Toon posts:

HDMI vs VGA and 1:1 pixelmapping (Samsung LCD)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een tijdje een full-HD LCD scherm (Samsung LE46M86BD) en deze zit aangesloten op mijn HTPC waarin een ATI HD3850 videokaart zit. Zowel de TV als de HTPC hebben een VGA als een HDMI uitgang. Nu wil ik graag HDMI gebruiken. Maar wat ik ook doe 1:1 pixels aansturen via HDMI lukt niet. Alleen als ik de VGA aansluiting gebruik is het echt 1:1.
Om het te testen heb ik 2 plaatjes gebruikt die ikzelf in elkaar geflanst heb. zijn 1 lijn wit en 1 lijn zwart om en om van 1 pixel breed zowel horizintaal als vertikaal. Als je signaaal niet echt 1:1 gemapt wordt is het direct zichtbaar.

Testbeeld 1920x1080 vertikaal
Testbeeld 1920x1080 horizontaal

Bij HDMI blijft het een grote dansende lijnen festijn wat ik aan instellingen doe (over/onder scan) refresrate, custom resoluties, niets helpt. Aangesloten via VGA staat het beeld als een huis en ook van kortbij is duidelijk te zien dat de pixels om en om zwart/wit zijn. Iemand suggesties hoe ik dit ook met HDMI zo krijg ?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zet hem in plaats van op 16:9 beeldformaat eens op just scan, en laat eens horen wat dat brengt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat was 'm, heb wel overscan slider helemaal naar links moeten zetten. Maar het beeld is nu ook stabiel via HDMI. _/-\o_

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Precies. Helemaal uit, anders heb je er niks aan. Check anders Google even wat dat doet, dan begrijp je ook waarom het helemaal uit moet voor een 1:1 bron.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 21:04
Is er trouwens een groot verschil tussen de VGA en de HDMI aansluiting? Zie je het op 2 of 3 meter?
Grt

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie niet echt verschil tussen VGA en HDMI, VGA leverde hier ook al een stak beeld op. Maar je wil toch mee in de vaart der volkeren ;)

Verwijderd

VGA levert inderdaad ook een prachtig plaatje op, wist niet dat die kabel zoveel inzich had, temeer omdat ie al tamelijk oud is. Ik ga binnenkort ook m'n PC via DVI --> HDMI op mijn Samsung 40A552 aansluiten, ben benieuwd of het nóg mooier wordt dan met VGA.
Pagina: 1