Nieuw netwerk aanleggen, tips?

Pagina: 1
Acties:

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Over enkele weken betrek ik mijn nieuwe stek, waar ik de komende jaren hopelijk gelukkig kan leven. Omdat ik het netwerk van scratch aan moet leggen, is dit dé kans om het meteen maar goed te doen..

De setup bestaat uit de volgende clients;
- file server (hd materiaal + muziek)
- 2 bekabelde pc's
- een playstation 3
- waarschijnlijk 2 laptops die via wifi aangesloten worden

Een vereiste is dat dit netwerk op gigabit snelheden zal opereren (wil genoeg bandwidth hebben om hd materiaal te streamen en bestanden via het netwerk te transferen). De bekabeling hiervoor is reeds aanwezig, namelijk cat6.

Afbeeldingslocatie: http://img27.picoodle.com/img/img27/4/5/20/t_netwerksetum_b41f76f.jpg
visuele weergave netwerk

Ik loop eigenlijk vast op de volgende vraag
1) hoe zorg ik er voor dat het hele LAN op gigabit snelheid werkt, zonder een bizar dure modem-router-switch te kopen?

Mijn idee was om de switches met elkaar te verbinden? Is dit mogelijk? En zo ja, wat voor switches zouden dan voldoen aan mijn eisen? Heb ik speciale managed switches nodig?

De volgende switches heb ik zelf uitgezocht, gebasseerd op google en pricewatch;
- 3com 3Com Office Connect Gigabit Switch 5 (http://www.4allclients.nl/?action=4&id=797951)
- 3Com OfficeConnect 3C1670500 Gigabit Switch 5 (http://prf.icecat.biz/ind...t;shopname=openICEcat-url)
- 3Com 3CGSU05 Gigabit Switch 5 (http://www.4allclients.nl/?action=4&id=486979)

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kun je niet op de plek waar de router staat één switch wegzetten, en twee kabels bijleggen naast de al aanwezige, zodat alles een 'eigen' UTP kabel vanaf de 'patchkast' krijgt?

Als je niet met al te veel gebruikers tegelijkertijd gigabit nodig hebt, kun je inderdaad gewoon de switches op elkaar aansluiten, maar let dan wel op dat ze niet ook via de router elkaar 'kunnen zien' zodat je een loop maakt...

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:04
Waarom twee switches? Zet gewoon 1 gigabit switch achter je router en je bent klaar?

Roomba E5 te koop

• valdi
  • Niet online
Snelle reacties, nice. Het punt is dat de bovenste deel van de tekening ook daadwerkelijk de bovenverdieping is. De kabels daar zijn al getrokken en zitten achter de muren.. Hier moet dus wel een switch komen.

• sig69
Er gaat dus maar een kabel naar boven? Kan je er niet nog een kabel bij trekken?
(Wat is die stippellijn eigenlijk in je tekening?)

Roomba E5 te koop

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:02
Als die kabel er toch al ligt, dan zou ik 1 switch gewoon niet in de router pluggen, maar alleen in die andere switch. Ik bedoel dus die kabel met stippellijntjes

[ Voor 15% gewijzigd door Biggg op 20-05-2008 16:50 ]

• valdi
  • Niet online
Er gaat inderdaad maar 1 kabel naar boven. Die komt in de eerste slaapkamer uit, waar ik dus een switch neer wil zetten. Vervolgens loopt een tweede kabel vanaf de eerste slaapkamer naar de tweede slaapkamer.

De stippellijn is een eventuele extra cat6 kabel (van boven naar beneden). Ik had bedacht dat ik op die manier het hele netwerk van gigabit zou voorzien door de twee switches aan elkaar te knopen. Ik weet dus alleen niet precies hoe dit zit...

• sig69
Dat kan prima, maar dan moet je maar 1 switch aan de router hangen.

