Toon posts:

[2003] Vpn via rras overschrijft netwerkkaart?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik kom er niet uit, dus spam ik hier even mijn situatie. Ik heb overal al gezocht, natuurlijk hier ook maar krijg het dus niet opgelost.

Let op dit is een intern testnetwerk verbonden via switch.

Schets:

Server NIC 1 verbonden via switch
IP 10.1.0.2
Subnet: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.1.0.2
DNS: 10.1.0.2

Server NIC 2 verbonden via switch
IP 10.1.0.3
Subnet: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.1.0.2
DNS: 10.1.0.2

Rollen van de server:
DHCP
DNS

Werkstation:
Automatisch IP van DHCP server gekregen @ IP 10.1.0.11

Werkt allemaal prima, maar nu wil ik het werkstation via VPN laten verbinden met de server.
Nu probeer ik dus met \[2003]Howto: Setup VPN server een RRAS met VPN op te zetten.

Omdat 10.1.0.2 de server is kies ik de andere NIC om als VPN te fungeren.

Nu gebeurt er het volgende als ik alles instel, de DHCP Server wordt veranderd in 10.1.0.3 waardoor mijn werkstation geen ip meer heeft, nu werkt de VPN wel, maar de DHCP dus niet meer want die is niet meer 10.1.0.2 :S.

Hoe los ik dit in hemelsnaam op???

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Spammen doen we niet, en met die hoofdletters komt het nou niet bepaald vriendelijk maar eerder schreeuwend over, dus die sloop ik even weg ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:00:
Spammen doen we niet, en met die hoofdletters komt het nou niet bepaald vriendelijk maar eerder schreeuwend over, dus die sloop ik even weg ;)
Hihi sorry, zo bedoelde ik het niet.

Nog even een bericht hier op volgend hij overschrijft mijn DHCP ipv mijn netwerkkaart.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 09:32
Eerlijk gezegd.. Ik snap er de ballen niet van :)

Misschien kun je een schets maken.

Enigste wat ik kan bedenken is dat je nic 1 en 2 op zelfde switch/hub hebt aangesloten en dhcp wordt op beide aangeboden. Niet te zien van welke nic de dhcp afkomstig is.

rras routert, en lijkt me niet dat het werkt op één netwerk. Zou ook geen idee hebben waarom je dat zou willen :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:02:
[...]Nog even een bericht hier op volgend hij overschrijft mijn DHCP ipv mijn netwerkkaart.
Ja, lijkt me logisch.
Je moet NIC2 van de server niet in de switch steken, maar dmv een cross cable verbinden met je workstation. (je krijgt dan op zowel de server NIC2 als op je workstation een APIPA adres (169.254.x.y)). Dan maak je op je werkstation een VPN adapter aan, die je verbindt met het IP van server NIC2. Als dat gelukt is, krijgt je VPN adapter een 10.0.1.x adres en kun je weer resources op de server NIC1 benaderen en andere services in je 10.0.1.0/24 netwerk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:24:
[...]
Ja, lijkt me logisch.
Je moet NIC2 van de server niet in de switch steken, maar dmv een cross cable verbinden met je workstation. (je krijgt dan op zowel de server NIC2 als op je workstation een APIPA adres (169.254.x.y)). Dan maak je op je werkstation een VPN adapter aan, die je verbindt met het IP van server NIC2. Als dat gelukt is, krijgt je VPN adapter een 10.0.1.x adres en kun je weer resources op de server NIC1 benaderen en andere services in je 10.0.1.0/24 netwerk
Ik ga dit even proberen, bedankt hiervoor. Ik laat wel even weten of het is geslaagd.
Edit: dit werkt prima, bedankt!

Okay nu wil ik het toepassen op de productieomgeving:
Situatie:

Ik wil de computer uit een andere vestiging met m'n bedrijfsnetwerk laten verbinden via vpn.

PDC met 2 nics:

NIC 1 VAST IP: 10.1.0.2 deelt DHCP uit.
NIC 2 VAST IP: 10.1.0.3 doet nog niks....

Poort 1723 open gezet in de NAT en verwezen naar 10.1.0.3

Nu wil ik dus de computer op een andere vestiging laten verbinden met de server op de hoofdvestiging. Ik heb dit ingesteld zoals bij de tutorial \[2003]Howto: Setup VPN server en gekozen voor 10.1.0.3 als mijn VPN Server om binnenkomende verbindingen te accepteren.

Nu is het zo zodra ik de relay van de DHCP doorvoer in de RRAS, hij 10.1.0.3 gaat gebruiken als DHCP server waardoor mijn werkstations er uit vliegen... aangezien 10.1.0.2 mijn DHCP server is en niet 10.1.03 :S

Heeft iemand een idee hoe ik dit moet instellen?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 11:10 ]

Pagina: 1