dat neemt niet weg dat ik ook wel blij zou zijn met deze camera, maar de traagheid en het gebrek aan een zoomlens zullen bij mijn dagelijkse gebruik denk ik toch wel een beperkende factor zijn, en door de prijs is het niet een camera die je er even bij neemt.
PvH18 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:32:
Voorzetlenzen verminderen de beeldkwaliteit en vervormen het beeld...
Licht ombuigen, oftewel beeld vervormen is de primaire functie van een lens. Ik heb zelf ervaren dat goedkope voorzetlenzen inderdaad niet zo scherp zijn, maar dat betekent niet dat een combinatie van een compactcamera met een goede voorzetlens in dit geval geen alternatief is. Als er hier iemand is die daar goede ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:41
Heeft de Canon Ixus 850IS ook geen 28mm groothoek? Probeer ook de feature search bij dpreview eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Jasper schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:14:
Heeft de Canon Ixus 850IS ook geen 28mm groothoek? Probeer ook de feature search bij dpreview eens.
De Canon Ixus 850IS en enkele andere Ixus-modellen hebben inderdaad een 28mm lens, het ontbreekt echter aan handmatige instellingen wat voor mij wel een must is. Bij de nieuwere Ixus-modellen kiest Canon er voor om meer zoom er in te doen waardoor de SD890 IS met 5x optische zoom bijvoorbeeld een "groothoek" heeft van 37mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik mis de Panasonic TZ5 die overal behoorlijk goede reviews krijgt.
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/images/panasonictz5_3q-001.jpg
Pro's
Very versatile 28-280mm equiv. zoom range
Excellent lens, good edge-to-edge sharpness and little distortion
High quality build, full metal body
Little (if any) color fringing
Good flash performance
White balance fine tune option
Feels fast and responsive in most situations
Quick and reliable focus
Excellent, bright, high-resolution 3.0-inch screen
Superb High Definition movie mode with 1280 x 720 pixel 30fps wide screen option
Optical zoom usable in movie mode
Effective image stabilization system
Ergonomic layout of external controls and buttons
Excellent on-screen menus and control system
Good resolution, generally clean output
Easy - and fun - to use

Conclusion - Cons
Heavy noise reduction at all ISO settings (although less than predecessor)
Smearing of fine detail (caused by NR) even at base ISO
Macro mode less effective than competitors'
Unreliable Auto WB performance under artificial light
Inconvenient location of the flash right next to hand grip
Occasional highlight clipping in high contrast scenes
Continuous shooting slower than predecessor
Focus slow down and occasional hunting in low light
Battery life not brilliant
Sound quality in movie mode not great
En zoals alle goede camera's betaamd hebben ze een eigen topic hierzo:
Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste superzoom camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:38

RBH

Heb ook gekeken naar een compact met een uwa lens. Maar 1) het wordt wel erg duur (denk aan 400€ a 500€ en 2) je hebt nooit de kwaliteit van een dSLR. Nou moet dat geen probleem zijn, als ik foto's zie uit zo'n Ricoh met 24mm wideangle lens. :) (Kennis van mij heeft er één.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik denk dat je een beetje op zoek ben naar een perfecte compactcamera, maar die bestaat natuurlijk niet. Je kunt niet alles hebben, je zult echt compromissen moeten sluiten. een dSLR kan alles wat je hier aanhaalt maar is niet compact, die steek je niet zomaar in je zak.

Een van de dingen die je denk ik moet laten varen is die optische zoeker. Het is meer dan logisch dat fabrikanten deze weghalen, het kost reteveel ruimte en misschien gebruikt slechts 1% het ding (gokje). Als je dan toch een keuze zou moeten maken is in mijn ogen de Sigma de winnaar. Het ding heeft gewoon een groot aantal voordelen die niet goed te meten zijn aan harde cijfers/specificaties. Dan heb ik het over het glaswerk wat erin zit en zoals Floris als zei die sensor. Die dingen moet je niet onderschatten.
Johnny schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:20:
[...]