Roomba E5 te koop

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een extra switch achter de router geen optie?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan je WAN niet op gigabit krijgen ben ik bang :P, je LAN is echter een ander verhaal. Als je de router gewoon in 1 van de switchpoorten steekt op een switch blijft je gehele netwerk wel op gigabit werken (zal iets langzamer worden maar dat merk je toch niet, de bottleneck ligt bij de throughput van je netwerkdevices).

Tevens moet je even controleren of die bestaande kabel naar boven wel minimaal een cat5 is, anders krijg word dat je knijppunt...

• valdi
  • Niet online
Ok, top. In mn startpost gaf ik aan verschillende switches "uitgezocht" te hebben. Ik neem aan dat ik dus 1 kabel vanaf de router in de uplink van de switch-1 stop. Vervolgens een kabel van een van de overige poorten van switch-1 naar de uplink van switch-2? Maakt het dan verder nog uit welke switch ik neem?

En is de keuze van mijn router nog belangrijk, of is dit dan alleen nog maar het gebruikelijke; uptimes, betrouwbaarheid, mogelijkheden voor instellingen?

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Dj_Tjebbe schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:35:op de volgende vraag
1) hoe zorg ik er voor dat het hele WAN op gigabit snelheid werkt, zonder een bizar dure modem-router-switch te kopen?
De D-Link DIR-655 is gigabit op alle aansluitingen, dus WAN en 4 maal LAN.

Ik weet uit eigen meting dat je met iperf met 2 Vista pc's aan de LAN kant probleemloos die gigabit doorvoer haalt. Gewoon de volle mep.

Hoe snel dat ding van WAN <=> LAN transporteert weet ik helaas niet. Ik had het kunnen testen maar heb het niet gedaan omdat ik dan ook de eigen server moest loskoppelen en dat werd me even te dol.

• valdi
  • Niet online
fractal schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:00:
[...]

De D-Link DIR-655 is gigabit op alle aansluitingen, dus WAN en 4 maal LAN.

Ik weet uit eigen meting dat je met iperf met 2 Vista pc's aan de LAN kant probleemloos die gigabit doorvoer haalt. Gewoon de volle mep.

Hoe snel dat ding van WAN <=> LAN transporteert weet ik helaas niet. Ik had het kunnen testen maar heb het niet gedaan omdat ik dan ook de eigen server moest loskoppelen en dat werd me even te dol.
Ajjjj typo. Ik heb het natuurlijk over LAN. WAN heb ik gewoon adsl of kabel (nog niet besloten) dus meer dan 20 mbit gaat dit niet trekken.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 23:25
Wat men hierboven al zegt ja.. Switch achter de router, daar je AP en switches op, en alles is Gbit :)

• fractal
Dj_Tjebbe schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:02:
[...]

Ajjjj typo. Ik heb het natuurlijk over LAN. WAN heb ik gewoon adsl of kabel (nog niet besloten) dus meer dan 20 mbit gaat dit niet trekken.
Ik heb ook "maar" gewoon ADSL maar toch heb ik gekozen voor een router die aan de WAN kant ook gigabit is. Glasvezel (hier niet maar een mens blijft hopen nietwaar?) is nu al 50 Mbit/s en dat zal nog wel meer worden dus ik wenste wat overcapaciteit :P

Maar ik haal in de praktijk probleemloos en continue 35 MB/s aan de LAN kant van de DIR-655 en het wil niet sneller omdat ik in huis niet 2 PC's heb die sneller zijn. :'(

• valdi
  • Niet online
Ik ga het denk ik als volgt oplossen;

Gbit routerswitch (die DIR-655 lijkt me een goede oplossing). Vervolgens boven een 3com gigabit switch. Beneden bekabel ik de server en de ps3 vervolgens allebei op een poort op de router, zodat ik daar geen extra switch hoef neer te zetten.

