Ok de titel is misschien wat vaag maar beter dan dat kan ik het niet verwoorden, want misschien zit ik wel compleet verkeerd te denken, vandaar ook dit topic 
De situatie: Ik heb een grafiek. Dit is een soort parabool. Ik weet de maximale waarde van de parabool door middel van "Series1.MaxYValue()". Nu wil ik op een bepaalde waarde onder dat maximum een lijn tekenen. Dit is niet zo moeilijk en gaat ook prima. Maar dan nu het probleem: hoe bereken/ bepaal ik de 2 kruispunten van beide grafieken? De Y coordinaat heb ik al (duh
), maar de X-coordinaat is dus het probleem. Ik kan hem niet uitrekenen aan de hand van de formule voor de parabool, want het is geen perfecte parabool (gegevens komen uit een meetopstelling). De waardes zijn ook niet op te zoeken in de tabel want de tabel heeft een resolutie die niet zo hoog is.
Opbouw van de grafiek
Plaatje ter verduidelijking van het probleem:

Dus: Gezocht: de x-coordinaten van het kruispunt van de groene en rode lijn
Ik heb al meerdere malen mijn hoofd erover gebroken en heb het idee dat ik wat over het hoofd zie. Iemand die mij een duwtje in de goeie richting kan geven?
De situatie: Ik heb een grafiek. Dit is een soort parabool. Ik weet de maximale waarde van de parabool door middel van "Series1.MaxYValue()". Nu wil ik op een bepaalde waarde onder dat maximum een lijn tekenen. Dit is niet zo moeilijk en gaat ook prima. Maar dan nu het probleem: hoe bereken/ bepaal ik de 2 kruispunten van beide grafieken? De Y coordinaat heb ik al (duh
Opbouw van de grafiek
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| series1.AddXY(-5,-15); series1.AddXY(-4,-6); series1.AddXY(-3,1); series1.AddXY(-2,6); series1.AddXY(-1,9); series1.AddXY(0,10); series1.AddXY(1,9); series1.AddXY(2,6); series1.AddXY(3,1); series1.AddXY(4,-6); series1.AddXY(5,-15); |
Plaatje ter verduidelijking van het probleem:

Dus: Gezocht: de x-coordinaten van het kruispunt van de groene en rode lijn
Ik heb al meerdere malen mijn hoofd erover gebroken en heb het idee dat ik wat over het hoofd zie. Iemand die mij een duwtje in de goeie richting kan geven?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.