Licht ombuigen, oftewel beeld vervormen is de primaire functie van een lens. Ik heb zelf ervaren dat goedkope voorzetlenzen inderdaad niet zo scherp zijn, maar dat betekent niet dat een combinatie van een compactcamera met een goede voorzetlens in dit geval geen alternatief is. Als er hier iemand is die daar goede ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag.
Je vergeet dat het hier gaat om twee verschillende dingen. Een lens doet inderdaad het licht ombuigen, maar wat PvH18 hier bedoelde met vervormen is een fotografieterm waarin je beschrijft hoe erg het beeld op een foto afwijkt van de werkelijkheid, hoeveel het dus vervormt is. Zoek eens op distortion en dan vooral barrel distortion.

Die voorzetlensjes vervormen vaak als de pest, ik raad ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Het grote probleem met de Sigma DP-1 is dat hij gewoon té traag is. Maar een DP-1 met optionele viewfinder komt wel erg dicht in de buurt van een rangefinder-achtig idee, zeker omdat de lens een prime is, en je viewfinder dus redelijk getrouw beeld geeft.

Maken ze hem iets sneller, kan het nog best tof spul worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:09
Is de stap van een Canon Powershot A520 naar de modellen welke je noemt in je TS niet erg groot? De enige extra die je wilt is eigenlijk groothoek.

Als ik jou was zou ik dan eerder Canon Ixus 860is met 28mm groothoek kijken.
Ixus 860IS review:
http://www.cameralabs.com...owerShot_SD870_Ixus_860IS

Ook kan je naar de Panasonic FX serie kijken.
De FX30 en FX33 zijn iets ouder en hebben 28mm (zijn ook goedkoper), de nieuwste FX35 heeft 25mm maar is ook het duurst van de FX serie.

FX33 review:
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_FX33/

FX35 review:
http://www.cameralabs.com...onic_Lumix_DMC-FX35_FX36/

Succes met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
KlaasHof schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:20:
Is de stap van een Canon Powershot A520 naar de modellen welke je noemt in je TS niet erg groot? De enige extra die je wilt is eigenlijk groothoek.
Bedankt voor je reactie, het klopt dat ik een vervanger zoek voor mijn Canon Powershot A520 maar ik denk dat je over het stukje "Wanneer ik met een spiegelreflexcamera foto's maak" heen hebt gelezen.

Ik heb de Canon Powershot A520 enkele jaren geleden gekocht omdat het één van de weinige compactcamera's was met volledig handmatige instellingen, omdat ik die ook echt gebruik. De camera's die je noemt hebben allemaal geen handmatige instellingen.

Zelf neig ik nog steeds naar de Ricoh Caplio GX100, voor een paar euro boven de Nederlandse prijs kan je hem op Ebay vinden maar dan met de electronische zoeker er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Nog zo'n vraagje: Ik zou graag naast mijn dSLR-uitrusting een compact-camera hebben voor gebruik in de kajak en andere outdoor-activiteiten. Hij moet een keer in het water kunnen vallen zonder kapot te gaan en hij moet een fatsoenlijke groothoek hebben (dat gedoe met minstens 35 mm daar wil ik niet eens aan beginnen), dwz. 28 mm of nog wijder. Aantal megapixels kan me niet schelen want met zo'n klein sensortje maakt dat toch niks meer uit. Als iemand iets zinnigs over verschil in beeldkwaliteit kan zeggen: graag! Momenteel zie ik drie opties:

Pentax Optio W60
+ Pentax
+ Nieuw model
+ Eigenlijk alles wat ik wil voor een goede prijs
- Op z'n vroegst in juli beschikbaar

Oly mju1030SW
+ Kan tot 10 meter onderwater
- Dat kleine lensje in de hoek staat me tegen, misschien onterecht?

Ricoh Caplioh G600
+ lijkt me lekker in de hand te liggen
- prijs & introductiedatum onbekend, maar ik kwam ergens 350 pond sterling tegen, dus: duur!

Alles spreekt dus eigenlijk voor de Pentax maarja wanneer gaat die te koop zijn?
Pagina: 1