Dit lijkt me zowel de makkelijkste, als de goedkoopste oplossing. Op deze manier hoef ik namelijk slechts 2 stukjes hardware aan te schaffen. Bovendien hoef ik geen extra kabel van de net helemaal opnieuw opgeknapte bovenverdieping door een nieuw te boren gat, naar beneden te trekken.

Bedankt voor jullie input, topic kan wat mij betreft alweer gesloten worden!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 116% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:10 ]

TweakBlog

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Prik in ieder geval absoluut die stippellijn er niet in op deze manier. Dan maak je een loop in je netwerk en dan duurt 't ongeveer een halve seconde voor 't platligt.

Beter verbind je maar een van de twee switches met de router en de andere switch met de eerste switch.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
fractal schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:01:
[...]

Ik heb ook "maar" gewoon ADSL maar toch heb ik gekozen voor een router die aan de WAN kant ook gigabit is. Glasvezel (hier niet maar een mens blijft hopen nietwaar?) is nu al 50 Mbit/s en dat zal nog wel meer worden dus ik wenste wat overcapaciteit :P
* Mishmash is dan toch wel benieuwd welke router jij hebt aangeschaft....

• valdi
  • Niet online
Ruudjah schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:54:
[...]

Nieuw huis? FttH? Dan zou ik ook maar eens goed nadenken over je router, de meeste huis-tuin en keuken routers gaan niet verder dan pakweg een goeie 20Mbit/sec. Meer trekt de CPU gewoon niet.

Overigens zou ik in een nieuw huis direct iedere hoek (van elke kamer) voorzien van een UTP CAT7 aansluiting. Liefst twee zelfs.
M.a.w. de DIR-655 is eigenlijk helemaal niet zo'n verstandige keuze? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik ook vanaf mn pc's boven gbit snelheden haal met de beneden verdieping (die dus achter de switch zitten)..

• fractal
Mishmash schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:31:
[...]

* Mishmash is dan toch wel benieuwd welke router jij hebt aangeschaft....
Ehm... zie mijn eerste bericht in dit topic, de DIR-655 dus.

Ik zocht een nieuwe router (gigabit LAN, draft N wireless) en deze kwam er overall fatsoenlijk uit en vond ik met 150 Euro betaalbaar. Er is ook een "kleiner broertje" met 100 Mbit aan WAN zijde en dat is best genoeg op het moment maar zoveel scheelde het niet in geld.

En mocht ik hier glasvezel kunen krijgen dan wil ik niet met een router zitten die 100 Mbit aan WAN kant is want er zijn er zat die niet eens in de buurt komen van 100 MBit routeren dus dan is je router de beperking.

• valdi
  • Niet online
fractal schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:26:
[...]

Ehm... zie mijn eerste bericht in dit topic, de DIR-655 dus.

Ik zocht een nieuwe router (gigabit LAN, draft N wireless) en deze kwam er overall fatsoenlijk uit en vond ik met 150 Euro betaalbaar. Er is ook een "kleiner broertje" met 100 Mbit aan WAN zijde en dat is best genoeg op het moment maar zoveel scheelde het niet in geld.

En mocht ik hier glasvezel kunen krijgen dan wil ik niet met een router zitten die 100 Mbit aan WAN kant is want er zijn er zat die niet eens in de buurt komen van 100 MBit routeren dus dan is je router de beperking.
Wat Mishmash bedoelt is dat je bijna zeker geen gbit gaat kunnen routeren (WAN -> LAN) met deze router, daar heb je gewoon heftiger geschut voor nodig..?

• fractal
Dj_Tjebbe schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:05:Wat Mishmash bedoelt is dat je bijna zeker geen gbit gaat kunnen routeren (WAN -> LAN) met deze router, daar heb je gewoon heftiger geschut voor nodig..?
Ah, op die fiets. Maar de DIR-655 heeft in elk geval een betere WAN to LAN en LAN to WAN performance dan veel andere routers als ik dit mag geloven:

D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router Review
Pagina: 1